LiPo-ackarDet är LiPo som gäller.
CellantalHar sett att få använder 2S (7,4V), många använder 3S (11,1V) men även 4S (14,8V).
KapacitetStorlekarna har vart från 1000mAh (ansetts vara för klent) upp till 2200mAh (ansetts vara för tungt).
1300mAh verkar rätt vanligt.
C-talAlltså hur mycket ström acken kan leverera. På acken brukar det stå tex 20-30C eller 20C (30C) och
då är 20C det tal som anger hur mycket ström kontinuerligt acken klarar av. 30C är under högre
belastning, max 10 sekunder, burst. C-talet gånger antalet mAh, dvs tex
20C x 1300mAh = 26000mA, dvs 26A konstant
30C x 1300mAh = 39000mA, dvs 39A burst
Osv... Ju högre C-tal, desto tyngre ackar. Ju kallare det är, desto snabbare sjunker detta C-tal.
Så ha lite marginal.
VarvtalenExempel med en 2300KV-motor
2S, dvs 7,4V gånger KV ger 7,4 x 2300 = 17020 rpm
3S, dvs 11,1V gånger KV ger 11,1 x 2300 = 25530 rpm
4S, dvs 14,8V gånger KV ger 14,8 x 2300 = 34040 rpm
För mig räcker nog 3S eftersom det lutar mot en 2300KV-motor.
TillverkareJag har alltid tyckt att det varit klokast köpa bra ackar så spar man pengar,
jämfört med att köpa billigt skräp som är dåligt och som man får byta oftare.
GensAce, ThunderPower är bra. Finns många andra som är bra och helt OK.
KontaktJag har alltid haft Deans på allt som är 1000mAh och större. Men deans är
sjukt jobbiga dra isär och ibland river man sönder nåt. Men de sitter bra.
Nu har jag mer och mer fastnat för de gula XT60 (60A, jämfört med Deans
50A). Så för min del blir det gula XT60. Se strömförbrukning längre ner.
Val av ackJaha, räcker det med en 1300mAh 3S 11,1V 20C ack? Njaa... Jo, 1300mA är helt OK. 3S 11,1 V
funkar nog helt OK. Men... C-talet?!
För det första... billiga skräpackar så stämmer inte denna siffra alls, ett gamble. Dyra fina bra ackar,
då stämmer det mycket bättre.
Hur som... hur veta vilket riktigt C-tal man behöver? Man kan föresten räkna ut C-talet om man har
en bättre laddare som även kan mäta LiPo-cellerna interna impendans, Ri. Bryr mig ej här om det.
Quad = 4 st motorer. Varje motor drar max en viss ström (om man håller sig till tabellen för motorn
där man ser vilken propeller som man ska ha till vilken ackspänning, då ser man hur många ampere
motorn drar osv och vilken lyftkraft man får. Låt säga att motorn drar 12A max med den propeller
och cellantal i acken man valt. 4 st motorer drar alltså 48A + att resten av elektroniken drar ström
(mottagare, videosändare, UBEC, kamera). En 20C 1300 3S-ack kan alltså enligt ovan leverera max
26A. Funkar ju inte alls, brinner upp när du blir lite gasglad. 40C då? Då kan acken leverera hela
52A konstant. Inte illa. Men om det är kallt så sjunker väl detta till kanske 30C och har du köpt
en Zippy-ack så kanske inte det stämmer heller, kanske bara är 25C. Men om det är en bra ack
och du vet att du väldigt sällan flyger med full spätta och håller dig undan kyla, då räcker 40C-
ackar helbra. Men... marginal ska man ha. Så gärna högre C-tal, finns nog hävare.
Vissa ackar är knubbiga och korta, andra är långa.
Dessa gillar jag:
http://www.autopartner.se/accar-batteri ... mah-3s-65chttp://www.autopartner.se/accar-batteri ... mah-3s-70cMen lite väl tunga... 45C skulle räckt.