Checklista inför flygningVerktygsboxJag har flugit ett tag och man lär sig vad man behöver ha med sig så man slipper stå där ute på fältet utan att kunna flyga. Men att stå hemma inför varje flygning och fundera vad man behöver just före man ska fara är upplagt för glömska. Så det slutade med att jag gjorde en liten kom-i-håg-att-ta-med-lista. Men sen tröttnade man på allt plockande och letande efter verktygen så det slutade med att det blev en väska/box med verktyg, dvs man köpte dubletter, en uppsättning att ha hemma och en för att ta med sig. Men eftersom jag flyger en massa olika flygetyg så slutade det med att den stora verktygsboxen blev för full och för tung att släpa på varje gång. Så nu har jag en liten nätt vertygsbox när jag ska flyga el (flyg, helikopter, multirotor) och en för metanol/bensin (stor och tung men man ska ju ändå släpa när man ska flyga metanol/bensin). Förr när vi flög så hae vi med oss tillräckligt för att kunna reparera på fältet och flyga igen, även om vi kraschat!! Helt vansinnigt, men flygsuget var för stort och man hade oftast bara ett flyg med sig. Flyg kan man ofta fixa rätt mycket på fältet. Men en helikopter ska man inte limma och det är mindre grejer så det är bäst att avsluta när något händer och fixa hemma på ett byggbord. Samma med multicopter.
FörberedelserFöre man far måste man komma ihåg att ladda allt man ska ha med sig. Kolla att sändaren har ström. Se till att ackarna för helin är laddade. Om du ska flyga metanol, se till att du har starters ack laddad samt glödaren (om du inte har ombordglöd). Har flera gånger glömt ladda glödaren. Se även till att du har mottagaren i helikoptern. Ha koll på vad du ska ha med dig, annars lär du dig. Eller så inte... jag vet inte hur du funkar.
En checklista här kan också vara till hjälp om du börjar få många modeller och har så brått att du inte hinner ha koll på vad du ska ha med dig så du kan slösa bort en resa till fältet helt i onödan. Kom även ihåg pult till sändaren om du använder sådan (jag flyger heli otroligt mycket stabilare med en sådan), träningsstället om du är nybörjare eller om du håller på justerar in en ny heli, kanske brandsläckare eftersom en LiPo kan starta en skogsbrand, öronskydd om du inte gillar ljudet från bensinare/metanolare vid start, ögonskydd står det i alla RC-bruksanvisningar att man ska använda, första hjälpen om du råkar få ett blad i halsen (inte för att det kanske hjälper), osv. Jag har 26 grejer på min "ta med mig"-lista för helikoptrar. Hoppsan! Men så har jag inte glömt grejer på evigheter heller.
På fältet:Väder och vindDet går bra att flyga helikopter när det är varmt eller kallt. Om det är väldigt varmt, tänk på att LiPot inte blir överhettat, det blir varmt när du flyger helikopter så det är känsligare om det är hett ute. Ett LiPo gillar inte kyla, allt under 5 är bara jobbigt och acken tappar orken. Behåll acken varmt nära kroppen eller nånstans varmt, sen när du ska flyga, stoppa i acken och flyg! Kyla och vissa plaster går inte ihop heller. När plast blir varm blir den mjuk och när plast blir för kall blir den stel och ibland skör. Det är inte så skönt flyga när det är för kallt heller...
Att flyga när det är mygg- och bromssäsong är inte det smartaste heller har jag märkt, du hinner krascha om du ska slå bort en broms från dig, jag har nästan kraschat. Gjorde en flyby med metanol-heli på låg höjd och så bet en broms mig och jag reagerade, helin flög mot marken men jag hann ta få kontroll precis i rätt ögonblick, det blev en studs och upp igen, phust. Helikoptrar tål vind rätt bra. Storleksmässigt klarar en helikopter vind bättre än ett flyg i samma storleksklass. Men tänk på att rotordisken blir som en stor vinge. Om du nickar ner med nosen mot vinden så trycker vinden ner helin mot marken. Om du lyfter nosen så far helin iväg uppåt. Beroende på vinkel och vindstyrka så kan detta bli rätt överraskande. Speciellt om du är en hattig flygare och tänker landa och nickar nosen upp och ner av och an, då kan du sjunka ner 1 meter på nolltid, jobbigt om marken är bara en halvmeter ner. Flyg inte när det regnar!
AcklimatiseringKom ihåg att alltid acklimatisera helikoptern före du flyger, låt den stå framme på marken eller på bordet vid fältet minst 15 minuter eller mer beroende på hur stor temperaturskillnaden den utsatts för. Då menar jag 20 grader du haft inomhus när du mekat, inte att du haft 5 grader i bilen på vägen till fältet. Kolla remmen sen, den blir slapp när bommen drar ihop sig om det är stor skillnad. Du har säkert märkt när du spände remmen att du inte behöver dra i bommen mycket för att spänna remmen. Remmen ska du alltid kolla på fältet före du flyger.
