Detta är grejer som borde vara med (markerat med
rött är ett måste!).
Checklista:Grejer jag alltid har med:
Hjälm
Körkort
Bomullskläder (Jeans och långärmad eller overall beroeden på väder)
Pengar till avgift/-er
Nackskydd
Solglasögon
Varma kläder
Bekväma skor
Handskar
Extra nyckel
Saker som är bra att ha
Säkringar
Motorolja (den du använder, du vill väl inte slänga i vad s*** som helst om det tryter?)
Bromsvätska
Spolarvätska
Vatten
Jesustejp
Eltejp
Stripes
Torktrasor för bilen och för meck
Reservhjul på burk (eller riktigt reservhjul)
Fälgkors
Domkraft
Shiftnyckel
10 & 13 fasta nycklar
Struvmejselar flat och stjärna
Avbitare/tång
Insexnycklar
Däcktrycksmätare
Reservdunk för bensin
Förbandslådan för bilen (inte åt dig själv naturligtvis, men åt andra )
Dricksvatten samt mellanmål
Våtservetter
Huvudvärkstabletter (ifall det e soligt, så kan man få lite huvudvärk)
Stol för ljugarstunderna i depån
Oolänska flagganAll packas ner i passlig plastback som lätta och snabbt kan plockas i och ur bilen. Vissa grejer säger ju sunt förnuft att inte alla som ska på körningen behöver ha med, men mycket av grejerna gör att bandagen går lättare.
Saker man bör kontrollera i god tid före bankörningen:Oljenivån - Och när bytte du oljan sist?
Olje- samt kylarläckage - Inte en droppe olja eller kylarvätska ska komma på banan eftersom det medför livsfara! Ett större oljeläckage kräver sanering och dyrbar tid som man betalar för går till spillo, samt extra kostnader för saneringsmaterial.
Bromsvätskan - Kan vara på sin plats med byte eftersom du garanterat inte har gjort det på de två senaste åren och bromsvätskan binder vatten vilket gör att rören rostar. Och ta då en som är DOT III-godkänd, den tål högre värme än din orginalvätska.
Bromsbeläggen - Hur mycket har du kvar? Ha alltid en ny uppsättning hemma för att kunna byta (tar några dagar att få hem för de flesta grossister). Går relativt snabbt att byta bara man har ordning med sig. Går även att byta vid banan, men vem vill lägga bort dyrbar körtid?
Däcktrycket - För högt eller för lågt gör att dina däck nöts fel/ojämnt plus att du får sämre fäste. Men var berädd på att däcktrycket ökar markant när du kör eftersom luften i däcket expanderar.
Hjulinställningarna - Nöter något däck snett eller drar ratten? Se till att åtgärda det innan du far på körning.
Städa ur bilen - Allt löst i bilen måste bort innan du far ut på banan, både i kupén och trunken.
Tvätta bilen - Alltid roligare att visa upp en snygg bil på banområdet.
FAQ:Vad krävs att få fara och köra bankörning?En bil och nyfikenhet att testa vad man kan åstadkomma med den, och en vilja att utvecklas som förare. Bankörning är för alla (körkort eller licens har varit ett krav i många klubbar, antar att ÅMK har samma regler).
Spelar det någon roll vad man har för bil?Nej, alla har behållning av det oberoende av material. Men har man tänkt ta morsans Corsa 1.2 från -86, då ska man också räkna med att något kan gå sönder.
Och rådet är nog att man gärna har en bil med lite åka i samt väghållning.
Vad rekomenderas att man gör på bilen före? Bromsskivor?Vill man få ut så mycket som möjligt av bankörningen så är en checkup av bromsar, bromsvätska och oljor ett måste, samt se att allt är i besiktningsskick(Kontrollera oljeläkage! Oljesanering kostar och tar tid!) . Läs checklistan ovan.
Vad kostar det? Vart ska det betalas?Medlemsavgift + banhyra.
