Om nån vill läsa så finns det text nedan.
Har listat klart allt som ska vara med (säkert missat nåt) och vägt det jag vet.
- Flyget med delar = 696 g (2 vingar, 2 winglets, 2 kroppsdelar, 1 canopy, 1 motorrör, 4 vingfästen, 1 vingstång)
- Det finns mer delar i flyget, men jag vet ej om jag behöver dem, än = 0 så länge
- Klädsel för framkanter, kanske mer = minst 20 (uppskattat)
- Pixhawk 2.4.8-controller (GPS/Compass, Switch med LED, Speaker, kablage) = 74,5 g (vet ej controller än, men det kan bli en mindre lättare nyare Pixhawk-variant
- Övrigt kablage som ska gå mellan allt, ink matning= 60 g (uppskattat)
- PM = 20,9 g
- UBEC 10A HW = 36 g (den väger bara 6 gram mer än en 5A) och ska driva: 2 vingservon, 2 gimbalservon, videosändare, videoswitch, LEDs
- GoPro Hero HD 4K Black Edition = 89 g
- FPV-kamera = 15 g
- FPV-gimbal = 60 g (uppskattat)
- FPV-kamera2? = 15 g
- Videoswitch = 4 g (uppskattat)
- Ack = 505 g om jag börjar med en 6S 3300, men jag har även 6S 6000 på 875 g. Kan bli LiIon också, dvs använda vettig vikt och sen få ut tillräcklig flygtid som räcker till
- 2 micro-Servon = 39,6 g för bägge
- 8-kan RC-mottagare = 14,2 g (men kan bli LRS)
- Videosändare = 16 g (ImmersionRC 600mW
- Videosändarantenn = 7,5 för en kort ImmersionRC Spironet
- LiPo-varnare = 9,4 g
- LEDs om jag ska ha det = 25 g (uppskattat)
- Gångjärn = 10 g (uppskattat)
- Lost Signal Alarmer = 5,5 g
- Vingkontakter = 15 g (uppskattat)
- Telemetri 3DR 100mW med antenn = 22,3 g
- Airspeed sensor = 20 g (uppskattat)
Allt ovan har jag alltså ungefärlig vikt på nu.
Men det som även väger är ju motor + ESC + eventuell spinner och folding prop.
Eftesom målet är att köra 6S med större propeller så tog jag en webshop jag gillar och som brukar ha det jag behöver.
Jo jag vet, det finns många webshops och det finns garanterat nån bättre motor, men den tar man sen om det behövs finlir efter testflygningar.
Jag listade upp alla 6S-motorer jag hittade och under denna listning sållade jag direkt bort motorer som inte får rum i motiorröret samt de som är på tok för stora eller för små. Sen listade jag upp motrerna per specs (max ampere, watt, dragkraft i gram, KV-värde, vikt, antal LiPo-celler). Sen brukar jag rödmärka sånt som är dåligt och grönmärka sånt som är bra. Allt detta går på nolltid i Excel. Rött sätter jag på för stor dragkraft, för liten dragkraft, för hög ström, för låg ström, är de gjorda för 8S så blir de röda efter de som är gjorda för 6S vanligtvis är mindre och lättare, för högt KV-värde (700 och högre är för högt för 6S), för lågt KV-värde (allt under 400 är för lågt). KV-värdet används för att räkna ut varvtalet på 6S och blir det för högt så blir det svårt hitta proppar som klarar varvtalet tex. Sen sorterar jag dem efter dessa färger, mest grönt överst, mest rött nederst. Det där med dragkraft så står ibland. Tex max dragkraft kan vara 2840 gram och då är det högst troligt vid max-ampere/effekt/varvtal... det vet man egentligen inte. Men det är det mesta motorn klarar utan att gå i bitar med marginal. Ibland finns det specs där man kan kolla vad motorn drar exakt över registret (50, 75, 85, 100%) och med olika propellrar. Det är där man finjusterar sen för att få en motorn som stabilt kan dra runt rätt propeller och dra så lite ström som möjligt, men ändå ha bra dragkraft utan att motorn är för stor (man måste köra på för lågt varv). Man måste ju även tänka på att motorn kan användas för balanseringsvikt så man slipper lägga på bly i onödan. Hur som... efter man pulat på med detta en stund så har man fått fram några motoralternativ och då har de oftast hamnat inom samma viktklass och man kan räkna vidare. Man vet även hur mycket ström dessa motorer drar max och då vet man ESC-behovet. Man kollar upp lite ESCar som passar och ser deras vikt, så har man den vikten också. Man vet även propellerstorleken och då vet man även dess vikt och spinnerns vikt. =) Då fick jag fram:
- Motor = 120 gram (finns ner till 80, men det beror på balanseringen i slutänden, så än är det inte klart...)
