Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 11:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Author Message
 Post subject: Motorer
PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 18:33 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här är en länk till O.S hemsida! Den visar Motorer från 1936-2006!
http://www.osengines.com/history/ostimeline01.html 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 23:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Inside a 1/5th Scale Rolls-Royce Merlin XX
http://www.enginehistory.org/merlin_xx.htm

Merlin motor i drift.
http://www.enginehistory.org/ModelEngin ... rlinXX.mpg

Helt sjuka motorbyggen.
http://www.enginehistory.org/model_engines.htm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Big block!
PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 00:35 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Bigblock från O.S http://video1.hobbico.com/gallery/osmg2075-deluxe.mpg :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 01:14 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fan va häftigt när dom bygger maskiner i scala så där! Merlinmotorn skulle passa bra i ett spittfireplan! Tror dom satt i dom eller kanske d va i mustangen! Nån av dom va det 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Inkörning av metanolmotorn
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 22:25 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Att tänka på vid start av motorn
Vid kall motor, försök att hålla för avgasutblåset samtidigt som du drar. Gör det dom 3-4 första dragen. Alternativt ta lös slangen från ljuddämparen och blås försiktigt tills soppan åker in i förgasaren. Anslut sedan glödströmmen (se till att glödströms acken är laddad ca 4timmar)
Observera!
Det är mkt viktigt att man drar med korta och snärtiga rörelser annars kan startanordningen gå sönder. Dra nu i startsnöret.
Startar inte motorn på 3-5 ryck så prova att ”hålla för” en gång till startar den ändå inte så måste du skruva upp glödstiftet och ”dra ur motorn” Kolla även att glödstiftet glöder genom att ansluta glödströmmen. Sätt tillbaka glödstiftet och anslut glödströmmen dra sedan direkt i startsnöret.
Observera!
När motorn är ny måste man köra väldigt lugnt dom 4-5 första tankarna !!
Så att kolv och foder körs in.
Motorn är grund inställd från fabriken, men beroende på utomhus temperatur och höjd över havet så kan man behöva justera lite grand för att få motorn att gå optimalt.Med lågfartsnålen justerar du motorns egenskaper från tomgång till ca halvgas.
Med högfartsnålen justerar du toppvarvet och till stor del motorns arbetstemperatur.
Observera!
Mkt viktigt att motorn inte går för varm ! Då förkortas livslängden radikalt.
Stannar motorn vid snabbt gaspådrag efter att den har stått på tomgång några sekunder måste du skruva lågfarts munstycket medsols ca1-2mm tills motorn svarar på gaspådrag utan att stanna.
När man skruvar medsols så får motorn mindre soppa vilket innebär att motorn går bättre
(till en viss gräns) men varmare, det är soppan som kyler motorn så försök hitta gränsen där motorn går bra men ändå inte för varm. Fräser det om du lägger lite saliv på toppen av motorn så går motorn för varm.
Skruva då högfartsmunstycket motsols ca ett kvarts varv åt gången tills motorn börjar att bluddra skruva sedan medsols ca 1-2mm tills motorn börjar gå rent igen. Då har du hittat ett optimalt läge. Gör ”salivtestet” när du har kört motorn i ca en halvtank.
Observera!
Luftfiltret är motorns ”hjärta” se till att det alltid är inoljat med luftfilterolja.
Kör man på väldigt dammiga ställen så bör man byta filter efter ca 3-4 tankar.
Vid körning på asfalt så bör man byta efter ca 10-15 tankar.
Men byt gärna en gång för mkt än en gång för lite!
Lycka till med din nya motor!
:wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 22:57 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
1100ef wrote:
Fan va häftigt när dom bygger maskiner i scala så där! Merlinmotorn skulle passa bra i ett spittfireplan! Tror dom satt i dom eller kanske d va i mustangen! Nån av dom va det 8)


Enligt vad jag lär av Discovery Science (skulle kunna ge ett finger för att få se på Discovery dagarna i enda) så har du helt rätt på både och (om jag kommer ihåg rätt...), men Mustangen hade en licenstillverkad motor under ett annat namn... Lika så hade Lancastern fyra stycken Rolls-Royce Merlin-motorer. Ska kolla fakta.

