Jösses! Inte trodde jag det skulle vara såå avancerat att ställa in en
helikopter. Jag hittade ett meny-val BASIC ON som jag satte till OFF
och nu har man hur mycket fler kommandon och alternativ som helst!!!
Till på köpet använder de olika tillverkarna olka termer för samma sak.
Några förslag på vad för grejer man kan ställa in när man bläddrar
igenom menyerna, dvs sådant som inställningarna för Aileron, Elevator,
Throttle, Rudder, Gyro, Pitch, och de andra kanalerna samt övriga
inställningar så kan man hitta bland annat följande:
Stop Watch, Trim, Reverse, Dual Rate, Exponential, Center, Gyro,
FailSafe, Curve (finns 10 olika), Throttle-Cut, Revolution, End Point
Adjustment, Mode Select, Name, Master Compensation Mixing 1 & 2,
Slave Compensation Mixing 1 & 2, E->E, Settings för klockor och timers,
Integral Timer, Trim Step, Type of Model, Switch Reverse, Copy, Reset,
Modulation, Click, Battery Fail Safe, Dynamic Trim Memory, Cyclic Type,
Menu-settings, Options, ... ...
Och allt ovan ggr 8 nästan för varje kanal. Och sen har någon dåre
kommit fram till att detta skall samarbeta med varandra och i praktiken
med helin som står på bordet!!!
Undras hur det blir i luften
Det är mycket som skall funka för att det över huvudtaget skall gå rätt.
Svårighetsgrad på en skala:
Båt = 1
Bil = 2
Flyg = 4
Helikopter = Fifan!
Men det är kul! Är en större utmaning än plugget nästan
En sak är säker... det skulle gå bra mycket lättare om man
hade en erfaren pilot eller någon som gjort det förut vid sin
sida som kunde säga nej nej och ge tips och sånt. =) Tum-
regler och sånt får man komma fram till själv.
Tur att
www.rcheli.se finns om man undrar något.