Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 09 May 2024, 17:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Skild tankslang är bästa lösningen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Skild tankslang är bästa lösningen.

Japp, speciellt om man har filter också.
Och med skild tankslang så skall man ju ha den där slangen inne i tanken
också som skall gå på rätt sätt så den kan slurpa upp all bränsle. Men
ändå inte vara i vägen för klunk-slangen, vilket jag har glömt på nåt flyg. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 21:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Eftersom Questen börjar närma sig leverans så har det blivit dags att börja
rekrytera besättning. Löneförhandlar med den här piloten som bäst.

Image

I vilken skala är en Quest 50 eller Reactor eller liknande .40 Trainer?

1:5 - 20% ??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 23:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Lite småplock till Questen beställda, bland annat:


Nytt område för Glidaren: glödstiftsförlängare

Image


Nytt för Glidaren strömbrytare med yttre laddutag och lampa.

Image


Glidaren stiger från division 4,8V till division 6,0V

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 23:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, har du börjat springa i dockaffärerna? ;-)
1:5 är stora flyg. Min Porter är skala 1:10.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Har skrivit arbetsavtal med den nya piloten ;)

Var på arbetsplatsbesök för att kolla ergonomin.

Image


Last edited by Glidaren on Wed 14 Jan 2009, 08:42, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Har skrivit arbetsavtal med den nya piloten ;)

Var på arbetsplats besök för att kolla ergonomin.

Image

Qvinnor och maskiner brukar inte vara en bra kombination.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Några öppningar fixade på Questens huv.


Tanknippel och urtag för justering av ventilen. Blev snyggt på styrbord.

Image


Håltagning för dämparen och genomgång för luftslangen på babord.

Image


Gjorde lite större luft hål. Vad sägs? Kommer motorn att få tillräckligt med
kylning med de här öppningarna?

Image


Det blev väldigt en slät huv och ett slätt skrov med få detaljer som skapar turbulens.

Image

Förlängskabeln för glödarn är beställd och blir troligen monterad under
flyget. Beställt är och strömbrytare med ladd utag och 6 V ack.


Last edited by Glidaren on Wed 14 Jan 2009, 08:40, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Har skrivit arbetsavtal med den nya piloten ;)

Var på arbetsplats besök för att kolla ergonomin.

Qvinnor och maskiner brukar inte vara en bra kombination.


Hon skall inte skruva (och limma). Hon är anställd som pilot.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:37 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Flyger det där bra ,så vill jag o ha ett :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Flyger det där bra ,så vill jag o ha ett :D


Så här långt är jag faktiskt väldigt förvånad över hur välbyggt flyget är med
enkla stadiga, praktiska lösningar - lite IKEA över det :D

Det enda som jag tillsvidare inte gillat är sporrhjulet men det skulle säkert
fungera för andra :oops:

Om det inte flyger bra så kan det bli billigt men risken är nog större att det
blir ett likadant till beställt :)

Tillsvidare: Varm rekommendation (hoppas det gäller även efter premieren :oops:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 23:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Flyger det där bra ,så vill jag o ha ett :D


För din kännedom så är vingprofilen Naca 0014.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 00:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Wikipedia, the free encyclopedia

The NACA airfoils are airfoil shapes for aircraft wings developed by the National Advisory Committee for Aeronautics (NACA). The shape of the NACA airfoils is described using a series of digits following the word "NACA." The parameters in the numerical code can be entered into equations to precisely generate the cross-section of the airfoil and calculate its properties.
Contents


The NACA four-digit wing sections define the profile by:

1. One digit describing maximum camber as percentage of the chord.
2. One digit describing the distance of maximum camber from the airfoil leading edge in tens of percents of the chord.
3. Two digits describing maximum thickness of the airfoil as percent of the chord.

For example, the NACA 2412 airfoil has a maximum camber of 2% located 40% (0.4 chords) from the leading edge with a maximum thickness of 12% of the chord. Four-digit series airfoils by default have maximum thickness 30% of the chord (0.3 chords) from the leading edge.

The NACA 0015 airfoil is symmetrical, the 00 indicating that it has no camber. The 15 indicates that the airfoil has a 15% thickness to chord length ratio: it is 15% as thick as it is long.

Således borde Questen flyga bra :D...... :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 08:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Min Quest 50 är baktung :shock: :shock:

Om man sätter acken nära CG (Center of Gravity) så blir CG 145 mm
från vingens framkant. Manualen säger att CG skall vara 95-105 mm men
några forum nämnar att det är för långt fram. 120 -125 mm är bättre.

Om jag skulle flytta backen brevid motorn, på torpedväggen?

Beräkning: http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 6992#56992

Det skulle göra 22 mm alltså CG 123 mm från vingens kant. Om man därefter
tankar så blir CG ca 100 mm, alltså inom rekommenderat.

Starten bord väl gå bra? :D

Men sen ska man ju landa :? ..... på banan :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nej och åter nej cg ska vara rätt med tom tank.
Du flyttar batteriet så långt fram det går, räcker det inte byter du till ett batteri som är tyngre (6V).
Sista utvägen är att blya lite i nosen. (dödvikt vill man tyvärr inte ha)

CG ska vara rätt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 09:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:

CG ska vara rätt.


Vad är rätt CG på en Quest 50 ? :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 09:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Mr X wrote:

CG ska vara rätt.


Vad är rätt CG på en Quest 50 ? :?

Ibland räknas CG närmst kroppen och ibland längst ut på vingen.
Kan göra en ganska stor skillnad.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 09:43 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Quote:
Ibland räknas CG närmst kroppen och ibland längst ut på vingen.
Kan göra en ganska stor skillnad.


Jo det där ha vi märkt :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 09:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
CG är fel på Questen enligt dom som har flugit den.

Du kan läsa mera här
http://www.rcuniverse.com/forum/m_48021 ... tm#5030000

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 11:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Tack ska Ni ha killar! :D :D :D


Men en fråga: Vad menar Ni att det kan räknas olika? :shock:

JS_ wrote:
Quote:
Ibland räknas CG närmst kroppen och ibland längst ut på vingen.
Kan göra en ganska stor skillnad.


Jo det där ha vi märkt :lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group