Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 13 May 2024, 23:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 00:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Vi har sett rök :D

Kompressor matad trainer med rök :D

Försökte också dra in Forden men den rörde sig inte. Kanske det berodde
på den ineffektiva propellern :wink:

Image


Åter till testet; MickeM och JS dök upp som sakkunninga (på teoridelen).
Vi micklade med grejerna på alla möjliga sätt men fick inte fram någon rök.

Sen "smalt" en av siliconslangarna av dieseln så vi blev av med trycket
från ljuddämparen.

Frågorna var - 1. Kom oljan fram? 2. Räckte värmen till?

Vi kom fram till att öka trycket..... Totalt skall oljan via ett klent rör på
ca 1,5 m och ut genom ett ca 1 mm stort hål => stort mottryck. Testade
blåsa i tanken..... men icke.

Så vi kopplade in kompressorna med 8 bar - då kom det rök :D :D :D

- väldigt lite, väldigt tunn men det var rök :cool: - trots att motorn inte var
igång :shock:

Så det behövs en pump och kanske också att göra röret för förvärmaren
kortare .

Här har Ni byggbeskrivning:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 00:47 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Lite finjustering
Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 00:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja det var ett lite udda experiment. :D
Film kommer. Kortfilm också på röken förstod jag =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 00:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Ja det var ett lite udda experiment. :D
Film kommer. Kortfilm också på röken förstod jag =)


Japp, här kommer filmen. Det är JS & Glidaren som syns svagt där i diesel
dimmorna.

http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/9/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 01:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ska ni inte ta och sätta dit nippeln snart :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 08:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel nära utblåset på motorn.
Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök


Jo jag funderade på det. Men nu borde oljan vara i röret/ljuddämparen än längre tid. En nackdel är kanske att jag får större motstånd i luftflödet.
Nåja, jag har nipplar väntades här hemma........


Mr X wrote:
Ska ni inte ta och sätta dit nippeln snart :wink:


Men oljan, kyler ljuddämparen. Nu värms oljan i ljuddämparen.

Jag tror mer på förvärmning i ljuddämparen. Avstånden är kanske 3 cm mellan nuvarade utsläpp och en eventuell nippel.

Den inre förvärmaren är 30 cm och den yttre 100 cm. Jag kanske skulle
testa att använda bara den inre för att få mindre motsånd i röret :roll:

Eller så sätter på en remskiva på OS-46 som drar en häftig kompressor :D :D :D

Mer goda förslag?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 09:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.
Det kommer väl alltid alltid samma temperatur ut från utblåset på motorn
på avgaserna? Oljan dimmas in där och den både värms först och förångas.
Vilken temp det är i ljuddämpen är väl ingen skillnad, det är ändå kallare
utanför dämpen, där röker det ju ändå. Röken skapas ju när oljan förångats,
inte när den far utanför pipen. Ju längre bak oljan släpps ut, desto större
är väl risken att oljan hunnit svalna? Ju tidigare den släpps ut, desto större
hetta får väl oljan? Men men, kyler oljerördragningen, eller värms
det tillräckligt... (det är väl inte så högt flöde vi snackar om?)

Går det inte bra med endast diesel? Vad är det dom stoppar i dom där
rykande leksakerna? Och vad är det i "rökoljan"?

Slingra runt röret runt toppen annars? Den lär ju inte bli kall så länge
motorn går (motorn kyls normalt av propellern.).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 09:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.
Det kommer väl alltid alltid samma temperatur ut från utblåset på motorn
på avgaserna? Oljan dimmas in där och den både värms först och förångas.


Men då släppar man in kall (svalare) olja som skall värmas upp hastigt. Sen är det i alla fall ljuddämparen som skall värma oljan. Oljan kyler ju ner ljuddämparen.

Men visst funkar (kanske) det också.

Jag skulle inte värma med rör runt toppen. Då är risken att man isolerar motorn för bra och risken för motorhavri är större. Hellre förvärma med ljuddämpen då (enligt min mening).

Eller?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 11:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.

Alla fungerande system har så.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 11:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Smoke on trainer
How to build smoke exhaust system on yor RC Air plane
http://www.youtube.com/watch?v=D5qK_QjbQVA

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 11:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.

Alla fungerande system har så.


Nä, så enkelt är det inte. Alla bra fungernade system har förvärmning. Min
åsikt är att det är vanligare att kombinera förvärmningmed
utsläppet av olja och göra det inne i ljuddämparen.

2-taktare har också högre krav på förvärmning på grund av de lägre
avgastemperaturerna.