Tror det mesta stämmer, kontrollera gärna själv här. Intressant läsning!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 23:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Obs! Det där med att starta en motor varierar rätt glatt.

Lite tankar och tips i oordning...

Det där med att få bränsle till förgasaren... vissa har pumpar, vissa
har inte cirkulerande avgastryck till tanken. Inte alltid det funkar med
fingret på pipan.

Glödare laddas på olika tid, min tar det 12h för, finns olika.

Dragstarter är fenomenala på att gå sönder när man knycker snärtigt
när man råkat fått lite för mycket bränsle i motorn som skapar rejält
komp. Har hänt att man dragit en bil över huvudet pga det. Man kan
även starta med remskiva och rem, eller med gummiplugg på elstart,
eller elstart med insexaxel, eller startbox, osv... beror på hur motorn
sitter.

Tråden på glödstiftet skall vid test glöda orange, helst hela fjädern.
Inte gult eller vitt eller halva eller nåt. Ett glödstift som glöder betyder
inte att det funkar, det kanske saknar "stinget" eller så kyls det ner
för lätta av bränsle. Ha flera stift. Finns olika beroende på hur varm
man vill köra motorn.

Det blir mer komp när man ansluter glödaren, om inte -> glödaren
dålig, stiftet dåligt, för lite bränsle...

Om du inte ens lyckas dra runt motorn (den verkar låst) så kan det
vara för mycket bränsle i cylindern som tätar, ta ur stift och ryck runt
tills det slutar skvätta och bara kommer en dimma.

Metanolmotorer har en tendens att vara väldigt svårstartade när de
blir lite äldre... använd handskar, för när du ryckt din 100 gång är
du inte glad på skavsåren längre =)

Värm motorn före om möjligt, startar mycket lättare då.

Håll kvar glödaren tills du kan gasa till med respons utan att den dör.

Osv osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 23:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TantGron wrote:
1100ef wrote:
Fan va häftigt när dom bygger maskiner i scala så där! Merlinmotorn skulle passa bra i ett spittfireplan! Tror dom satt i dom eller kanske d va i mustangen! Nån av dom va det 8)

Enligt vad jag lär av Discovery Science (skulle kunna ge ett finger för att få se på Discovery dagarna i enda) så har du helt rätt på både och (om jag kommer ihåg rätt...), men Mustangen hade en licenstillverkad motor under ett annat namn... Lika så hade Lancastern fyra stycken Rolls-Royce Merlin-motorer. Ska kolla fakta.[/url]

DU ska ha ett RC-flyg :D Tänk dig en stor pjäs hängande i taket i ett
hörn... och på helgerna kan du plocka ner det och ta det för en liten
runda på fältet... känna lukten av metanol... Eller hur? ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 00:11 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Obs! Det där med att starta en motor varierar rätt glatt.

Lite tankar och tips i oordning...

Det där med att få bränsle till förgasaren... vissa har pumpar, vissa
har inte cirkulerande avgastryck till tanken. Inte alltid det funkar med
fingret på pipan.

Glödare laddas på olika tid, min tar det 12h för, finns olika.

Dragstarter är fenomenala på att gå sönder när man knycker snärtigt
när man råkat fått lite för mycket bränsle i motorn som skapar rejält
komp. Har hänt att man dragit en bil över huvudet pga det. Man kan
även starta med remskiva och rem, eller med gummiplugg på elstart,
eller elstart med insexaxel, eller startbox, osv... beror på hur motorn
sitter.

Tråden på glödstiftet skall vid test glöda orange, helst hela fjädern.
Inte gult eller vitt eller halva eller nåt. Ett glödstift som glöder betyder
inte att det funkar, det kanske saknar "stinget" eller så kyls det ner
för lätta av bränsle. Ha flera stift. Finns olika beroende på hur varm
man vill köra motorn.

