Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 29 Apr 2024, 15:40

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Projekt:Fixa till Stor Trainer med 2400mm vingspan.
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 11:16 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Nu skall landningsstället förstärkas o 26cc bensinmotorn ska på.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad väger bensinpaketet och vad väger metanolpaketet?
Det fanns någon tråd på rcflyg där de visade hur man kunde
räkna ut CG på ett flyg man inte visste. Är det där flyget i
balans så flyger det säkert bra, som en Cub skulle jag tro
med tanke på den lilla stjärten. =) Vad väger flyget?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
JS_ räknar inte ut CG utan han bara flyger och tydligen går det lika bra. :wink:
Jag själv räknar ej ut vinkeln på motorn utan bara skruvar fast och flyger.
MickeM tror jag har slutat att räkna millimetrar på rodren :roll:
Kamikaze flyger bara bensin men köper glödstiftsmaskiner :shock:

The Åland way :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:40 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Det tar ju länge o göra nåt när man använder 24h epoxy.

Image

Det blev 6mm faner på det hör flyget med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:44 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Vad väger bensinpaketet och vad väger metanolpaketet?
Det fanns någon tråd på rcflyg där de visade hur man kunde
räkna ut CG på ett flyg man inte visste. Är det där flyget i
balans så flyger det säkert bra, som en Cub skulle jag tro
med tanke på den lilla stjärten. =) Vad väger flyget?


Det vägde 7,5 kg komplett med os108 på sade förra ägaren.
men lag skall väga det så fort limmet har torkat så att jag får dit landnings stället.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 13:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
JS_ räknar inte ut CG utan han bara flyger och tydligen går det lika bra. :wink:
Jag själv räknar ej ut vinkeln på motorn utan bara skruvar fast och flyger.
MickeM tror jag har slutat att räkna millimetrar på rodren :roll:
Kamikaze flyger bara bensin men köper glödstiftsmaskiner :shock:

The Åland way :lol:

Haha, så sant så sant :P
Man är väldigt noggrann med vissa saker, och sen är man inte det längre. :D
Och flyger bra gör det ändå.
Bara rodrena rör sig en hel del så har man att spela på så att säga ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 14:14 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Jag tänkte börja nu :D Jag har märkt att man behöver ha cg på rätt om man skall hovra.
Lite för framtungt=omöljligt att hovra.
Lite för baktungt = omöjligt att flyga men går bra att hovra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 14:30 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Det här kopiera jag från rcflyg,men är det nån som förstår sig på det :?

Man kan matematiskt räkna ut tyngdpunkten= C.G!
A)
C.G = vingens medelkorda/6 + (3*stabbarean*stabbens momentarm)/8*vingarean.
Momentarmen är avståndet mellan 1/4 av vingens medelkorda till 1/4 av stabbens medelkorda. Använd samma mätenhet; mm, cm eller dm ger C.G i samma enhet. ( 1/4 dvs 25% + ngt? formeln ovan!).
B)
De flesta modeller har profiler baserad på NACA eller EPPLER som har ett A.C (Aerodynamiskt tryckcentrum) vid 25% av kordan. Samtliga profiler har avanserade aerodynamiska kurvor (Polardiagram) baserad på hastighet, tjocklek, angreppsvinklar, glidtal etc. C.G=25%+ (momentvärde vid 25% av kordan div med bästa glidtalsvärdet) Detta brukar ge ett värde på C.G på ca: 30% av medelkordan.
C)
Följ bygganvisningen läge på C.G (ca:30%) till provflygning. Har Du en semisymetrisk vingprofil kan du nog flytta bak C.G till max 33 % för mer manövervillig och fram till 25% för mindre villig modell ( tegelsten som ngn sa tidigare). För en helsymetrisk vinge bör C.G enligt beskrivning ligga runt 25% med flyttning bakåt mot max 30%.

Lägg inte C.G på en höft långt bak för då kan det gå riktigt illa!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 14:20 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Då fick den ett annat landningsställ o 26cc bensin motorn är på plats.


Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 14:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
:D Går ju framåt! Hur gick det med CG? Fördjupat dig mer? Jag minns
en tråd med bilder på hur man skulle mäta, inte vet man ju alltid vad
dom menar med sina benämningar. Men Den tråden hittar jag inte på
rcflyg.se igen... hmm.

Tejpa på svart för fönster också så blir det najs =) Och nånting för nosen?

Har du motorns axel spikrakt fram? Inte neråt eller åt höger alls?

Klarar tanken och slangarna bensin?

Satt du landningsställena längre fram så den går att köra på gräs? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 14:44 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
:D Går ju framåt! Hur gick det med CG? Fördjupat dig mer? Jag minns
en tråd med bilder på hur man skulle mäta, inte vet man ju alltid vad
dom menar med sina benämningar. Men Den tråden hittar jag inte på
rcflyg.se igen... hmm.

Tejpa på svart för fönster också så blir det najs =) Och nånting för nosen?

Har du motorns axel spikrakt fram? Inte neråt eller åt höger alls?

Klarar tanken och slangarna bensin?

Satt du landningsställena längre fram så den går att köra på gräs? ;-)

axeln är spik rakt fram som den var med os 108án.
tank insats o slangar skall bytas.
jag har bytt landningsstället o flytta det lite längre fram.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 11:17 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Gasvajern o stag mm börjar komma på plats.

Image

Ska man måste byta ut gas servot eller tror ni att det håller?
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 12:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klarar inte S3001 runt 3 kg? Kör du 6V? Då är det ju mer... eller?
Boorde ju orka... är vajern så trög då? 3001 är väl dyrare än 3003
så den borde va bättre, vet ej. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 13:13 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Klarar inte S3001 runt 3 kg? Kör du 6V? Då är det ju mer... eller?
Boorde ju orka... är vajern så trög då? 3001 är väl dyrare än 3003
så den borde va bättre, vet ej. =)


Orkar gör det garanterat men klarar det vibrationerna tänkte jag på.
Men det visar sig.
Blir snart en liten provkörning för den är ju inte riktigt inkörd ännu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 14:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ wrote:
MickeM wrote:
Klarar inte S3001 runt 3 kg? Kör du 6V? Då är det ju mer... eller?
Boorde ju orka... är vajern så trög då? 3001 är väl dyrare än 3003
så den borde va bättre, vet ej. =)


Orkar gör det garanterat men klarar det vibrationerna tänkte jag på.
Men det visar sig.
Blir snart en liten provkörning för den är ju inte riktigt inkörd ännu.

Ja du tänkte på vibrationer... hm... kanske borde va metalldrevat.
Skall det vara metallvajer? Finns ju nåt annat alternativ de brukar
säga att man ska ha för att inte få med tänd-störningarna till servona
och vidare till mottagaren. På min FG så rycker det rätt mycket om
man har mottagare och sånt fel placerat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 17:44 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Image
Image
Image
Image

Nu är den flygklar :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 18:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Starta upp och filma så vi får se urverket gå lite..... :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 18:09 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Kamikaze wrote:
Starta upp och filma så vi får se urverket gå lite..... :D

Jag har gjort det o filmen skickad till micke :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 18:43 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Kamikaze wrote:
Starta upp och filma så vi får se urverket gå lite..... :D


http://www.youtube.com/watch?v=OzDqwlLc0Jg

Det vart en mörk film :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Dec 2007, 19:54 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Nu är stålvajern bytt till plastvajer och servot utbytt till Futaba 3010
Så nu skall vi se om störningarna är borta.

Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group