Mr X wrote:
MickeM wrote:
Imponerande film och jo den är bekant
Man sluta aldrig att imponeras i vår hobby hur folk sitter hemma och bygger fina saker.
Så tar man ut dyrgripen och njuter av den i luften
Exakt! =) Så ser jag en stor del på denna hobbyn, att BYGGA och få till nåt man GILLAR.
Kit, eller ARF. Inte bara klicka KÖP på en massa frigolit-kärror och flyga bara sådana.
Ett EPP/EPO-flyg flyger ju helt annorlunda jämfört med en metanolare eller bensinare.
Det är väl vikten och storleken som gör att de beter sig olika och säkert nåt till.
När nån tänker fara till Djäkenfältet och flyga ett EPP-flyg så funderar man nog om
man verkligen ork fara, det lockar inte på samma sätt om nån flyger en friggo-kärra,
jämfört med om nån far dit och flyger metanol- eller bensin-flyg, heeelt annorlunda!
Sjöflygen ovan är jäkligt stort vilket man ser om man klickar på din länk under bilderna.
Jag får en helt annan koppling till ett flyg om jag lägger ner lite själ i det, än att bara
montera ihop delarna och kasta det i bilen och sen inte bryr sig om man skulle råka krascha.
Har man byggt nåt fint så blir man genast mycket noggrannare och vill vara mer säker
på att allt funkar som det ska osv, lärorikt. Dessutom blir premiären och de kommande
flygturerna på en heeelt annan nivå. RC-flyghobbyn har då tagit steget från "fara och leka
på Djäkenfältet" till egentligen RC-flyghobby!
Ni som har EPP-kärror och träkärror så känner ju direkt att det är skillnad på den där
EPP-kärran och träflyget. EPP-kärran känns som en enkel smidig grej som man slänger
i bilen och far o flyger med, kraschar man så tejpar o limmar man o upp igen.
Medans träflyget är på en helt annan nivå, man vill inte krascha, man vill kunna flyga.