Det blir mer komp när man ansluter glödaren, om inte -> glödaren
dålig, stiftet dåligt, för lite bränsle...

Om du inte ens lyckas dra runt motorn (den verkar låst) så kan det
vara för mycket bränsle i cylindern som tätar, ta ur stift och ryck runt
tills det slutar skvätta och bara kommer en dimma.

Metanolmotorer har en tendens att vara väldigt svårstartade när de
blir lite äldre... använd handskar, för när du ryckt din 100 gång är
du inte glad på skavsåren längre =)

Värm motorn före om möjligt, startar mycket lättare då.

Håll kvar glödaren tills du kan gasa till med respons utan att den dör.

Osv osv...



Jag tror att min maskin som jag hade i bilen blev förstörd! För ingen sa nåt till mig om inkörning! så det va full kariär från början! Man justera kors å kryss utan att veta vad man sysslade med! kommer i håg att den blev stekhet och att stiften gick stup i ett! Men då va man ju glop å visste inget :shock: Nu är man ju vuxen & förståndig :lol: Så nu ska det väl gå lite bättre :D Snart har jag mitt plan hemma! Det är på väg 8) Snart ska det flygas så det står härliga till :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 00:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100ef wrote:
MickeM wrote:
Obs! Det där med att starta en motor varierar rätt glatt.
...
Osv osv...

Jag tror att min maskin som jag hade i bilen blev förstörd! För ingen sa nåt till mig om inkörning! så det va full kariär från början! Man justera kors å kryss utan att veta vad man sysslade med! kommer i håg att den blev stekhet och att stiften gick stup i ett! Men då va man ju glop å visste inget :shock: Nu är man ju vuxen & förståndig :lol: Så nu ska det väl gå lite bättre :D Snart har jag mitt plan hemma! Det är på väg 8) Snart ska det flygas så det står härliga till :wink:

Ju större motor desto mer lättstartad i alla fall.
Kul att flyget snart är hemma!!! Min heli kommer med lite tur nästa
vecka. Kvällarna är räddade. Runt 10 kg lösa delar :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 00:15 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
TantGron wrote:
1100ef wrote:
Fan va häftigt när dom bygger maskiner i scala så där! Merlinmotorn skulle passa bra i ett spittfireplan! Tror dom satt i dom eller kanske d va i mustangen! Nån av dom va det 8)


Enligt vad jag lär av Discovery Science (skulle kunna ge ett finger för att få se på Discovery dagarna i enda) så har du helt rätt på både och (om jag kommer ihåg rätt...), men Mustangen hade en licenstillverkad motor under ett annat namn... Lika så hade Lancastern fyra stycken Rolls-Royce Merlin-motorer. Ska kolla fakta.

Tror det mesta stämmer, kontrollera gärna själv här. Intressant läsning!


Interessant läsning! Du har rätt i att d där med discovery, Man fastnar lätt framför tv:n


8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fyrtakt eller tvåtakt
PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 21:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Vilket är bäst 2t eller 4t! När det gäller metanolmotorer till plan! Antar att det är bättre vrid & ork & i 4 t motorn! Nån som har erfarenhet av båda maskiner 8) Är 4 t knepigare att ha att göra med än 2t :?:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 22:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hittade svaret själv 8)


Motorer, hur funkar det.
Det finns många tillverkare av motorer och således många olika kraftpaket att välja på. Det finns allt ifrån en halv kubikcentimeters slagvolym tillkonverterade motorsågsmotorer på 50 ccm och mer. Motorstyrkan varierar från någon tiondels hästkraft till flera hästkrafter.

Motortyper
Det finns två huvud kategorier av motorer till modellflygplan: kolvmotorer och el-motorer.

Motortyp Bränsle
Dieselmotorer Eter, Fotogen & Recinolja
Glödstiftsmotorer Metanol & Olja(recin eller syntet)
Kolsyremotorer Co2-gas
Elmotorer Ackpaket: NiCd, LiPo osv...
2Taktsmotor


Dieselmotorer Dessa är inte så vanliga i R/C sammanhang nu för tiden. Förutom i oldtimer sammanhang där är de fortfarande används flitigt. Bränslet består av ca 40% teknisk-eter 40% fotogen och 20% recinolja ibland med 5-10% amylnitrat. Amylnitrat har samma funktion som nitometan som är vådligt att använda och inte alls nödvändigt.


