Kobbeuffe wrote:
Äh. Du har för mycket fritid ändå. Köp en till av mig å fixa så finns de en rookieheli sen igen
Tänkte lite på detta... jag gillar fixa helikoptrar och jag gillar att fler börjar flyga.
Vet att du skämtade men med glimten i ögat.
"Woah!" tänker de som vill flyga heli nu, "Micke lägger ner massa tid på att fixa en heli som jag kan köpa för en spottstyver så jag kan flyga skiten ur den, slänga den och köpa en till!". Det låter enkelt och roligt. Men det är ju inte det som är meningen, det skulle vara lite respektlöst. Huvudsaken är att personen fastnar i heli-träsket och köper fler av mig så jag blir av med dem?
Men då kommer jag troligtvis först skruva isär dem så inget är serverat på silverfat, i alla fall om jag måste sälja billigt.
Om någon får för sig att börja flyga RC-heli så måste de inse att de måste meka själva (som tex att köpa ett kit). När de väl insett det och märker vilken tid det tar, då värdesätter de nästa flygtur på ett helt annat sätt för de vet att om de klotar kan de inte flyga på ett tag och de måste själva fixa helin om den ska flyga igen. Det tar mest tid i början. När man väl fattat hur en heli fungerar och hur man reparerar dem så är det inte så tidskrävande längre (enklare än ni tror, man byter bara delarna, inget limmande och slipande som med flyg). Det blir laddandet och storage-laddandet av alla ackar som blir frustrerande sen, om man nu valt el för "enkelhetens skull".
Jag lär gärna folk det jag kan (men jag är ingen 3D-nörd eller insatt i 3D-gyron, än). Att få en heli att "flyga själv" med en ombord-dator är enligt mig inte bästa sättet att lära sig hur en heli fungerar.
Men, det är förstås samma med heli som med flyg. Vissa gillar bygga, andra gillar flyga. Och det finns allt mitt emellan, nånstans där är alla. Steg för steg är bästa sättet att lära sig stabilt om man inte har tiden eller lusten att ständigt reparera. Simulatortid och flygtid är det som gäller, sen märker man sin egen inlärningskurva som är helt olika på olika personer. Vissa lär sig snabbt, sen stagnerar det. Andra tar lång tid på sig att lära men det sitter. Andra har för bråttom och tror allt löser sig. Andra lär sig aldrig för att de gör på fel sätt och ger upp. Osv...
Så om ni (nån) har en 450-heli, fixa upp, flyg, lär er, osv och när ni tar nästa steg, sälj vidare er nybörjarheli till nån annan som kan lära sig. 450 är fortfarande, enligt mig, en perfekt nybörjarheli, dvs inte skrämmande eller dyr i drift/krascher. Hörde senast för nån dag sedan om en nybörjare som kraschade med en metanolare och bladet kom flygande förbi ögonen, säkerhetstänk är viktigt, dom ÄR farliga och man SKA veta vad man gör. Det går fortare att börja med en 450, fatta vinken, sen uppgradera. Än att börja med något stort och nöta på länge innan man kan/vågar ta nästa steg. Vissa stannar på 450 för att det är en bra storlek, för dem.
Fördelarna med heli jämfört med flyg är att heli tar mindre rum och att man bara byter ut delarna som slits/går sönder. Sen att de är mer avancerade rent mekaniskt är väl bara ett plus för tekniknörden. En annan fördel med helikoptrar är: Kan man en så kan man alla. I stort sett. Alla fungerar på samma vis, det som skiljer är variationer mellan tillverkare vad gäller design och så är det lite skillnad på flybar och flybar-less. I övrigt, har du lärt dig en så är det bara att tuta o köra sen. Det roliga börjar när man lämnat nybörjarstadiet där man bara hovrar runt på låg höjd...