Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 29 Apr 2024, 12:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject: Rutinerade tips och erfarenheter för nybörjare och orutinera
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 22:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Min tredje glidare står fortfarande i oöppnad i väntan på flygning. Nu har jag mer eller mindre bestämt att komplettera hangaren och att ta ett steg till nästa division och börja med glödmotorer.

Funderar bland annat på vilken trainer det skall bli. Thunder har tre olika som jag har fastnat för: Tiger Trainer 40, Tiger Thunder Mark II och PT-40.

PT-40 får vänta tills man har mer rutin eftersom den skall byggas. Den verkar dock vara en omtyckt trainer.

Mark II verkar ha rejälare hjulstativ men sitter vingen stumt?
Om Trainer 40 har vingen sitter med ”snoddar” så räddar det väl flyget lite utifall landningen är ”lite hård”. Har Trainer 40 snoddar?
Någon annan trainer som e bättre?

60:orna börjar bli så stora så man får skaffa större släpvagn så det får nog bli 40.ior tillsvidare.

En sexkanalig Futuba-radio typ 6 EXP-2,4 GHz fyller väl behoven rätt länge. Den borde vara bättre om man vill flyga ”parkers” inomhus, typ Eckerö hallen. Därtill behöver man inte bry sej i frekvenser och kanaler. Fråga: Är servona av samma typ som för 35 MHz? Jag antar att det bara mottagaren som skiljer, eller?

En annan fundering ang 6EXP är om det går att ha flaps genom att man har separat servo för höger/vänster skevroder. Funkar det med mixning med Futuban?

Är gyro bra? Onödigt?

Funderar på en 46:a. Är det samma som 7,5cc? Lämplig för Tiger 40?
Vilken propeller storlek skall det va?


Några tips eller erfarenheter? Något annat att tänka på?

Tacksam för kommentarer.... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 22:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Jag har en Pegasus Thunder Tiger 40 till salu om du vill köpa bort..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Av dom trainers så skulle jag välja Tiger Thunder Mark II för den har Semisymmetrisk vinge. (roligare att flyga)
Thunder Mark II har snoddar om jag inte är helt på fel och går snabbt att montera.
På byggbeskrivningen har den snoddar http://www.amerang-group.com/admin/modu ... 20MKII.pdf

2,4 GHz radion är den nya tekniken så köper man nytt är det rätt tänkt.
Servona är av samma typ som för 35 MHz

Är gyro bra? Onödigt? svårt att säga men det är helt onödigt på en trainer tycker jag. (säger jag som hade gyro på trainern)
På vissa flyg som skalaflyg kan det vara roligt med ett gyro eller om man tycker om teknik och vill pröva på gyro.
Ett flyg med gyro flyger lugnare och är stabilare i luften, bara de gör att man flyger säkrare.

OS 46:a är samma som 7,5cc och lämplig för Tiger 40 men jag skulle inte köpa den motorn.
För 250kr till får du en bättre, starkare och lättare maskin OS MAX 55AX (9 cc)
Recommended Props: 12x7, 12x8, 13x6, 13x7

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 00:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Om jag vore dig så skulle jag satsa mina pengar på en 60 ans trainer! Det är väldigt stor skillnad på flyg-egenskaperna!

Skulle få göra om allt från början så skulle jag ha köpt en 60 från första början! Billiga motorer hittar du t.e.x här http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... enDocument

Dessutom får www.aircpro.com snart hem en hel bunt olika trainers! Kolla här bara http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... enDocument

Billiga standardservon har dom osså http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=14934-

Man får lungt en 60 trainer in i bilen utan problems :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 01:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kamikaze wrote:

Man får lungt en 60 trainer in i bilen utan problems :wink:


Nåja :lol: De där kan man diskutera :lol: de e nog svårt o få in pegasus i civicen så :shock:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 01:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Dawson wrote:
Kamikaze wrote:

Man får lungt en 60 trainer in i bilen utan problems :wink:


Nåja :lol: De där kan man diskutera :lol: de e nog svårt o få in pegasus i civicen så :shock:


Om du tar bort vingen från flyget så går det enklare! Har du testat det.....:lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 01:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tjena Glidarn, länge sen! :D

Jag skulle rekommendera en högvingad 40-trainer (spelar ingen roll
vilken, ta den som känns rätt). Större flyg är dyrare och skörare,
men flyger stabilare. Räkna med 400€+ för komplett 40-paket.

En 40-trainer är enkelt byggd och håller det mesta, lätta och snabb-
lagade när olyckan vart framme. Trainer = Övningsflyg ;-) Och det
duger dom väldigt bra till har vi erfarenhet av :D

Vingprofil, håller med Mr X att semisymmetrisk (lite rund under vingen)
ger lite mer frihet.