Bränsle till glödstifts motorer.
Glödstiftsmotorer är de vanligast motorerna i modellflyg sammanhang och de drivs av en blandning bestående av olja och metanol. Bränsleblandningen tänds av ett glödstift monterat i toppen på motorn.
En vanlig bränsleblandning består av 80% metanol och 20% olja (recin eller syntet). Den duger för de flesta motorer och de flesta väder. Recinolja var vanligare förr i tiden och förekommer fortfarande i tex Pylon klassen Q500. Med syntetolja däremot så blir det mindre oljekladd på motorn och man får en smula högre toppvarv. Man kan också blanda nitrometan i bränslet (5-15%). Nitrometan gör att motorn går lugnare och stadigare på tomgång och får den att starta litet lättare. 15% nitro och uppåt ger ytterligare effekt men sliter hårdare på motorn. Nitrometan är också rätt dyrt.


Tvåtaktsmotorn
De flesta motorer som säljs är tvåtaktsmotorer, dvs. de arbetar efter samma princip som en moped. De är enkla och har få rörliga delar. De levererar dessutom en hel del kraft till propellern. En nackdel med dem är att de är ganska ljudliga.

Tvåtaktarens princip
Man startar motorn genom att ansluta ett batteri till glödstiftet så att det börjar glöda. Sedan så får man hjälpa den genom att snurra runt axel snabbt, genom antingen ta hjälp av en startmotor eller att slå till propeller för hand.

Man kallar motorn för tvåtaktare efter som den utför sitt arbete i två takter.
1. Kolven rör sig uppåt och gasen ovanför kolven komprimeras samtidigt som det sugs in ny gas i utrymmet under kolven.
2. Gasen ovanför kolven har exploderat och kolven är nu på väg ned gasen under kolven åker nu upp ovanför kolven och pressar ut av gaserna.

Se denna sida för en bra animation:
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
2-Takts motorn
2Takts Principen
Fyrtaktsmotorn
Fyrtaktsmotorer däremot arbetar enligt samma princip som de flesta bilmotorer. De har en hel del rörliga delar. De kan kännas igen på sitt speciella ljud och de är ganska tystgående. Tyvärr är de ganska dyra.
Se denna sida för en bra animation: http://science.howstuffworks.com/engine.htm

Största Skillnaderna mellan 2 och 4-takt
Fyrtaktaren har ett större vridmoment vilket gör att den kan dra större propellrar men den har samtidigt lägre toppvarv. Dvs vill man svinga en stor skalalik propeller är det föredelaktigt med en fyrtaktare. Har man däremot en snabb modell pylonmodell måste man ha en motor som använder en mindre propeller men vid ett betydligt högre varvtal. Även fläktmodeller där toppvarvet är ganska extremt användes uteslutande 2-taktare.
En fyrtaktare har förmågan att kunna accelerera snabbare pga sitt högre vridmoment. Ljudvolymen skiller sig dessutom avsevärt mellan de olika typerna av motorer. 2 taktaren låter betydligt mer även fast den har större ljuddämpare. medans 4-taktaren har ett lägre dovare ljud.
När det gäller effektiviteten på förbränningen vinner även fyrtaktaren där eftersom den tydligt skiljer på nytt bränsle och avgaser. I en 2-taktare däremot som suger in nytt bränsle i kompressions kammaren samtidigt som avgaserna flödar ut blandas emellertid de båda gaserna.

