MickeM spånar lite:
Vad väger flyget med allt när du flyger?
Eftersom du inte har motorns effekt så funderar på om det var så att man räknade ut ungefärliga effekten genom att ta U * I... vilket egentligen inte borde gälla eftersom det inte handlar om rent resistiv last. Men hur som helst så blir det 14,8V * 60A om det är max strömåtgång kontinuerligt och det är 888 W.
Man brukar väl säga att man ska välja effekt efter flygmodell, flygstil och flygvikt.
Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg – ca 170-200 W per kilo.
Aerobatic – ca 230-270W per kilo.
3Dflyg – ca 340-400W per kilo.
Så med 888 W enligt ovan så skulle 4S-setup funka till följande flygtyper:
Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg - 4,44-5,2 kg
Aerobatic - 3,3-3,9 kg
3Dflyg - 2,2-2,6 kg
Jag är dock skeptisk...?!
Ta reda på vilken effekt motorn klarar.
För det är ju det där med val av propeller också. Om du valt 14x10 prop till 14,8V som du skrev så drar den 46A och det ger en dragkraft på 2350 gram. Detta är lite svårt räkna ut, lättare mäta med dragkraftsmätare.
Du har din motor och du har ett fartreglage som klarar strömåtgången.
Och du har säkert valt fartreglage utgående från motorn max-ström (alltså den vid kort belastning, vad den nu är på din motor), dvs att du valt mer A-fartreglage så du har marginal. Låt säga att din motor kan dra 80A vid toklast så är 100A fartreglage att föredra.
Ju mer man drar ström desto mer pinas acken, därför är det bättre välja högre C-tal på dem än vad som behövs. Men.... om motorn drar 80A max så skulle du teoretiskt klara dig med en 4S 4000 på bara 20C (pga 4000mAh x 20C = 80A). Men det funkar inte så. Allra minst med billiga ackar. En bra kvalitets ack som klarar av 45C så ska alltså klara av 45x4000, dvs 180A. Det är marginal. Ju högre C-tal, desto tyngre ack. Vilket är bättre än bly, anyway.
Men det där med val av propeller... du vill ha så hög dragkraft som möjligt, men så låg strömförbrukning just när du har som mest dragkraft.
Men sen gäller det ju att få bäst dragkraft...
Du har som sagt motorn "som är som den är" och så använder du 4S-ack.
Om du bara ökar antingen diameter eller stigning så ökar strömförbrukningen.
Om du bara minskar antingen diameter eller stigning så minskar strömförbrukningen.
Du vill inte ha för låg stigning, då snurrar bara propellern som sjutton -> dålig dragkraft.
Ju högre stigning, desto snabbare flyger flyget.
För stor propeller funkar inte heller, då börjar det dra ström av andra orsaker än bara att det är stor diameter, massan ska runt också.
Man vill inte ha fel propeller för det drar mer ström än det gör nytta. Tänk dig en liten som får varva järnet, dvs du måste flyga med fullgas nästan hela tiden, det drar också ström. Och att ha för stor stigning och för stor propeller så drar också mer ström än det gör nytta. Rätt är lagom.
Motorn har lågt KV-värde... bara 600KV.
Dvs 4S-ack -> 600x14,8V (obs, obelastat) = 8888 rpm. Det är rätt lamt.
Synd att motorn inte klarar tex 6S. Det är mer normalt att man kör flercells-ackar till låga KV-motorer.
Men lågt KV är inte alltid bara dåligt... det finns kraft där också. =) Moment.
Så för en Cub borde den vara fin. Se tex en mindre Cub som har bara 700KV
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... _PNF_.htmlDock är den Cuben bara på 1.8 kg. Så din motor kan sitta i större Cubar.
Min gula Cub minns jag inte vad väger nu, men den ska väga runt 3,5 kg, så i en Cub av den storleken är den kanske lite stor, men funkar för bus.
Din Escapade är en Aerobatik-kärra och inte en 3D-kärra... så om den väger runt 2,5-3kg med allt så ska den motorn funka kanon, med rätt propeller.