SändarenSe till att du har rätt modellminne före du ansluter acken till helikoptern! Har du fel minne och den ger fullgas istället för tomgång så kan det gå på sk-t. Ett annat modellminne kan innebära att den är i Idel Up-läge och reverse på throttle så du får fullgas. Vissa sändare kräver att du ska bind'a sändaren mot mottagaren varje modellbyte, men om du binder fel modellminne mot rätt modell så är det samma sak.
Range CheckOm det är en ny sändare eller ny mottagare eller ett nybygge där du använt en tidigare välfungerande mottagare är det väldigt bra att du gör en range check. Dvs sätter sändaren i Range Check-läge (den sänder med en tiondel av effekten eller svagare) och ser att allt funkar fast du traskar bort 30 m eller vad nu sändarens/mottagarens manual säger. Tänk på att det är stor skillnad på störningar om det elmotorn är igång eller inte. Så bäst är att ta bort bladen och spänna fast helikoptern så stjärtrotorn inte får auktoritet och vrider omkull helikoptern. Sen kan du testa med och utan motor.
Går motorn åt rätt håll?Detta gäller förstås elhelikoptrar. Ställ även in tomgångsläget på metanol/bensin vid kall och varm tomgångskörning på fältet. Finns idle-funktion på de flesta sändare för kall motor.
Testa failsafeBra läge få koll på det här, bladen av förstås. Kom ihåg nyloc...
TräningsställDet ska sitta fast så det inte glappar och kan vibrera. Det får inte vara för smått för då gör det inte så stor nytta. Långa träningsställ kan göra att "bollarna" eller vad du har längst ut börjar fara upp och ner av vinden från huvudrotorn och det skapar en vibration eller skakar och har sig när du ska flyga, inte att rekommendera.
TrackingFöre du lättar från marken måste du kolla trackingen på huvudrotorbladen. Tidigare märkte vi ett av bladen. Det är detta man ska se på nu. Varva upp så att helin nätt och jämnt lättar men den måste stå stadigt kvar på marken. Titta rakt från sidan (hoppas ett blad inte lossnar), gör det på avstånd (många meter) eller filma det. Akta ansiktet. Om något går snett så kan bladet flyga väldigt långt om det lossnar. Bladen ska vara helt i linje med varandra, vertikalt sett. Om du ser en liten skillnad mellan dem, se var det omärkta bladet är. Är det under så innebär det att dess vinkel är mer negativ än det märkta bladet. Justera det korta staget för det omärkta bladet. Blev det för lite, justera igen. Får du det inte på rätt ställe, testa småjustera med det långa staget som går från Seesaw ner till swashen för det bladet. Ha koll och var försiktig.
Tailwag och gyrogainFöre du lättar ska du även kolla tailen hur den beter sig. Här är det bra om du har träningsställ som gör att du kan se beteendet på helin. Dvs om den vill vrida sig åt något håll. Det finns en annan sak som är mer skrämmande som du måste testa absolut först och det är om du reverserat något fel. Tänk dig att helin står still stabilt, du ger lite vänster spak och helins nos far åt vänster som du tänkt dig, men gyrot tror att nosen for åt höger för att något är reverserat fel, då kommer den öka på signalen för att kompensera, vad händer? Jo den ger ännu mer vänster-input och sen eskalerar detta och det blir bara värre och värre. Detta sker på väldigt kort tid och helin kommer rotera som en tok. Men, om du bara varvar lite grand så är det att dra av throttlen så slutar det med en gång, du märker det snabbt, helin står på marken så inget hann hända. Fixa problemet. Testa igen.
Sen när du väl fått tailen att gå åt rätt håll när du spakar och när den själv kompenserar så kan du ta dig an det andra, tailwag. Dvs hur beter sig tailen (folk säger tail mer än stjärten), vajar den av och an eller vibrerar den? Vajar den så bör du höja gyro-gain. Vibrerar den så måste du sänka. Prova tills den står stabilt rock solid. Det kan hända att det blir lite mer åt endera hållet när du flyger för det är mer känsligt då, justera vartefter du testflyger.
UtslagenNär du flyger så bör du kolla utslagen. Känns det som att den roterar bekvämt med sidoroder-input (rudder/vänster spak), expo kanske är fel. Känns det som att den lutar bekvämt åt höger och vänster, samt framåt och bakåt (justera AFR/Swash-utslag). Kanske du måste justera expo också. Flyg och känn efter. Är du nybörjare är det väldigt mycket att tänka på. Helikoptrar tröttar ut hjärnan bra mycket snabbare än ett RC-flyg. Därför ska man flyga helis steg för steg. Ha tålamod, hjärnan och rutinen måste få sin tid. Ju äldre du är, desto länger tid tar det. Det gör inget om du hovrar 15 ackar före du börjar med nästa steg. Det tar tid i början, sen går det nog snabbare när du väl börjar få grunderna i ryggmärgen. Tänk på att du kan landa helin när det blir jobbigt. Ett flyg måste du flyga och landa. Så du kan skutta och pallra på bäst du vill utan att ens flyga någon längre stund utan att utsätta helin för risker. Jämfört med flyg, har du startat och flyger så måste du flyga och du måste landa.