8)


Att ställa in 2-taktarn
Att få en motor att gå riktigt bra kan vara en konst i sig själv. Här kommer vi gå igenom en allmän grundinställning av en 2-takts modellmotor.
De flesta motorer brukar vara utrustade med 2-nålsförgasare. en huvudnål för inställning av den allmänna gången och en tomgångsnål som ställer in överskottsbränslet vid tomgång vilket i sin tur påverkar när motorn ska accelerera till fullgas.
I de flesta fall behöver man inte röra tomgångsnålen så vi låter den vara till att börja med och tittar på huvudnålen. Standard inställningen på huvudnålen brukar vara på ca 2,5varv. dvs skruva in den helt och sedan ut ca 2,5varv.
Att starta
Börja med att kontrollera att alla bränsleledningar är i bra skick. när du säker på att bränslet kan flöda fritt så börja med att "snappsa" motorn. Börja med att öppna förgasaren/trotheln fullt samt håll för förgasarens öppning. Vrid sedan propellern motsols med andra handen. du bör nu se att det sugs upp bränsle i slangen. vrid tills bränslet nått förgasaren samt fortsätt 2-3varv så förgasaren flödas. ta nu bort fingret från förgasaren och veva runt några få varv till. Då var det klart för start. anslut glöden och slå runt propellern kraftigt med handen eller så kallad "chicken stick", fast bäst är det nog ändå med en 12V-driven startmotor att sätta emot spinnern.

Grundinställning
Viktigt är att man låter motorn komma upp i drift temperatur innan man gör den slutliga justeringen...

Felsökning 2-taktarn
Följande gäller om man har rätt propeller och glödstift installerat.

FRÅGA: Motorn vill inte varva upp ordentligt
SVAR: Inställningen på huvudnålen är för fet.

FRÅGA: Motorn går bra på marken men dör så fort man kommer upp i luften.
SVAR: troligvis är nålen för snålt inställd.

FRÅGA: Motorn dör även då man långsamt ökar gasen.
SVAR: Huvudnålen är för snålt inställd.

FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas. Om man drar på för snabbt dör den.
SVAR: Tomgångsnålen är för snålt inställd. Öka den lite och prova igen.

FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas den "hostar" till och efter ett litet tag så ökar gasen.
SVAR: Tomgångsnålen är för rikt inställd. Minska den lite och prova igen.


Vill motorn ändå inte gå ordentligt/rent kontrollera att alla slangar är hela och rena samt att inget skräp finns i förgasaren.

Typiska symptom på att man har en propeller som är för stor är att motorn inte orkar varva upp ordentligt. Vice versa med för lite propeller den varvar upp för mycket vilket medför att den går varm och dör efter ett tag. (om temperaturen blir för hög mister motorn sin kompression när fodret utvidgas av värmen)

Val av glödstift är inte så enkelt, det varierar från motor till motor vad som fungerar bäst. Följ därför i första hand rekommendationerna för just din motor.
Yttertemperaturen kan också påverka vilket stift som passar bäst t.ex. en väldigt kall dag kan man behöva ett varmare stift jämfört med en solig sommardag.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Inkörning
PostPosted: Sat 13 Jan 2007, 07:41 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Inkörning av metanolmotorn http://www.youtube.com/watch?v=oSmMzpZM ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=BJFsJAxN ... ed&search=

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Om metanolmotorer
PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 23:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Image


Glödstiftsmotorn - lite grundläggande fakta och informaiton

Glödstiftsmotorn är egentligen en semidieselmotor, där antändningen av bränsleblandningen får hjälp av en s.k. katalytisk glödspiral. Att den är katalytisk innebär att den bidrar till att starta en kemisk process utan att delta i den eller förbrukas av den. Generellt för en förbränningsmotor gäller att själva antändningsögonblicket måste vara en noga kontrollerad företeelse.

Sker antändningen av bränsleblandningen för tidigt, dvs mycket tidigare än när motorns kolv har nått sitt övre vändläge i cylindern, kommer gasutvidgningen efter antändningen att pressa tillbaka kolven innan den passerat övre vändläget. Motorn kommer då aldrig att fullborda varvet, utan slår tillbaks och stannar sedan.

Sker antändningen något senare, men ändå för tidigt, kommer kolvens rörelse uppåt att motverkas och låg effekt tillsammans med hög motortemperatur blir resultatet.

