Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 09 May 2024, 21:05

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 13:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Tjo!

Hur omöjligt tror ni det vore att få tillstånd att lägga upp en konbana på flygfältet? Det vore ju bättre än att inte få gasa av sig alls. Området behöver ju inte va särskilt stort egentligen.

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 14:03 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag har haft funderingar runt det där tidigare, men eftersom jag aldrig kört konbana så vet jag ju inte om det är något roligt! :) Men varför skulle inte det funka? Det brukar dock vara problem med att få hyra flygfältet om jag hört rätt, men om det snart ska asfalteras om så skulle det väl vara ett ypperligt läge att ddra något liknande. Brukar inte flygfältet ligga nere när flygledarna har semester?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 14:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
prata med micke o han mena att det var mkt EU tjafs (eu som vanligt) som sätter stopp för det. Eller som försvårar det rättare sagt!

Annars borde en stor j***a parkering räcka :) Konbana ser nog hyffsat kul ut. iaf då de kör på flygfält men då vi får skippa det så vette tusan! Men parkerings-konbana ser också kul ut!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 14:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Men var finns det en så stor parkering + att man ska få husera fritt på den?
Den enda som jag får upp i huvudet direkt som är något så när stor är Fittirellen, och jag har svårt att tänka mig att dom vill ha en massa svarta märken på sina kundrutor... men man vet aldrig. Finns det flera bra parkeringar då?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 15:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-TantGron+7 Jun 2006, 14:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 7 Jun 2006, 14:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men var finns det en så stor parkering + att man ska få husera fritt på den?
Den enda som jag får upp i huvudet direkt som är något så när stor är Fittirellen, och jag har svårt att tänka mig att dom vill ha en massa svarta märken på sina kundrutor... men man vet aldrig. Finns det flera bra parkeringar då? [/quote]
Nå blir det svart går det långsamt :) Bra fråga angående andra parkeringar. Tror det är mera dåligt tyvärr. Otäck avåkningszon vid kantarellen också. bergväggen är helt säkert hårdare än bilen!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 16:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Loffe och jag har sedan ett tag tillbaks planerat in en konbanekörning 26 augusti.
Plats är "under undersökning" (helt ok för en avancerad och rolig konbana, bara
tillståndet kvar).

Det behöver inte vara en stor platt parkering full med koner. Vi har lite andra
planer... :) MEN, kom gärna med förslag. Är bra om det är relativt centralt på
Åland, finns säkra avåkningszoner i de områden där man kan komma upp i
lite högre hastigheter, osv...

Orsaken till att man inte får vara inne på flygplatsen förstod jag att var pga
de höjda säkerhetsbestämmelserna inom EU för terrorism och dylikt. Skulle
vi få vara på flygfältet måste det gastas ut till hela Europas alla flygfält att
flygfältet är stängt osv. Dessutom måste samtliga visiteras som skall in på
"plattan". Urk alltså. Dragracet var alltså före dessa nya bestämmerlser.
Annars skulle det vara OK att ha dragrace där. Har frågat.

Tidtagningsutrustning fås via ÅMK (som ACC hör till nu) från tex Sverige.

Skall iaf finnas slalom, olika kurvor, några platser med lite mer fart, någon
donut, osv. Blandat och utspritt.

I fall platsen har nära till bergväggar, lyktstolpar osv så kan man i de delarna
av konbanan ha de långsammare partierna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 18:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Finns det inte flygfält på brändö eller kumlinge? :) Dit drar vi!!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 18:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
saxat från kumlinge.aland.fi

Flygfält
Kumlinge flygfält
Asfalterad landningsbana 650 meter
Gunnarsholm, sydöstra Kumlinge

Frågan är då. kommer man dit med bil? ehm. Sorry för min okunskap men jag har aldrig varit på Kumlinge förut :) Det vore ju ett trevligt projekt annars!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 20:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Konstatera nu att det finns färjtrafik dit! Så hur många sku va intresserade av en dagsutflykt?

Tanten kan jag räkna med o matts likaså. Sen behövs det någon till bara! är man 5-6 pers som far kan det inte bli så dyrt! + att man kommer ut o ser åland! :)

Tidtagning är overkill för en sån här sak!

//edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 20:46 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 09 Jun 2005, 22:13
Posts: 13
*sneglar ut genom fönstret* och konstaterar jo godbyhallens parkering är rätt stor. Iof rätt centralt med många grannar som kan störas.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 20:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Mizze+7 Jun 2006, 20:46 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 7 Jun 2006, 20:46 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> *sneglar ut genom fönstret* och konstaterar jo godbyhallens parkering är rätt stor. Iof rätt centralt med många grannar som kan störas. [/quote]
Ah det är ingen dum ide! :) Frågan är fall man får gasa hur som helst bara då det är allmän plats trots allt?

Men man kanske kan söka tillstånd?

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 21:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-edvard+7 Jun 2006, 20:57 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 7 Jun 2006, 20:57 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Mizze+7 Jun 2006, 20:46 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 7 Jun 2006, 20:46 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> *sneglar ut genom fönstret* och konstaterar jo godbyhallens parkering är rätt stor. Iof rätt centralt med många grannar som kan störas. [/quote]
Ah det är ingen dum ide! :) Frågan är fall man får gasa hur som helst bara då det är allmän plats trots allt?