Kolla rökenOm du flyger metanol, se till att det alltid ryker ordentligt, speciellt med en ny motor. Ingen rök = går snålt och kan stanna. För fet blandning är också en risk, dvs för mycket rök är inte heller bra. Det ryker mer på vintrarna.
Jämnt varvSe till att du har jämnt varv över hela registret. Men justera först hovrings-varvtalet. Inte så lätt för en nybörjare att veta, men när du får koll på detta så kan du justera det med att ställa throttle-kurvan för det flight mode du flyger i. Men som nybörjare märker du om varvtalet är för högt vid hovring om den är vild eller vill upp eller ner väldigt snabbt. Men se till att ha en jämn kurva och inget som går upp och ner eller så. För lågt varv gör att stjärten kan bli lite släpig. Det gäller även el-helin.
FlygtidKänn dig fram. Flyg inte för länge så acken tappar orken eller bränslet tar slut. Ha koll som jag skrev i ett tidigare inlägg om cell-spänningen.
Hur flyga?Hovra med stjärten emot dig, inte högt, gärna över luftkudden som skapas under prop-washen (kan vara ca halvmeter hög för en liten 450-heli, du märker, det är halt om du flyger för lågt och helin far hit och dit, glider av och an, den far längre än du tänkt dig, tänk på expo här och utslag), landa ofta och känn efter, låt även dig själv landa så du hinner ta in allt som hänt och händer. De flesta blir ivriga och tror de kan flyga lika bra som i simulatorn eller tänker "nu kan jag hovra" och så vänder de för långt åt ett håll och kraschar på nolltid. Finns inte rutinen där, så kraschar du. Hur kan man få rutinen om man inte har flugit? Det är just det. Du ska bygga upp rutinen steg för steg så du känner dig väldigt säker på varje steg. Det tar sin tid för hjärnan att lära sig. Framåt är inte framåt om du har nosen åt vänster, då är framåt åt vänster. Men på sändaren är det fortfarande framåt. Gå inte över gränsen, saker händer så fort då. Du ska bara närma dig gränsen. Finns ett bra sätt att testa detta på som du säkert vid det här läget känt av i simulatorn. Det är hovra med stjärten emot dig och så vrider du helins nos stegvis mer och mer åt vänster och hovrar vidare (om du är högerhänt är det lättare att vända nosen längre åt vänster än åt höger... och vice versa). Småningom känner du att du börjar tappa greppet. Dvs det börjar bli svårt att hovra för du är inte van med högerspaken än och att hålla helikoptern stabil när nosen är åt det håll den är. Rotera tillbaks till utgångsläget direkt du känner detta, dvs stjärten emot dig, din safe zone. Den där psykiska känslan uppenbarar sig i alla riktningar tills du vant dig. Går du över den gränsen, då kan du vara körd på nolltid om du inte hinner få tillbaks helin till utgångsläget.
När du lärt dig att hovra med stjärten emot dig så finns det olika skolor hur man ska gå vidare. Ibland kan det vara bra att promenera (framåt) efter helikoptern medans du flyger framåt i långsam promenadfart. Du kan ju svänga lite och traska runt. Men det kan vara knepigt att gå och spaka samtidigt. Du kan även stå på stället och testa att rotera nosen lite åt ett håll och hovra där. Till slut kan du hovra emot dig, men du ska definitivt kunna det utan problem i simulatorn före du gör det i verkligheten. Du kan även testa att starta på ett ställe, flyg en bit bort och landa där, sen tillbaks, eller far runt och starta och landa på flera olika bestämda platser. Det är väldigt bra övning. Att flyga runt gör man inte än, man hovrar runt. Du kan öka hastigheten när du känner att du kan hantera det. Dvs att du inte hovrar mellan de olika landningsplatserna utan att du flyger mellan dem. Tänk alltid på var din gräns går. Du kommer inte kunna lära dig detta på några flygtillfällen, kommer gå åt en hel del tid. Ta inte bort träningsstället före du verkligen kan landa utan problem. Då kommer du märka att helin blir mycket mer smidig med en gång, träningsstället ger en "sluggish feeling". Målet med helikopterflygningar är att inte krascha. Har du kraschat så kommer du genast efteråt veta varför du kraschade, 99 ggr av 100 är det för att du haft för brått med nåt.
Efter flygningenKolla besiktningslistan ovan, ha koll på helin. Kom ihåg anteckna ändringar och förbättringar eller ställ om mellan flygningarna.
Finns mycket mycket mer att tänka på och lära sig... jag kan skriva hur mycket som helst om detta. Men man måste ju börja nånstans. I det stora hela är inte helikoptrar superjobbiga, det gäller ha ordning bara.
Yeah! Nu ska helin göras flygklar så jag kan flyga i morgon.