Vad gäller motor spelar det egentligen ingen roll heller, det gäller att
sköta den, men bättre ta något mer känt märke om du behöver delar
i framtiden (tro mig). OS-motorer är helt okej. Övermotorisera inte för
mycket, håll koll på vikten så du slipper balansera med ännu mer
övervikt. Man villl inte ha för svag motor när det skiter sig ;-) Olika
motorer för olika flyg.

Sändare. Japp, 2.4GHz är det som är starkt på kommande. Futaba
är ett bra märke. Två på forumet har Futaba 6EXP och en har
Spectrum DX-7 2.4GHz. 2.4GHz har dyrare mottagare, men skillnaden
är markant, man slipper ju problem med kanaler och sånt. Vet
dock inget om 2.4GHz micro-mottagare för inomhusflyg.

Servona är samma oavsett, det är bara överföringstekniken av
signaler som skiljer. Man kan inte blanda 35MHz och 2.4GHz
sändare och mottagare, två vitt skilda tekniker.

Minns inte vad andra svarade nu så det kanske blir dubletter... må
så vara (tur man skriver snabbt ;-)). Japp du kan ha flaps med 6EXP
och mixning skall det finnas också så vitt jag vet, finns så många
olika mixningar, vilka har du tänkt dig?

Gyro... teknisk dyr skojig grej som ger flyget stabilare egenskaper.
Felinställt och det blir himmelens aktiv flygning :D Men rätt inställd
så flyger fågeln som det inte blåste, typ. Jag rekommenderar inte
gyro till det stadiet då man vill lära sig flyga. Kastvindar och andra
nycker flyget ger är givande att lära sig parera.

Propeller... högvingad trainer skall ha 6" stigning eller lägre. 10x6,
11x6, 12x6 samt lägre stigning funkar gött. Det beror dock på flygstil
vilka proppar du vill ha. Jag har testat flera olika på en 40-trainer,
har upplevt märkbara skillnader mellan dem. Hög stigning = mer
fart om du vill ha det... känn dig fram.

Tipsen:
- Simulator är en bra utgift för att spara pengar =)
- Kom till fältet och tryna

Du ska väl flyga tredje seglarn?

Tusan va man skriver... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 11:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kamikaze wrote:
Dawson wrote:
Kamikaze wrote:

Man får lungt en 60 trainer in i bilen utan problems :wink:


Nåja :lol: De där kan man diskutera :lol: de e nog svårt o få in pegasus i civicen så :shock:


Om du tar bort vingen från flyget så går det enklare! Har du testat det.....:lol:


Det är så jag fraktar pegasus, men de är tajt ändå i bilen :shock:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 11:09 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Jag tänker ta enkelt :D ta flygen i tur o ordning i listan nedan.
en OS46 motor går att ha i samtliga flyg.
1. Excell 2000 eller Calmato trainer.
2. Calmato sports
3. U-can-do.46


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 11:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Calmato Sport och U-can-do.46 tycker jag att under OS55 ska man inte gå. Det är alltid roligt att ha lite mera kraft i flyget.
Säger det igen OS 55AX är en jäkligt bra maskin som passar till många flyg och väger bara 404 g med 9cc

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 12:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Calmato Sport och U-can-do.46 tycker jag att under OS55 ska man inte gå. Det är alltid roligt att ha lite mera kraft i flyget.
Säger det igen OS 55AX är en jäkligt bra maskin som passar till många flyg och väger bara 404 g med 9cc

Väger 55AX mindre än 46AX? Hur har dom fuskbantat det? :D Kankse
55 är nyare? Vad väger 46AX? Låter som ett jäkligt bra alterntiv med
en 55a.

Vad var det för fördel med att köpa en nybörjartrainer med platt
undersida på vingen mot en trainer med semisymmetrisk vinge?
Har jag ju inte tänkt på... fördelen med semi är ju att man får lite
mer "frihet" men varför finns plattvingen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 13:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Trevligt att höra av en GLIDARE i gen, och välkommen in i
metanol klubben.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 14:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidarn, har du funderat på varifrån du tänkte ta hem flyg ifrån?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 22:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Tack för kommentarerna,

Glidaren III skall i luften den också. Fördelen med Glidarna är att man kan fllyga utan något fält för att starta på. Än så länga har landningsbana inte saknats :oops:

Allvarlligare: Om man bara hittar en gräsplan att landa på så kan man flyga. Tänkte tanken att pröva glidaren om det skulle komma lite snö. Snö borde vara mjukt att landa på eller i om det (antagligen :oops: ) skulle råka sig så.

En simulator är bra, nästan nödvändigt. Började den hårda vägen med Glidaren I utan simulator. Det gick åt mycket lim och MISE-plast i början. Skaffadde en Real Flight3.5 i sommras. Ett tipps för andra är att börja med en sådan :idea:

Angående Trainer model så kom jag på att PT-40 är från Great Planes. Någon som flygit den?