Här är ett av de mer välfungerande systemen jag sett. Det är med nippel
för att få ut tryck som sen ger matning till värmare/utsläpp i
ljuddämparen
. Nåja, det är förståss en 4-taktare:

http://www.rcdon.com/html/the_ultimate_project.html


Last edited by Glidaren on Fri 09 Jan 2009, 12:33, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 11:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Smoke on trainer
How to build smoke exhaust system on yor RC Air plane
http://www.youtube.com/watch?v=D5qK_QjbQVA


Jo, har sett det där. Lite Glidar stuck på den installationen :wink: Har även sett
flygningen och den ger inte mycket rök och jag tror det beror på för kall
olja. Förångningen tar mycket värme.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 12:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Egentligen borde man löda ihop en egen pitsdämp.
Laga en vattenmantel runt som förvärmning och köra olja i stället för vattnet i manteln.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 13:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.
Det kommer väl alltid alltid samma temperatur ut från utblåset på motorn
på avgaserna? Oljan dimmas in där och den både värms först och förångas.

Men då släppar man in kall (svalare) olja som skall värmas upp hastigt. Sen är det i alla fall ljuddämparen som skall värma oljan. Oljan kyler ju ner ljuddämparen.

Vad spelar det för roll om man släpper in kall olja efter att motorn har
gjort sin förbränning? Det påverkar ju inte motorns prestanda. Och oljan
utsätts för direkt hetta, som inte är så het pga att det är en metanol
2-taktare med ricinolja som kyler + nitrometan (säkert sånt bränsle
du har). Varför måste ljuddämpen vara varm för?

Det kommer en viss mängd värmeenergi från avgaserna från cylindern.
Använder man inte den bäst om man fjuttar ut olja direkt där det är
mest värmeenergi? Innan den ha svalnats av pga kylnigen dämpen
orsakar?

På bensinsystem, har dom inte satt nippeln på utblåset på dämpen på
dem? För att det är så jäkla hett direkt vid utblåset från motorn?

Om röret som cirklar runt inne i ljuddämpen är långt.... var börjar
det förångas? Om röret är fyllt så kommer förångningen att trycka
ut oljan, eller far den tillbaks? Vilket som nu är lättast, antagligen är
det lättare trycka tillbaks oljan till tanken, än att klämma ut den genom
det lilla hålet på änden? Om man använder tryck från metanoltanken.
Men med kompressor så kommer det funka åt rätt håll förstås. Sen
är ju frågan om det kommer pytsa ut het olja i slutet på röret som
förångas när det blir fritt inne i dämpen, eller om det kommer förångas
tidigt och röra sig fram i röret och pysa ut som ånga i slutet på röret?

Nä, ju mer jag tänker på det, desto mer vill man tro på att det är
lättast släppa ut oljan där man får mest hetta. Sen blir det rök :D

Det behöver ju inte ens va dimma fast det är bäst, räcker ju om det
pytsar in lite olja som förångas ändå av värmen, OM det inte bränner
fast. Oljan förångas vid en temp och förkolnas eller nåt, vid nån högre.
Och när är viskositeten så pass låg att den knappt ork röra sig i röret?
i rör så står ju vätskan näst intill stilla längs väggarna. Det är bara i
mitten det rör sig snabbast. Parabolisk form om man tänker på
hastigheten fördelat genom röret. Så... vilken temp blir det dååålig
visko för detta? Skulle vara kul med lite temperaturer. Glidarn!
Kyla och värma nu så vi får siffror på rökolja, diesel samt din blandning ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 13:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Egentligen borde man löda ihop en egen pitsdämp.
Laga en vattenmantel runt som förvärmning och köra olja i stället för vattnet i manteln.


Det borde du ! :) Vore kul om det börja ryka lite på fältet i sommar :D :D :D

Du har ju en massa 4-taktare också..... som jag inte har.... ännu....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 13:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Det borde du ! :) Vore kul om det börja ryka lite på fältet i sommar

Blir nog ett system men med nippeln på rätt ställe :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.
Det kommer väl alltid alltid samma temperatur ut från utblåset på motorn
på avgaserna? Oljan dimmas in där och den både värms först och förångas.

Men då släppar man in kall (svalare) olja som skall värmas upp hastigt. Sen är det i alla fall ljuddämparen som skall värma oljan. Oljan kyler ju ner ljuddämparen.

Vad spelar det för roll om man släpper in kall olja efter att motorn har
gjort sin förbränning? Det påverkar ju inte motorns prestanda. Och oljan
utsätts för direkt hetta, som inte är så het pga att det är en metanol
2-taktare med ricinolja som kyler + nitrometan (säkert sånt bränsle
du har). Varför måste ljuddämpen vara varm för?



Oj, det var inlägg det som heter duga :D :D :D

Det tar tid för oljan att förångas. Därfor skall den vara kvar i
ljuddämparen så länge som möjligt. Oljan kyler vid förångningen så om
ljuddämparen är sval så blir det ingen förångning.