- ESC = 49 g
- Spinner = 10 g (uppskattat)
- Folding Prop = 40 g (uppskattat)
TOTALVIKTEN slutade på roliga 1999,9 g.
Så med den acken och den motorn så har jag en vikt på 2 kg som jag ska hitta dragkraft till, dvs rätt motor. Jag lär högst troligtvis inte behöva en tyngre motor. Men jag kanske vill ha en större ack. Men då måste jag balansera grejerna i flyget först så man ser vart det barkar. Kanske jag måste ha lättare motor med lilla acken. Eller att jag måste ha större ack med stora motorn. Osv.
Hur mycket dragkraft vill man ha då? Så pass stor att man kan handkasta flyget utan problem. För svag motor-setup gör att flyget måste kastas i rätt vinkel mot vinden och man måste kasta väldigt rakt och tillräckligt hårt för att man ska få upp hastigheten så man får skevroderverkan. Annars tipstallar vingen ner i backen. Man vill inte stryka gräset varje gång heller. Väljer man för kraftig motorsetup... man behöver inte stiga rakt upp. Det innebär att man har för tung motor för att man valt en för stor motorstyrka som även drar för mycket ström. Man vill ha en lagom setup för ändamålet, i mitt fall cruisea runt och dra lite ström. Så setupen ska väga så lite som möjligt men ändå leverera. För svag setup kan också göra att det blir jobbigt med vinden samt att det kan ta länge komma upp på höjd. Så hur väljer man? Man kan tex gå på effekten. Man brukar säga att det behövs
- 170-200 W per kg för trainers / nybörjarflygplan / normalt söndagsflyg
- 230-270 W per kg för aerobatic / sport
- 340-400 W per kg för 3D-flygning
Flygstilen är ju knappast loopar och rollar, men jag ska ju upp på höjd utan att lalla runt området 10 varv. Så 170 W är för lite, snarare 200-230W behövs så flyget orkar upp men även har marginal vid vind. Så om flyget väger 2-2,5 kg beroende på ack, så behöver motorn kunna leverera 400-460 W (2 kg) upp till 500-575 W (2,5 kg). Vilket alltså beror på slutvikten. Jag har hittat en 400 W-motor (KV400) med en dragkraft på 2020 gram. Har även hittat en 450 W-motor (KV370) med en dragkraft på 2240 gram. Det är det enda just nu. Så jag måste nog balansera så jag vet vad jag ska ha för ack och slutvikt på motorsetupen. Sen vet jag om det är 2000 med lilla acken eller 2400 med stora acken. Lågt KV kan nog funka, men då blir propparna större. Det blir hela 15" om jag väljer en KV370-motor, gäller ju hitta folding sådana för motornavet också eftersom 15 av de 17 motorer jag hittat är för multirotor och inte har passliga nav hur som helst. Väljer jag KV400-motorn så är det också 15" som gäller. Det får rum, men... nåh.