Nästa sida



Sker antändningen för sent, dvs efter det att kolven har passerat det övre vändläget i cylindern, resulterar det i en stor effektförlust. Den antända bränsleblandningen expanderar då i ett förbränningsrum som också expanderar, eftersom kolven rör sig nedåt och utrymmet ovanför kolven hela tiden ökar. Ger minimal effekt ur motorn.

Det rätta ögonblicket för antändningen är strax innan kolven når sitt övre vändläge i cylindern. I normalt tal kallas detta förtändning. I en bensindriven motor, där man på mekanisk eller elektronisk väg kan reglera och ställa in exakt när tändstiften ska avge sin gnista, är antändningsögonblicket enklare att kontrollera. I en glödstiftsmotor, där antändningen sker genom att en viss temperatur uppstår, är det mycket svårare att kontrollera det exakta ögonblicket.

För att kunna antända bränsleblandningen vid en viss temperatur krävs det en viss typ av bränsle. Detta består vanligtvis av metanol och ricinolja. Det är metanolen som förbränns medan ricinoljan endast har en smörjande funktion och mer eller mindre enbart transporteras genom motorn och ut igen. Med en normal belastning på motorn kommer bränslet att antändas i exakt rätt ögonblick, förutsatt att man använder ett normalt glödstift i motorn. Men, om motorn belastas onormalt och speciellt om också bränsleblandningen är för magert inställd, kommer temperaturen i motorn att höjas, vilket i hög grad påverkar antändningsögonblicket. En förhöjd temperatur medför nämligen att antändningen sker tidigare än avsett. Att detta har en negativ effekt på motorn har vi konstaterat tidigare. Dessutom kommer den för tidiga antändningen att ytterligare höja motortemperaturen, med ytterligare negativa effekter på motorn funktion, som till sist kommer att ge upp.

För att i möjligaste mån motverka detta, ska en motor som kommer att utsättas för en onormal belastning, alltid ha en rikare bränsle-/luftblandning för att maximera bränslets kylande egenskaper. Som onormal belastning räknas t ex en alldeles för stor propeller eller att motorn är inbyggd i modellen på ett sätt som gör att den får dålig kylning. Med en rikare blandning kan man alltså i viss utsträckning motverka en för hög motortemperatur och därmed tidigareläggning av antändningsögonblicket.

Om temperaturen blir för hög, kan antändningen av bränsleblandningen resultera i en explosion i stället för en reglerad förbränning. Då riskerar man definitivt både kolv och vevstake. I dagligt tal brukar en sådan explosion kallas för knackning. Att en motor knackar innebär alltså att bränsleblandningen exploderar i stället för att den förbränns på ett reglerat sätt. Om en glödstiftsmotor börjar knacka så beror det alltså på att motorn arbetar under för hög temperatur och detta kan vara ett resultat av dålig kylning eller överbelastning. 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: 1/4-scale Ferrari 250 V-12
PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 19:55 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:


Här är en 1/4-scale Ferrari 250 V-12 http://dynamotive.netfirms.com/merlin/ferrari.htm

Ingen film tyvärr 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Heli 3D flygning
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 16:18 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tar nog ett tag att bli så här skicklig http://www.socalrotorchallenge.com/videos/Bert_Demo.wmv 8)

Den här filmen skulle ha varit under filmer inte motorer! Blev lite fel :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Heli 3D flygning
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 16:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100ef wrote:
Tar nog ett tag att bli så här skicklig http://www.socalrotorchallenge.com/videos/Bert_Demo.wmv 8)

Den här filmen skulle ha varit under filmer inte motorer! Blev lite fel :shock:

Sök på 3FC, Alan Szabo Junior, Daniel Szabo, Kyle Stacey, ... så
får du se samma sak, men snabbare och mer galet ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Otroligt!
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 16:35 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Helt otroligt! Det är väl så där du ska flyga först gången :lol: Här borde vi kunna flyga http://www.kumlinge.aland.fi/turistinfo_flygfalt.pbs 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 07:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Att ställa in motorn rätt
En svensk sida om hur du ställer in motorn.
http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 178 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group