Men man kanske kan söka tillstånd? [/quote]
Inte är väl Godbyhallens parkering allmän? Den är väl privatägd? Är väl bara
att ringa o fråga :) Och få grannarnas tillstånd. Och fixa lite betonggrisar osv.

Tidigare i år var vi dit och tittade. Är inte så stort. Nära till hus. Men visst, mindre
platser har det körts konbana på.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 21:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-MickeM+7 Jun 2006, 21:25 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 7 Jun 2006, 21:25 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+7 Jun 2006, 20:57 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 7 Jun 2006, 20:57 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Mizze+7 Jun 2006, 20:46 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 7 Jun 2006, 20:46 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> *sneglar ut genom fönstret* och konstaterar jo godbyhallens parkering är rätt stor. Iof rätt centralt med många grannar som kan störas. [/quote]
Ah det är ingen dum ide! :) Frågan är fall man får gasa hur som helst bara då det är allmän plats trots allt?

Men man kanske kan söka tillstånd? [/quote]
Inte är väl Godbyhallens parkering allmän? Den är väl privatägd? Är väl bara
att ringa o fråga :) Och få grannarnas tillstånd. Och fixa lite betonggrisar osv.

Tidigare i år var vi dit och tittade. Är inte så stort. Nära till hus. Men visst, mindre
platser har det körts konbana på. [/quote]
Ah! Då är det kumlinge flygfält som verkar gälla. 600 meter raka är ganska mycket ändå. man borde kunna få upp lite fart iaf! Behöver ju inte gå så snabbt. det roliga är ju att svänga :)

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 22:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Nu har jag kikat lite på turlistor:

I högsäsong: 19 e t/r

Från hummelvik: 05:30, 11:40
Tillbaks: 15:35, 21:05

Så mao om man kommer med 11:40 båten hinner man ~ köra 7h fall man är duktig. Det ska räcka för vem som helst! Nu är det bara det viktigaste kvar då, att höra fall de vill ha dit oss :D

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 08:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
Tja edvard

Det finns en tvärgående färja som går till kumlinge via långnäs oxå. Tänkte bara jag skulle nämna det, jag har dock inte koll så här direkt hur den går.

Det finns säkert en del kumlinge bor som gärna skulle vilja komma med och rasta sina bmwn finns ett gäng där.

Jag kan kolla med dem hur de ligger till med flygfältet eftersom jag bor i grannkommunen Brändö. Tyvärr har vi inga möjligheter till flygbanor men en j'vligt rolig väg till min stuga som e en 5-6 km bara sand väg o kurvor tror micke och subarun skulle trivas som fisken i vatten där dock är den allmän.




Mvh robba /brändöbo

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 08:53 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag är (dööh) med.

Skitbra idé, vi borde ju söka landskapsstöd för det här, hur ofta är det någon som hittar på ett evenemang som lockar ungdomar till skärgården? ;)

Men håll igen liiite på entusiasmen, vi måste få veta skicket på asfalten och bredden också. jag vill inte vara en party-pooper, men jag har för mig att folk som flugit dit med mindre plan säger att det just och just kan kallas landningsbana; att asfalten är riktigt dålig och att det växer gräs genom den på vissa ställen.
Men det behöver ju inte betyda att den inte är användbar för våra ändamål för det??

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 09:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
Som sagt man kan ju höra sig för med kumlinge borna/ mina polare där och be dem ge ett svar på hur fältet är i skicket.


/Robba

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 09:46 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Lite foton skulle också vara kul!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 09:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-NismoRobba+8 Jun 2006, 08:19 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (NismoRobba @ 8 Jun 2006, 08:19 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Tja edvard

Det finns en tvärgående färja som går till kumlinge via långnäs oxå. Tänkte bara jag skulle nämna det, jag har dock inte koll så här direkt hur den går.

Det finns säkert en del kumlinge bor som gärna skulle vilja komma med och rasta sina bmwn finns ett gäng där.

Jag kan kolla med dem hur de ligger till med flygfältet eftersom jag bor i grannkommunen Brändö. Tyvärr har vi inga möjligheter till flygbanor men en j'vligt rolig väg till min stuga som e en 5-6 km bara sand väg o kurvor tror micke och subarun skulle trivas som fisken i vatten där dock är den allmän.




Mvh robba /brändöbo [/quote]
Aha! Det visste jag inte! Men då kan vi iaf konstatera att kommunikationerna existerar ut dit så det kan vi inte skylla på!

//edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 09:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-TantGron+8 Jun 2006, 08:53 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 8 Jun 2006, 08:53 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag är (dööh) med.

Skitbra idé, vi borde ju söka landskapsstöd för det här, hur ofta är det någon som hittar på ett evenemang som lockar ungdomar till skärgården? ;)

Men håll igen liiite på entusiasmen, vi måste få veta skicket på asfalten och bredden också. jag vill inte vara en party-pooper, men jag har för mig att folk som flugit dit med mindre plan säger att det just och just kan kallas landningsbana; att asfalten är riktigt dålig och att det växer gräs genom den på vissa ställen.
Men det behöver ju inte betyda att den inte är användbar för våra ändamål för det?? [/quote]
Poäng. Hmm. Jag tog för givet att alla flygfält iaf var hyffsat breda o att asfalten inte hade anor från krigstiden. Nå det kan man ju ta reda på som sagt!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group