Flög i förrgår måndags och i lördags...
Tydligen kan man
förlänga 4 mm axeln, så det får bli en sån lösning (svetsa). Då kan man backa tillbaks till de mindre hjulen om de stora hjulen blir för tunga för flyget.
Behöver annat
högre sporrhjulsställ också så jag slipper göra om allt för mycket med annat huvudställ, Cuben får bli högre helt enkelt.
Jag har nu en 13x6 träpropp och det är för mycket drag i den på låga varv, tomgång = taxar vare sig jag vill eller inte, nästan.
Någon som har en 13x5 eller en 14x4? Nuvarande propeller är även sprucken, antagligen för att den fastnade i trunkens insida när jag skulle öppna trunken näst senast.
Jag kom på att
kablaget till vingarna kan fästas inne i flyget och dras ut på sidorna inne i vingfästena så att jag slipper ha långa kablar virade runt huvet på pilotfiguren när jag flyger. Då får jag bort lite fler kablar i alla fall.
Nästa "problem" är
ackarnas placering. Har nu en 2s 2200 LiPo för glödströmmen och en 3S 1300 för servona. Ingen av dem blir märkbart urladdade efter 10 minuters användning, men deras vikt är perfekt där de är för flygets balansering utan bly. Men att koppla in dem är bökigt eftersom det måste vara längre kablar för att få i kontakterna på ackarna. Man får inte in två händer in i cockpit. Så det finns en hanterbart lång kabel för glödströms-acken, men för servo-acken så är det en lång kabel med en UBEC och strömbrytare som ska sättas nånstans när man anslutit acken. Ner i hålet bara, men det går inte, för det är tre servon där som man inte vill att kablar ska fastna i. Flyger alltså runt med risken för att nån kabel fastnar i nåt servo (throttle, höjd eller sido). Vet inte riktigt hur jag ska lösa det snyggt. Har funderat på ta upp hål under flyget... och få in mindre ackar. Nåja... denna "punkt" får bli vinterpyssla.
Använda
en ack istället för två... det rekommenderas att man ska ha två skilda ackar. Jag vet inte varför, men kan ha vart störningar när glödströmmen slås på och av. Inte vet jag?!
Flyger nu med
Dual rate. Hög när det blåser för att hålla emot, låg när det är vindstilla (vilket jag inte kom ihåg senast så den var lite vild). Inte ofta man annars använder Dual Rate på skala-flygning.
Brukar ställa throttle-trim till absolut lägsta rpm som går när motorn är varm utan att den dör vid pådrag och så har jag en
switch för Idle som ställer upp ett högre tomgångsvarvtal som jag använder från det att jag taxar ut eller sticker iväg tills jag kommit över tröskeln när jag ska landa. Ork int hämta flyget för att motorn stannat vid taxning. Eftersom jag snålar till motorn efter varje flygning (inkörning) så finns ju risken att den kan stanna eller som senast, för hög tomgång och flyget ville inte komma ner i fart, stjärten vägrade komma ner, gick ej stanna, rullade på tomgång över halva banan och fick avbryta ett antal ggr och ta ett nytt varv. Blev att ställa om End Point Adjustment i sändarens meny under flygning.
Motorn går bra, är en
Saito FA-72 4-takt.