PREMIÄREN AVKLARADVar och flög den två ackar igår. Lite byigt ibland kanske, men när man väl fattat hur seglare ska flygas lite mer så
kunde man uttnyttja vinden. Termik var det nog inget av igår direkt. Nybörjarkärra skulle jag inte säga att det är,
den förvirrar mer än lär en ny hur flyg flyger. Jag skulle som nybörjare inte köpa fler flyg om alla flyg är så där och
lagt ner hobbyn, om man säger så. Den var seg som ett as och motorn var trött och hade hemlängtan. Vinden
bestämde hur flyget skulle flygas.
Men, jag lärde mig en hel del. Som tex när jag skulle handkasta iväg flyget rakt mot vinden så for flyget till vänster
mer och mer medans jag höll fullt höger skev. Roderverkan och vingstall. Sen lärde man sig efter ett tag att man
inte ska göra hastiga ändringar i flygningen för då tappade man fart rejält och höjd. Och man skulle tvinga flyget
lugnt mot de bångstyriga vindarna, för då kunde man utnyttja dem och få upp farten samt stiga högre. Knepigt men
givande. Jag tror aldrig jag fick upp flyget på trygg höjd före jag lyckades utnyttja vinden på rätt sätt. 23 minuter
flög jag som längst och hade 3,8V per cell efter det (kylig 2S 2200). Jag kunde flugit längre andra acken men fingarna
va för kalla. Kunde flyga runt flera minuter utan att använda motorn. Använde spoilers/vingbromsar för att landa,
funkade fint. Första landningsförsöket var intressant då jag glömde aktivera spoilers, flög 1-2 m över banan utan att
få ner den och tänkte wth får ju inte ner fanskapet!
Sätter flyget i ett förråd, ska testa i vår när det blir varmare ute, kan va intressant, man lärde sig en del om aerodynamik
samt vindar. Avslappnande flygstil. Ska slå 23 minuter. Mr X, du måste få klar din elseglare, det är en intressant flygstil
som lär en hel del hur det är att flyga utan motor. Fullgas är ingen utmaning. =)
Attachment:
IMG_1998d.JPG [ 160.15 KiB | Viewed 8329 times ]