Fyra LED-kablage var för korta, dom förlängde jag. Va ju bara löda
lite och sätta på krympslang.
Och att få ut dem till vingen...
Plockade först ur skevservona. Borrade hål längst ut i änden.
Landningsljusen så skulle ju vara vid servot, så det var bara
att dra kabeln från hålet mitt på vingen (den är ju ihoplimmad)
till servohålet. Det gjorde jag med en tunn kabel (sytråd är bättre)
som jag satte en vikt på änden (wheelcollar) och hade vingen
stående på kant, sen var det bara att släppa ner och ha sig en
stund så var man framme. Sen va det bara dra igenom LEDkabeln.
Och ut till vingspetsen gjorde jag samma sak, men från servohålet.
Meen, där var det lite knivigare. Där använde jag bara kabel utan
vikt, i änden hade jag en 5mm ögla. Hålet genom spryglarna i
vinen är ju lagom stora och i linje, men dom kommer ut bakom
mellanväggen, alltså en bit bort från främre hörnet på vingspetsen.
Så kabeln med öglan hela vägen och sen tog det ju stopp. Men
kikade man in i de 6mm stora hålen på vinghörnet så kunde man
peta in en styvare kabel med krok, så drog jag ut kabeln. =)
Men det skulle ju vara två LEDar ute på vingspetsen. Så jag använde
befintliga nydragna kabel och drog igenom två andra. En till vardera
hålet (strobe och röd/grön). Sen var det bara att binda fast LEDen
i kabeln och dra spiral runt LEDen och centrera kabeln och dra igenom.
I med den svarta hållaren i med LEDen och flump så va dom på plats.
En efter en.
Allting tog 4h. Huj! Och allt flöt på i sakta mak, skulle säkert tagit bara
3h om jag inte var förkyld.
Ibland tänkte man inte alls, bara satt och
stirrade.
Nåja, nu har man gjort detta en gång och till nästa gång så ska man
nog lägga in lampor FÖRE man bygger flyget.
Tyvärr ska jag ju
göra samma sak på min Cessna 182, som också den är klarlimmad
överallt... hm...