Medlemsavgift: x €
Banavgift medlemmar: x €
Banavgift för icke medlemmar: x €
Betalas in till ÅAB 660100-2280311, märk gärna med ärendet som tex "Medlemsavgift + bankörningsavgift Alastaro".Måste jag vara medlem i ÅMK?Nepp, men utan att ha en ekonomiexamen så föreslås nog att bli medlem i ÅMK. Då får du andra fördelar som rabatter i vissa affärer och kan delta i övriga evenemang som klubben anordnar under året.När måste man senast vara anmäld?För ÅMK:s körningar har det tidigare varit kotym att pengarna skall vara inbetalde på ÅMK:s konto ÅAB 660100-2280311 (med märkningen Medlemsavgift + bankörningsavgift eller Bankörningsavgift om man redan är medlem) 7 dagar innan körningen, detta för att se att underlaget räcker till för att geomföra körningen.Går det mycket däck åt vid bankörning?Det var den först frågan jag ställde mig själv också, och vad jag har kommit fram till är:
Nej inte om du kör förståndigt.Ju billigare däck du har ju längre verkar det som om dom håller. Mina Taiwan-ringar är fortfarande på mina sommarfälgar efter ett gäng bankörningar i fjol, MEN det visade sig att dessa var rätt mjuka i stommarna så fälgarna har fått sig lite, men detta måste vara extremfall. Ju dyrare däck desto bättre fäste, men räkna med att de nöts lite mera samtidigt.
Även din körstil är avgörande för hur mycket däck det går, är du aggresiv i kurvorna så går det mera gummi åt. Men ju mer du kör och hittar de rätta kurvtagnignarna så ser du att farten runt banan ökar och däckstjutet försvinner. Detta skulle jag tror att de flesta av oss lär sig på ett eller annat sätt: När däcken belastas hårt så blir det som att köra på gelé och man får helt enkelt välja smidigare spår och anpassa farten i kurvorna för att hållas på banan.
Går det åt bromsbelägg?Samma som ovan, beror helt på körstilen. Använder du motor för att bromsa så sparar du in mer än 50% av bromsarna du annars skulle nött bort, men var försiktig med att inte övervarva.
Vad brukar folk ta med?mycket individuellt, men om du läser igenom checklistan längst upp så är du ganska väl förberädd. Det mesta är också sånt som man kan dela med polarna om man kommer överens o mdet före.
Gäller försäkringen?Kontakta ditt försäkringsbolag, enbart dom vet sina egna regler!
Men generellt gäller tafikförsäkringen. Kör du på någon och vållar honom skada så ersätter försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget skulle gärna vilja slippa undan detta ansvar, men eftersom banan aldrig kan anses som helt säker från att obehöriga kan ta sig in på området så gäller trafikförsäkringen.
Men din frivilliga försäkring gäller INTE, kör du bort en spoiler eller stensprut på lacken eller dylikt så måste du ersätta det själv.
Får man ta med en passagerare?Mig veterligen finns det ingen regel om att man inte får ta passagerare, men inget jag själv rekommenderar annat än i "känna på"-syfte, eller med någon man känner bra. Bilen blir tyngre, föraren blir lättare distraherad och har ansvaret för en persons liv till, utöver sitt eget och medkörare.
Hur är Alastaro att köra på?Super!
Banan är relativt plan men har både kurviga och snabba partier; skulle tro att det är en av de populäraste banorna i Finland. Favoriten är när man får gasa på efter hästskon (Las Palmas) längst bort, vänsterkurva med vänster framhjul på curbsen, mera gas för att sedan bromsa in för skarpa vänstersvängen(Lemminkäinen)! något att bita i!
Dock har jag alltid en tendens att "halka ut" i sista kurvan före start-mål, och där finns en asfaltsskarv som jag alltid verkar hitta.
Har sandfållor på de mest utsatta ställena om oturen skulle slå till.
Kort sagt: Bana med utmaningar för den som vill köra hårt.
För övrigt brukar matserveringen vara öppen för inhandling av finsk husmanskost (Kebab och Pommes) och äta kommer man lugnt att göra, tar på att gasa!
Om någon anser att jag har fel i mina svar ovan hoppas jag att ni direkt ändrar texten, kommenterar nedan eller PM:ar mig. Tackar på förhand!