Hur är vingfästena konstruerade på Trainer 40 jämfört med Mark II ?

Skillnaden i vingprofil är intressant :!: Med en plan vinge istället för en nästan symetrisk är väl skillnaden att man får mer lyftkraft. Således borde det vara så att man kan flyga långsammare med en plan vinge utan stall. Satsar nog kanske på en platt på första Trainer. Med flapps får man även ner farten ytterligare vid (planerad) landning. :?:

Sedan ansåg Kamikaze att man skulle satsa på 60:or. Fler som tycker det eller hellre tre 40:or istället för två 60:or? För man får ju räkna med att kvadda några... :wink: .... :cry:

Vilken motor har varit passande på Tiger Trainer 40? Har inte tänkt på vikten så det var intressant att veta. Vem säljer OS motorerna? Vad är vikten på 46AX & 55AX? Priset på motorerna från aircpro är billigt men hur mycket väger dom? Har Aircpro motorerna fungerat bra?

Gyro får nog vänta tills man lärt sig landa lite mjukare :wink:

Futuba EXP6-2,4 GHz verkar kanska klart. Någon som känner till några brister med den?

Såg även att någon hade en Seamaster (Mr X ?). Den verkar vara ett spännade sjöflyg. Jag har intresse av att i framtiden pröva på sjöflyg. Är det fördel med flapps när man skall landa sjöflyg?

Hur är den”åländska” Seamastern att flyga? Har den varit i vattnet? Skall den i vattnet?

Har planer på att fara till butikerna i (Wentzels) och söder (Söders RC & HobbyRC) om Stockholm för att se och klämma. Förhoppningsvis :D har man det största och tyngsta med sig hem så att man kan komplettera via webb-inköp.

Vet någon av RC butik i Helsingfors?

Comments :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 22:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snö? Va? Nu börjar du bli krävande :D Tror du på sånt du? =)

Simulator har alla lärt sig med som börjat flyga på Djäkenfältet,
tror du är den enda som inte flugit sim innan du flög. Kan ha fel... ;-)

PT-40 har ingen haft på fältet (finns en lista på alla flyg som flugits
på fältet om du kikar längre ner i denna forumdel). Den funkar
säkert kanon, Great Planes gör bra flyg.

Vingfästena mellan modellerna du nämner vet jag inget om (Trainer 40
är väl alla?).

Det är ju sant det, att det blir mer lyftkraft på vingar med platt undersida. ;-)
Excel 2000 är perfekt, billig, hållbar och enkel att laga. Finns många
delar som folk har till den också. Har funnits många såna flyg här.
Den kostar 895 SEK har jag för mig.

Jag har haft två 60-flyg och dom är sega, stora, dyra och ömtåliga.
Varje krasch eller skada blir mer omständig att laga. Visst dom
flyger stabilt och fint, men ... mja. En 40 är ju lite nyckfullare, men
det är inget problem. Hellre tre 40or än två 60or japp. 60or är nog
bättre sen när du kan flyga bra. Du lagar en 40 på fältet, 60an
tar du hem i sopsäck...

Motorvalet vet jag inte vilket som är bäst. 46 funkar kanon, men
ta en 55 om du ska ha till andra flyg senare. 55 va ju lättare än 46
tydligen. Jag gillar OS för det är kvalitet rätt igenom. Finns många
andra märken också, vissa är nöjda, andra inte.

Futaba EXP6 verkar plastig, men den är ju billig också =) Shade
har flugit sådan ett tag, han vet bristerna. PMa honom eller så
kanske han läser här.

Finns faktiskt tre Seamaster på Åland så vitt jag vet ;-) En är skadad,
en har vart i plurret lite galet, en är hel o fin, med röda fönster :D

Beställ före du far till Söders o hämtar, då blir det billigare än att köpa
över disk :) Dom är rätt dyra har jag förstått... Men stort. Tar du hem
åt mig med? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Quote:
Simulator har alla lärt sig med som börjat flyga på Djäkenfältet,
tror du är den enda som inte flugit sim innan du flög. Kan ha fel... Wink
mmm... det var den hårda vägen.... :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Quote:
Finns faktiskt tre Seamaster på Åland så vitt jag vet Wink En är skadad,
en har vart i plurret lite galet, en är hel o fin, med röda fönster Very Happy
Har den som är hel varit i plurret? :P Film?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Min Seamaster har jag bara flygit på Djäkenfältet med och den är hel. :wink:
Bernt har en Seamaster som han landade lite tokigt i vattnet men ingen större skada på den heller.
Tyvärr var det ingen som filmade när han lekte ubåt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Roligt att din är hel :wink:

Quote:
...en Seamaster som han landade lite tokigt i vattnet med...


Är det mycket svårare att starta och landa på vatten? Hjälper flapps och läre fart?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Vilka motorer har Ni på Era Seamasters? Behös det större med mer kraft på vattnet?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group