Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 13 May 2024, 23:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Problemet med en extra tank blir att flyget blir tyngre och landningsstället går sönder.
Du vet hur det fungerar med dåliga landningsställ :wink:


Det finns en enkel lösning på det: Flyg tills det slutar röka och motorn
stannar, då är flyget lätt.

Hm.... :roll: hur ska man då komma till banan om motorn inte går? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Så länge du inte har en backventil till röktanken kommer det nog inte att fungera.


Kanske - kanske inte... vi får snart veta..... :D

Var hittar man en backventil? Helst Perry... Söders hade inte....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 01:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:

Nu behövs "bara" ...... tank, rökolja, diesel och.... en OS-motor... och... :roll:
så kan man göra först testerna :D :D :D

Coolt 8) .... om det skulle funka :D



En manuell ventil för av och på:

Image


2 liter rökolja:

Image


Tre olika tankar,
- 240 cc ,
- 55 cc, 2 oz
- 29,5 cc, 1 oz

Frågan är vilken man skall använda..... :roll: Tror det blir den stora så att
det ryker mycket och länge :D Problemet är väl att ingen av tankarna tål diesel :( Plåttank... :roll:

Image


Hm... nu saknas en motor..... och diesel.... det närmar sig :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 11:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu är första versionen av mitt röksystem redoför provkörning.

Ventil för manuell av och på av flödet:
Image


Jag har förstått att silicon tål inte diesel. Slangarna är ytbytta till slanagar
av neoprene. Jag tror inte dock att tanken kommer att tåla diesel.

Image


Hela systemet (dock utan flödesreglerare):

Image


Ena halvan av blivande flödesregleraren:

:D :D :DImage

Det börjar bli dags med testkörning.... nu fattas bara diesel
och... en OS-motor :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Glidaren wrote:
Nu är första versionen av mitt röksystem redoför provkörning.

Ventil för manuell av och på av flödet:
Image


Jag har förstått att silicon tål inte diesel. Slangarna är ytbytta till slanagar
av neoprene. Jag tror inte dock att tanken kommer att tåla diesel.

Image


Hela systemet (dock utan flödesreglerare):

Image


Ena halvan av blivande flödesregleraren:

:D :D :DImage

Det börjar bli dags med testkörning.... nu fattas bara diesel
och... en OS-motor :D


Jag tror inte det skall vara nåt problem med att sätta diesel i tanken...du kan ju prova med diesel i den om den blir mjuk...om den sen "åldras" snabbare och så småningom blir hård är ju ett senare problem :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Atte wrote:
Jag tror inte det skall vara nåt problem med att sätta diesel i tanken...du kan ju prova med diesel i den om den blir mjuk...om den sen "åldras" snabbare och så småningom blir hård är ju ett senare problem :roll:


Japp, det var min tanke :D Tar problemen vart efter de kommer...
.... och problemen kommer säkert.....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
!!!!!!!!! Var försiktig med denna grej, om du tänker göra en egen
rökapparat. Kan vara rena bomben :evil: :evil: :evil: .
Använd i så fall flytande parafin ej EXPLOSIVT. Inte DISEL som
är farligare kall än varm. Menar tänd punkten.


En fråga: Används flytande parafin i röksystem?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
En fråga: Används flytande parafin i röksystem?

Ja med 10% parafin.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Finns på räddningsverket, käpps i 10L dunkar,till våran rökmaskin,
samma som disko maskiner. Kanske att det är någon tillsats så
den inte stelnar. Kanske vi kunde få en liter på prov,tror att den
är billigare än att köpa i affär. Provet gratis.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Finns på räddningsverket, käpps i 10L dunkar,till våran rökmaskin,
samma som disko maskiner. Kanske att det är någon tillsats så
den inte stelnar. Kanske vi kunde få en liter på prov,tror att den
är billigare än att köpa i affär. Provet gratis.


Intressant!

Funkar de rökmaskiner på samma sätt; alltså att vätskan värms ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Japp, det är de vi har här vi övar på fältet, o fyller hela utrymmen
med rök, kan gå o andas i röken ej farlig,skall åka dit någon dag
o fixa 1-2 L så du kan prova.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
En fråga: Används flytande parafin i röksystem?

Ja med 10% parafin.


Funkar också bra med mycket högre % av parafin.
Kan också köra med 70% baby olja och 30% diesel. (baby olja lär lukta gott också)

Den bästa mixen ska vara Diesel 70-75% + 20% Parafin + 10% växellåds olja.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Japp, det är de vi har här vi övar på fältet, o fyller hela utrymmen med
rök, kan gå o andas i röken ej farlig


Funkar de rökmaskiner på samma sätt; alltså att vätskan värms ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jan 2009, 12:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
En fråga: Används flytande parafin i röksystem?

Ja med 10% parafin.


Funkar också bra med mycket högre % av parafin.
Kan också köra med 70% baby olja och 30% diesel. (baby olja lär lukta gott också)

Den bästa mixen ska vara Diesel 70-75% + 20% Parafin + 10% växellåds olja.


Den här rökoljan skall blandas med 1 del rökolja och 2 delar diesel. Diesel är
väldigt explosivt så därför vore intressant och testa med Bernts förslag.
En explosiv brand en torr sommardag vill vi inte uppleva :shock:

Och visst vore det ju kul om det börjar röka lite på Djäkenfltet när vi
flyger :cool: .... och landar på banan :D

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 23:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu är flödes regleraren klar.

Image


Last edited by Glidaren on Wed 07 Jan 2009, 23:06, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 23:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu sitter ventilen (för av och på) på slangen för rökoljan till ljuddämparen.
Kanske bättre att reglera på avgasflödet till tanken istället.....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 18:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Titta vad jag hitta i en påse med små-godis :D

Image


Den ventilen sätter jag på trycksidan till tanken. Det är en kägelventil så
den går det bra att reglera flödet med. Varför på ventil på trycksidan?

Jo, det är nog säkrare när man skall testa. Stänger man bara på utflödet till
tanken så kan det ju bildas övertryck. För stora övertryck kommer ut :shock:
Visserligen är väl risken att trycket skulle bli högt ganska liten men bäst att
ta det säkra före det osäkra :D

Finns det åsikter om systemet? Kommer det att funka?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 18:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Oj, det här börjar se lovande ut :D :D :D

Röksystemet färdigt för att testas :D ( Okey, ljuddämparen skall bytas.... )

Om det skulle fungera så är det ett väldigt lätt system. Extra vikten är
säkert under 100 gram. Jag tror dock att risken är stor att det behövs en pump för att få bra tryck. Men lite kan det ju få ryka i alla...

Ålands första röksystem? Vad säger veteranerna?



Image

:D :D :D

Nu är man sugen alltså... Backa undan bilen och testa? Nu? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 19:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rykande nyheter: Glidarn meddelade nyss att en dunke
diesel (eller sa han tunna!?) hämtas i denna stund.

Provkörning: Äger rum ikväll kl 21.00 hos Glidarn. Jag
ska dit och tryna. Lämnar bilen en bil bort =) Det var
trevligt att lära känna er alla :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 19:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Följer med intresse (rök-) utvecklingen och inväntar rapport och bilder från testet :roll:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group