Jo, det skulle nog lite varmare utan olja i bränslet.... en stund :wink:


MickeM wrote:
På bensinsystem, har dom inte satt nippeln på utblåset på dämpen på
dem? För att det är så jäkla hett direkt vid utblåset från motorn?


Bensin motor ger mest värme, därför är förvärmning minst kritiskt då.
Dessutom är de ofta större än min OS-46 :roll:

Det här välfungerande systemet gör ju tvärt om:
http://www.rcdon.com/html/the_ultimate_project.html

MickeM wrote:
Om röret som cirklar runt inne i ljuddämpen är långt.... var börjar
det förångas? Om röret är fyllt så kommer förångningen att trycka
ut oljan, eller far den tillbaks? Vilket som nu är lättast, antagligen är
det lättare trycka tillbaks oljan till tanken, än att klämma ut den genom
det lilla hålet på änden?
Om man använder tryck från metanoltanken.
Men med kompressor så kommer det funka åt rätt håll förstås. Sen
är ju frågan om det kommer pytsa ut het olja i slutet på röret som
förångas när det blir fritt inne i dämpen, eller om det kommer förångas
tidigt och röra sig fram i röret och pysa ut som ånga i slutet på röret?


Här får jag ta till mitt standard svar: Inte vet jag.... tål att tänka på !!!

MickeM wrote:
Nä, ju mer jag tänker på det, desto mer vill man tro på att det är
lättast släppa ut oljan där man får mest hetta. Sen blir det rök :D


För att få rök så finns två viktiga kriterier:
1. Tillräckligt med värme för att förånga rökoljan
2. System för att pumpa oljan

MickeM: Var det del 1 eller del 2 vi hade bekymer med igår?

Den här debatten är ju så het att det ryker, hehe - Vad gilla Ni den liknelsen?

:D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Det borde du ! :) Vore kul om det börja ryka lite på fältet i sommar

Blir nog ett system men med nippeln på rätt ställe :wink:


Jag har nippel :D :D :D

Vilken dimension behöver du 3, 4 eller 5 mm? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Oljan förångas vid en temp och förkolnas eller nåt, vid nån högre.
Och när är viskositeten så pass låg att den knappt ork röra sig i röret?
i rör så står ju vätskan näst intill stilla längs väggarna. Det är bara i
mitten det rör sig snabbast. Parabolisk form om man tänker på
hastigheten fördelat genom röret. Så... vilken temp blir det dååålig
visko för detta? Skulle vara kul med lite temperaturer. Glidarn!
Kyla och värma nu så vi får siffror på rökolja, diesel samt din blandning ;-)


Nästa allt är nu fixat för vetenskpliga tester! Har du termometer MickeM? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 14:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Glidaren wrote:
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.

Alla fungerande system har så.


Nä, så enkelt är det inte. Alla bra fungernade system har förvärmning. Min
åsikt är att det är vanligare att kombinera förvärmningmed
utsläppet av olja och göra det inne i ljuddämparen.

2-taktare har också högre krav på förvärmning på grund av de lägre
avgastemperaturerna.

Här är ett av de mer välfungerande systemen jag sett. Det är med nippel
för att få ut tryck som sen ger matning till värmare/utsläpp i
ljuddämparen
. Nåja, det är förståss en 4-taktare:

http://www.rcdon.com/html/the_ultimate_project.html


Ovanstående verkar ju fungera utmärkt, man behöver ju inte uppfinna hjulet igen bara få till en praktisk tillämpning.
Som jag ser det får man bästa resultat när dieseln är möjligast finfördelad vid insprutning och detta är helt beroende på viscositeten och insprutningsmunstycket.
Principen "fixativspruta" skapar en Venturieffekt (jag vill minnas att det heter så) där t.ex en gas som strömmar i 90 gr vinkel över ett annat rör skapar ett undertryck som drar med sig och finfördelar vätska. Detta används (-des) vid bränsleinsprutning på insugssidan i ottomotorer.
Principen är densamma i en "fixativspruta". När man använder sprutan för lackning så sätter man ned det klena röret i lackflaskan (lacken skall vara utspädd med låg viscositet och när man blåser i det grövre röret och har man en fin lackspruta som fungerar så länge man orkar blåsa :D
Med lämplig viscositet (vid en temperatur som jag inte tror behöver vara speciellt hög) och med hjälp av lite tryck i tanken (direkt från vevhuset på en 2-taktare) kombinerat med suget av "Venturieffekten" bör man ju få in en riktigt finfödelad dieseldimma som insprutad i den varma avgasen bör ge bra med rök :roll: :roll: sen skall man ju sätta dit en ventil för on/off


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group