Oookay! Here vi gå!
Felet på gimbalen sitter nog inte i själva multicopter-elektroniken utan i gimbaln.
Det viktiga för att en gimbal ska fungera bra är:
- Den får inte glappa (kolla varför man kan skjuta in och ut kameran mot/från motorn, placera den så det blir mer balans)
- Inget får var snett (ena armen var sprucken på två ställen och kameran var vinklad utåt, det tror jag inte fungerar så bra, bör fixas)
- Allt ska vara i balans så gått det går (dvs det ska vara lika mycket vikt åt bägge håll så gott det går)
- En gimbal är injusterad och anpassad till kamerans vikt (ju tyngre kamera, desto hårdare "värden" på inställningarna, drar mer ström)
Mitt tips är att montera bort gimbaln (allt hängde väl i fyra gummi-dämpare) + kabel? Bort med allt det.
Försök få hexan att flyga bra utan den.
Gå sen igenom att alla kablar sitter bra och framför allt att inget är löst inne i multicoptern.
Något som ligger och vibrerar så stör FCn dvs flight controllern (gyrot speciellt)... alltså den lilla låddan i mitten.
Och på tal om vibrationer, är någon propeller skadad (dvs även i obalans)... byt!!!
Vibrationer från obalanserade motorer/propellrar så fortplantar sig till flight controllern och det stör den rejält, speciellt eftersom det finns olika resonansfrekvenser beroende på vilka varv de olika motorerna har individuellt eller tillsammans (speciellt om propellrarna är dåliga).
Är det original landställ? Alltså kolfiber?
Gyroskop och accelerometrar är i flight controllern som inte får vara stum för då tar den upp alla vibrationer. Den får inte heller va lös!!
Var är kompassen? Den är väldigt känslig mot förändringar och därför kalibrerar man den om man gjort nåt, som tex tagit bort gimbaln.
GPSen måste också ha fritt och så brukar vissa skärma av så att den och kompassen inte stör underifrån.
Motorerna ska gå runt utan knaster (de suger in damm).
När du roterar på motorerna ska de gå likadant.
När du drar upp en motor ska de glappa likadant.
Och när du drar upp en motor ska de gå fritt.
När du flugit ska du känna på motorerna, de ska vara lika varma (om du hovrat i vindstilla väder).
Känn också på ESCarna (inte så lätt på din).
Vad händer om spänningen sjunker för lågt i hexan? RTH?
Vad händer om hexan tappar kontakten med RC-sändaren?
Jag flög den ju själv igår och den flög helt OK och normalt med tanke på att det blåste räääätt så mycket.
Det jag reagerade på var att "sidoroder"/yaw/gir var väldigt hastig!! Det bör du ställa ner, svårt få fina filmer med såna hastiga rörelser.
Men det som hände sen var ju att den mitt i allt tappade kraften och sjönk ner väldigt snabbt, gick inte göra nåt, jag throttlade upp men det var ingen skillnad, eventuellt kan jag ha tyckt att det dämpade "sjunkningen".
Den stängde inte av sig, det kändes mer som att den tappade orken mitt i allt eller att en motor lade av och motstående motarbetade detta genom att varva ner, dvs totalt sett sjunker den med den där hastigheten för att fyra proppar inte orkar hålla emot.
Eller så är det glapp i sändaren.
Eller nån failsafe som var lurig.
Det kändes inte som något större fel, men vad vet man... är ju en "dator" med program i den där också. =)
Batteriet var det inget fel på, den blinkade som att det fanns drygt 75% kvar.
Sen hade du problem med att den inte ville arma. Det brukar ofta vara självklara saker, för FCn.
Som tex:
- För lite satelliter eller tillräckligt med satalliter men för dålig DOP, dvs dynamisk spridning
- Gyroskop och/eller accelerometrar har rörts efter du kopplat i acken (dvs den har inte stått stilla tillräckligt länge)
- Något metalliskt har stört kompassen under uppstart (har du magnetic declination rätt för Åland?)
- Något annat som denna FC tycker måste vara rätt före den kan tillåta att du armar.
Vilka versioner har du på firmware i coptern och i sändaren?
Sen kan man ju googla runt och se vad andra har för erfarenheter och lösningar.
- "One time in manual mode H500 couldn't stop descend even with full throttle from perfectly normal descend speed (it descended slower than in loiter modes fastest descend speed). Battery had still 50-60% charge left."
- "Every time I went to fly the H500 wouldn't let me unlock motors before I recalibrated compass."
- "I've put some hot glue to motor wires so they wouldn't break at pcb soldering points like many have reported to happen because of motor vibrations."
- "The four screws that keep power pcb in place were all loose and one of them was completely opened already."
- "I would say that my and many others problems with Tali H500 are caused by poorly designed frame which flexes alot and not using any thread lock or similar method for locking screws."
- "I am not against companies trying to maximize profits if they’re done ethically but Walkera’s customization of the APM autopilot is a half-baked attempt that lacked proper testing and research. To make matters worst, Walkera’s boot loader cannot be disabled or modified. Due to this, Walkera drones are known to fall out of the sky like bricks thanks to the infamous LVC issue which is caused by Walkera’s poor implementation of the APM autopilot. Fortunately, LVC can be manually disabled. If you’re not familiar with Low-Voltage-Cutoff (LVC) or how to disable it, I have covered it extensively in my long-term review of the Walkera X350 Pro here. LVC has caused countless Walkera owners around the world expensive repair bills and catastrophic crashes."
- "The flight control is unstable a light breeze will cause it to start wobbling, I read that the firmware update helps that. BE SURE YOU DON'T FLY without updating the firmware to V1.2"
Kolla denna:
https://www.youtube.com/watch?v=2w3JWYe-zC4Och tänk på vinden som var.
Denna har lite roligt slut "I give up dammit!!"
https://www.youtube.com/watch?v=butYtzCebZMVerkar vanligt med flexande armar... som inte är bra:
https://www.youtube.com/watch?v=5xlloIme13EDin "drönare":
http://www.walkera.com/index.php/Goods/info/id/23.htmlSofta:
http://www.walkera.com/index.php/Downlo ... id/23.html