Man ska även tänka på att om man väljer en motor som kan leverera rätt dragkraft så ska det inte vara vid max-ström, max-throttle, största propellern osv. För då går motorn het. Därför tänker man om lite och justerar så att man väljer en motor med mer dragkraft än man behöver. Jag vill helst ligga på 30-40%-throttle för då drar motorn mindre ström än om jag ska ligga på halvgas eller mer vid flygning. Då blir det inte hett heller. Tex KV400-motorn ovan. Den blir 71 grader vid maxgas med största propellern. Går man ner en tum eller fler så sjunker det till 35-49 grader bara. Stor skillnad. Varför pina en för liten motor?
Det finns en del att tänka på.
Varför kan man inte bara ta en motor som är "typ" inom spannet men lite kraftigare och köra på det? Är det fel, så byter man. =) Om man bränner motorer och ESCar så har man gjort fel. Det handlar väl om skillnaden mellan "jag vill flyga oavsett whatever" och "jag vill lära mig och få till rätt prestanda för ändamålet". Som skillnaden mellan att välja motor till en isbil och en banbil.
Så egentligen borde jag välja en 270-300 W/kg-motor för att ha lite marginal och där använda en prop som gör att setupen inte drar så mycket ström eller hettar upp motorn. Dvs 540-720 W-motor. Och då finns det andra motorer. Och nu kommer man till det intressanta. Det finns ingen motor i det spannet. Har hittat en 128 grams motor med KV400 på 750W och dragkraft 2370 gram. Dvs den är lättare än den svaga motorn jag hittade förr, men 350W mer effekt och drar bara 4 A mer ström. Jag ska ju ändå köra på under halvthrottle största delen av flygningen, så denna motor känns rätt bra. Dessutom har den dragkraft på 2370 gram och flyget kan väga runt 2400 med största acken. Nästan vertikalprestanda, vilket jag inte behöver, men det är lågt varvtal och vikt som spelar in också och då ändå inte dra så mycket ström, dvs längre flygtid.
Man kan hålla på i timtal... =) Men men... sen ska man blanda in sunt förnuft också. 128 grams motor på så litet flyg? Som behöver större ack som väger mer för att kompensera i balanseringen? Då kan man ju lika gärna ha en mindre motor och mindre ack så allt väger mindre och ändå leverera samma flygtid. Så jag måste helt enkelt balansera nu när jag vet vilka vikter som kommer gälla. Sen vet jag vilken flygvikt jag får.
Man kan redan räkna ut flygtiden om man vill.
6S 3300 LiPo = 2310 mAh som man max bör använda
6S 6000 LiPo = 4200 mAh som man max bör använda
128 grams-motorn ovan drar ca 4,5 A vid halvgas, dvs 4500mA. Sen räknar man bort 10% pga att spänningsn sjunker och strömmen stiger så flygtiden med 3300-acken blir (2310/4500)*60=ca 28 minuter (obs, ska helst flyga på ca 40% så lite längre tid kan det bli, i vindstilla). I verkligheten finns det vind och man flyger säkert lite fortare för säkrad stabilitet, så 25 minuter ska gå bra.
Och med 6000-acken blir det (4200/4500)*60=ca 50 minuter. Räkna med max 40 eftersom det finns vind och man vill hålla stabil hastighet men även för att flyget väger mer.
Helst vill jag flyga längre än 20 minuter eftersom jag flög 20 minuter med Ninox i vindstilla och på 40% throttle.
Minns att 1600 grams dragkraft på SkyWalker X5 (vanliga) med totalvikt på 1500 gram innebar för stor motor. För att få ut lång flygtid kunde man ta största propellern och strypa ner max-throttle till 75% och glida runt på lågt varvtal. Så jag ska nog inte välja en motor med större dragkraft än vikten på flyget i detta fall. Samma med Ninox, där är motorns dragkraft lägre än vikten och den flyger riktigt bra. Men det lustiga är att den motorn jag hittar då bara väger 7 gram mindre, är fortfarande KV400, men bara 400W och 2020 grams dragkraft om jag satsar på lätta mindre acken. Den motorn drar 4 A vid halvgas och då flyger jag ändå över 30 minuter.