PREMIÄRFLUGEN!
Så där ja, då var det avklarat. Och flyget är helt hem.
Var ju ett tag
sen man flög metanolflyg. Var en himla massa hålla reda på. Glödare
som skulle laddas och tas med, bränslet, pumpen, starter, starterack
och en himla massa annat man inte bekymrat sig om med el under
vintern. Bernt retade mig ständigt för att jag inte hade koll på vad jag
trodde jag höll på med.
Och segstartad var den ocskå. Bytte stift,
ingen skillnad. Mer bränsle, jonä. Mindre bränsle, öh. Och så där höll
det på. Sen fick vi igång den. Tack Bernt för hjälpen, det enda jag
hade koll på i början var vart nosen pekade.
Taxade runt och kände på det hela. Otroligt studsig bana vi har nu
märkte jag, eller är det för att flyget är så lätt? Stannade förstås.
Hittade felet, samma som i höstas. OS Max 55AX-motorns nål skruvar
upp sig, satte fast den och så funka allt kalas. OS 55 är egentigen för
stor, skall vara en OS 46 egentligen.
Starten, den lättade fint, men drog rejält till vänster, men det trimmades
bort. Märkte att den flyger som en trainer i och med att den har V-formad
vinge som har platt undersida. Självstabil alltså. Märkte att den ville dra
sig mot vinden med nosen och falla tillbaks i svängarna när man flög
sakta. Blir nog trevlig bara man fixat lite till på den. Den ville lite vrida
sig när man flög också, kan bero på kort kropp och vingen nästan i
mitten, men det var inget problem.
Att göra inför nästa flygning:
- Platta till höjdrodret
- Lite mer vikt i nosen (15 gram nu -> 30 gram)
- Hade lite väl mycket expo, skall ändra från 50 till 20%
- Eventuellt minska stigningen ett steg på propellern
I övrigt tycker jag den verkar snäll. =)
Lär väl dyka upp nån bild och film...