Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Jag tror fortfarande på nippel direkt mellan utblås från motor och dämp.
Det kommer väl alltid alltid samma temperatur ut från utblåset på motorn
på avgaserna? Oljan dimmas in där och den både värms först och förångas.
Men då släppar man in kall (svalare) olja som skall värmas upp hastigt. Sen är det i alla fall ljuddämparen som skall värma oljan. Oljan kyler ju ner ljuddämparen.
Vad spelar det för roll om man släpper in kall olja efter att motorn har
gjort sin förbränning? Det påverkar ju inte motorns prestanda. Och oljan
utsätts för direkt hetta, som inte är så het pga att det är en metanol
2-taktare med ricinolja som kyler + nitrometan (säkert sånt bränsle
du har). Varför måste ljuddämpen vara varm för?
Det kommer en viss mängd värmeenergi från avgaserna från cylindern.
Använder man inte den bäst om man fjuttar ut olja direkt där det är
mest värmeenergi? Innan den ha svalnats av pga kylnigen dämpen
orsakar?
På bensinsystem, har dom inte satt nippeln på utblåset på dämpen på
dem? För att det är så jäkla hett direkt vid utblåset från motorn?
Om röret som cirklar runt inne i ljuddämpen är långt.... var börjar
det förångas? Om röret är fyllt så kommer förångningen att trycka
ut oljan, eller far den tillbaks? Vilket som nu är lättast, antagligen är
det lättare trycka tillbaks oljan till tanken, än att klämma ut den genom
det lilla hålet på änden? Om man använder tryck från metanoltanken.
Men med kompressor så kommer det funka åt rätt håll förstås. Sen
är ju frågan om det kommer pytsa ut het olja i slutet på röret som
förångas när det blir fritt inne i dämpen, eller om det kommer förångas
tidigt och röra sig fram i röret och pysa ut som ånga i slutet på röret?
Nä, ju mer jag tänker på det, desto mer vill man tro på att det är
lättast släppa ut oljan där man får mest hetta. Sen blir det rök
Det behöver ju inte ens va dimma fast det är bäst, räcker ju om det
pytsar in lite olja som förångas ändå av värmen, OM det inte bränner
fast. Oljan förångas vid en temp och förkolnas eller nåt, vid nån högre.
Och när är viskositeten så pass låg att den knappt ork röra sig i röret?
i rör så står ju vätskan näst intill stilla längs väggarna. Det är bara i
mitten det rör sig snabbast. Parabolisk form om man tänker på
hastigheten fördelat genom röret. Så... vilken temp blir det dååålig
visko för detta? Skulle vara kul med lite temperaturer. Glidarn!
Kyla och värma nu så vi får siffror på rökolja, diesel samt din blandning