Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 29 Apr 2024, 23:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Olycka på fältet
PostPosted: Wed 05 Sep 2007, 20:51 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Ja nu har det hänt , första olyckan på fältet 8 stygn i lillfingret
och 2 jack på det andra fingret pluss en nagel kluven och
skalad fingertopp. Röntgen av fingerleden i korgon.
Propellrar är vassa om man inte passar upp för dem.
Borde vara mer försiktig hur man sätter handen och hur man startar
dessa maskiner.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Sep 2007, 20:56 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
:O


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Sep 2007, 21:08 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hade det varit en kraftigare maskin med lite mera varv på så skulle nog fingrarna varit helt av! Menförhoppningsvis så gör man det bara en gång och lä av misstaget! :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Sep 2007, 21:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Stämmer nog då hade man nog varit utan fingrar nu , men kraften
räckte nog till för den kom från en 91 fyrtaktare men på tomgång
så hade den haft full gas så hade dom varit borta. hade tur.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Nov 2008, 01:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
2008 har inte någon större olycka hänt.
Har vi blivit försiktigare eller bara tur i oturen.

Respekt för propellern får man och lärdom men det kommer alltid nya som man uppmanar att vara försiktiga.
Några smällar kommer det alltid i början och man måste lära sig den hårda vägen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Nov 2008, 13:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Det har ju hänt saker, så vi måste säga att vi haft en hel del tur. Finns flera exempel på händelser som kunde ha gått illa. Ibland tar ivern över, verkar det som... Förhoppningsvis lyckas vi komma på tankar, idéer och regler som i.a.f. minimerar riskerna.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Nov 2008, 17:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Hände en olycka sist vi var o flög, Pierre stoppade fingret i propellern,
så en bit av nageln for,inte så stor grej män det händer, tur så gick
maskinen på tomgång.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Nov 2008, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Hände en olycka sist vi var o flög, Pierre stoppade fingret i propellern,
så en bit av nageln for,inte så stor grej män det händer, tur så gick
maskinen på tomgång.

Hur får ni in fingrarna i propellern om och om igen? :D
Berätta nu hur vi ökar på den säkerheten, för det tog vi
inte upp på mötet i går.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 22:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
MickeM wrote:
Bernt wrote:
Hände en olycka sist vi var o flög, Pierre stoppade fingret i propellern,
så en bit av nageln for,inte så stor grej män det händer, tur så gick
maskinen på tomgång.

Hur får ni in fingrarna i propellern om och om igen? :D
Berätta nu hur vi ökar på den säkerheten, för det tog vi
inte upp på mötet i går.


Man monterar en skyddsbur runt propellern. Som man har på hydrokoptrar ungefär. Det skulle nog se ut det... :shock:

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group