Hörru, alla värden står ju i tråden! Läs igenom den.
Gyro hade jag satt på 50% samt 70% senast jag flög (finns film).
Men jag minns inte vilken jag använde av dem.
Du kan annars sätta gyro-gain på en ratt, men ha koll på värdet så att du går mellan 0 och +100 så att du inte kommer i manuellt rate-mode.
Antar att du har sändaren inställd på Condition Hold On samt Typ GY AVCS så att du inte kört på rate-gyro hela dagen?
I övrigt tyckte jag du gjorde rätt idag, flög lugnt och hovrade med stjärten emot dig.
Men bra om du får helin rätt inställd i sändaren före du flyger.
Om ni rört gyrot på coptern (onödigt då det redan var rätt inställt på rätt servo, limits, gain osv
) så behöver du kolla upp att det inte binder i ändlägena, det är inte bra för servot, det gör man på Limit-ratten, börja med småutslag och se hur långt den rör sig när du spakar samt när du vrider helin.
Och det där analoga servot.. kanske inte det bästa för ett gyro...
digitalt är alltid bättre på stjärten.
Ett långsamt analogt servo kanske inte hinner med riktigt. För låg gain på sändaren = svajar av och an, kan drifta... för högt gain på sändaren = för hårt ställd och då kommer stjärten vibrera, men analogt servo kanske inte hinner med så det blir "svaj" ändå. Dessutom är dessa gyron temperaturkänsliga, så innan du flyger måste även innanmätet på gyrot vara samma temp som yttertemperaturen, annars börjar dom drifta och ha sig, been there done that. Om du inte får ordning på gyrot, börja med 100% och minska i steg om 20. Testa hovra lite mellan varje steg, samt förstås använd sidorodret så att du väcker liv i gyrot. Sen märker du var du tyckte helin var mest stabil på stjärten. tex vid 60 säger vi. Då börjar du vid 70 och går ner till 50 via 60 och ser om det var mot 70, 60 eller 50.. .sen är det bara att gå i steg om 2 och se var du hamnar. Lite pilligt med analogt servo.
Den flög bra när jag hade den tycker jag mig minnas. Inte alls som idag när den skakade och vobbblade. Vobblandet är lurigt. Om en axel är sned så vibrerar den. Sned stjärtaxel ger snabbare vibrationer än huvudaxeln. Jag har flugit med bägge sneda och det är inte ett dugg som du hade det idag. Kanske du hade träningsstället dåligt fastsatt? Bollarna brukar skapa aerodynamiskt fuffens också, har haft det på alla jag flugit med, oftast skakar dom upp ner samtidigt och hela helin skakar upp ner.