Ja det var nog en rätt bra flygardag idag.
Rollade ZMR250 180 grader åt vänster när jag fortfarande var på marken, ena proppen av. Hade fastnat i gräset. Reservpropparna hemma...
Flög HK DC-3 två ackar och testade flaps steg 1. Tror jag ska minska steg 2 till samma utslag som 1 har idag och halvera steg 1. Flapsen funka rätt okej faktiskt. Flög också långsammare och långsammare, flyger riktigt fint mot vinden i sakta mak. Flyget har sina egenskaper, men inget skrämmande. Gillar flyget. Iofs för att det är en Finnair DC-3, men den flyger riktigt bra trots sin vikt. Jobbig flyga mot mulen himmel, vingarna försvinner, därför flög jag lågt.
Och så va det premiärflygning (för mig) med GP Yak 54 50cc. Motorn går inte helt rent än, men den är ju å andra sidan inte körd mycket. Starten var väldigt snäll, den flög bra. Lite för vilda utslag för vanlig snäll flygning, har tre lägen. Tomgången är lite vandrande men det tar sig. Landningen vart lite sopig... Jag stod invid banans mitt och flög. Hörde skrammel och tänkte att nu är spinnern eller dämpen lös så lika bra landa, kände på vinden och den kom från nordost, så jag vände an mot söder och skulle landa. Men jag lyckades ju få ner farten kanske lite för mycket plus att vinden kom från söder mitt i allt (typ i stort sett hela dagen!?) och flyget stallade på nolltid. När ena vingen stallat och man försöker skeva tillbaks så stallar samma vinge ännu mer, därav det snabba förloppet. Hade jag stått i rätt banände (jag gick ju de facto norrut först men vände tillbaks) och hade landat i MOTvind så hade flyget klarat sig.
Nu blir det limma lite, men inte så mycket. Får se hur jag gör... säljer bort flyget billigt med motor... eller bygger klart och flyger mer... Jag gillar flygegenskaperna och flyget, men har för mycket flyg, så får se vart det lutar.
Tack för fina bilder. =) Filmen hade vart kul se.