Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 20 May 2024, 10:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 00:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Är det bara med mej som Mr. Murphy är med och meckar? :shock:
Motorbockarna sticker ut...... :evil: Än värre är att brickorna bakom
torpedväggen inte får rum :(

Image


Moterade om motor så att den hänger i motorbockarna :?.... hm, men montorn ska ju monteras upp och ner... :roll: ...så då blir motorn att ligga på motorbockarna :D .... kanske Mr. Murphy har somnat.....

Image


Trångt att få in brickorna här. Därtill lite tur att den här brickan gick dit - passar men inget glapp :wink: Jag blev förvånad över kvaliten på den här bilden in i från flyget :D

Image


Motorn (äntligen!) på plats :D även throttle linken bockad och på plats :D

Image


Justerade motorns riktning med brickor bakom motorbockarna. Två
grader ner och två grader till höger - Blev ovanligt bra :D

Image


Nu skall tanken på plats.....

Det är roligt med det här byggande :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 00:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ett litet tips är att dra lite lim runt torpedväggen nu när du slipper åt.
Har sett så många flyg som varit dåligt limmade just där och maskinerna har lossnat på fältet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 00:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
Ett litet tips är att dra lite lim runt torpedväggen nu när du
slipper åt.
Har sett så många flyg som varit dåligt limmade just där och maskinerna
har lossnat på fältet.


Om jag förstår dej rätt så menar du att motorerna sitter fast men torped
väggen brukar lossa? :D :D :D

Jag har ett annat bekymmer: Hur fäster man en tank på ett vettigt sätt?

Därtill är det så trångt så att en flaskskepps byggare skulle se det som en
utmaning.....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 01:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Motorn skall monters 5 mm till vänster och 5 mm ovanför centrum.

Alltså så att motorn bakifrån sett, pekar ner till höger?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 01:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Jag har ett annat bekymmer: Hur fäster man en tank på ett vettigt sätt?

Därtill är det så trångt så att en flaskskepps byggare skulle se det som en
utmaning.....

Tanken skall hänga mjukt och "fritt", så jag brukar sätta massa "foam"
runt, skumgummi eller va det nu heter?! Och sen sätta något bakom så
den inte glider bort från läget. Bara den är mjukt upphängd så. Spänner
man fast den för hårt, så skapas det bubblor när motorn vibrerar.
Bubblor i förgasarslangen -> spottspott.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 07:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
Motorn skall monters 5 mm till vänster och 5 mm ovanför centrum.

Alltså så att motorn bakifrån sett, pekar ner till höger?


Motorn skall monteras off center 5 mm till vänster och 5 mm ovanför
centrum :D Sedan skall den riktas höger/ner......

Säg inte att det är hel galet för då blir jag hel ga..... :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 11:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
Motorn skall monters 5 mm till vänster och 5 mm ovanför centrum.

Alltså så att motorn bakifrån sett, pekar ner till höger?


Motorn skall monteras off center 5 mm till vänster och 5 mm ovanför
centrum :D Sedan skall den riktas höger/ner......

Säg inte att det är hel galet för då blir jag hel ga..... :shock:

Ah, jaja, men då tänker vi ju samma =)
Att om man står bakom flyget så pekar motonr snett ner mot höger.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 18:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Så är servo kablarna dragan (de sista förlängskablarna :( ) på plats och
servona monterade i sina resesser. Nu skall de skruvas på plats :D

Questen är snart färdig. Bara några timmar till och lika många fadäser.....

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 12:22 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fint flyg..Snart är du i luften..... :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009, 23:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Förutom det rykande projektet så har Quest 50 projektet tagit några steg mot
färdigställandet i helgen :D :D :D

Linkar och roderhorn

Jag hade besök av två experter på RC flyg. När jag berättade att jag inte
tänkte använda medföljande bult-mutter-bricka-roderhorn utan byta ut det
mot roderhorn så sa experterna att bult-mutter-bricka-roderhorn är det som
proffsen använder på Stooora RC flyg. Jag vill ju också bli expert så jag
fick ångest. Vad ska jag välja.....

Image


Studerade konstruktionen för att se var man kan montera bult-mutter-bricka-roderhorn. Att känna till konstruktionen kan ju vara bra i framtiden
omorginalet ska återskapas :oops:

Image

Image

Gick in för expert-alternative. Så här blev det, faktiskt riktigt bra :D

Image


Några servoarmar som blivit "locktaite" behandlade

Image


Throttle servo. Blev riktigt bra och även trotlte-cut är programmerat.

Image


Jag använder genomgående Futaba 3003 standard servon. Kanske inte värsting
servon med de duger gott om mej ....... tillsvidare :cool:

Image


Kolla vilka roder utslag :D
Sidoroder, ca 60 grader
Höjdroder, ca 50 grader
Skev, ca 40 grader

och då finns det mer att ge via att öka "end point" på servo :D men det
här får räcka tills jag flygit in kärran :wink:... :d :d :d

Image


Jag är riktigt imponerad att utslagen är så häftiga och ingenting kärvar :shock: det ser ut som jag också kommer att lära mej montera
ARFer bara ja får öva :D

Image


Hur märker Ni "experter" upp kablaget? Jag kör målartejp och tusch. Problemet
är att siffrona försvinner av metanolen med tiden :(

Image


Last edited by Glidaren on Mon 12 Jan 2009, 00:22, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 00:05 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Vanlig målartejp o blyerts har jag,det har hållits kvar ör mig iallfall.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 00:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Motorkåpa och bränsletank


Lite vibrationsdämpning på plats.

Image


Hur skall tanken sättas fast? Så här blev det.

Image


En liten försmak av Quest 50.

Image


Motor moterad 5 mm upp/ 5 mm vänster riktad höger/ner.

Image


Så här är det tänkt att motorkåpan ska sitta.

Image


Så här blev det med proppeller och spinner. Riktikt bra ! En fråga: Eftersom
motorn ryms i motorkåpan undrar jag om jag kommer att få problem med
kylning via de två, ganska små, hålen?

Image


Kvar är bara att göra hål i kåpan för:
- Ljuddämpare
- Glödare - Kan man ha förlängning på stiftet??? :?
- Slang för tankning med tanklock
- Slang för övertrycket från motorn
* Funderar på att sätta "tanklock" även på luften. Då kan luftslangen sitta
kvar när man skall tank. Man lättar på locket för luftning och tanklocket
för tankning. Är det praktiskt? Någon som gjort nått liknande?

Ett enda hål behövdes för att få kåpan på plats :D :D :D

Image


Här är sprinten limmad i framkant av vingen.

Image


Limmade stoppmuttrarna med lite epoxy så att det verkeligen sitter kvar
under, förhoppningsvis, många monteringar och flygningar :D
En rolig sak är att Quest 50 verkar gå in i bilen utan att vingarna behöver
monteras av :D Så jag funderar på strämbrytare med ladduttag. Drömmer
nu om smidiga tankningar och laddningar och många smyyyygande landningar :D ..... på banan :oops:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 01:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Så här blev det med proppeller och spinner. Riktikt bra ! En fråga: Eftersom
motorn ryms i motorkåpan undrar jag om jag kommer att få problem med
kylning via de två, ganska små, hålen?

Kan bli lite varmt jo. =)


Glidaren wrote:
- Glödare - Kan man ha förlängning på stiftet??? :?

Japp, jag har haft det på flera flyg. Blir även på fler. =) Smidigt. Men
se till att få fast förlängingen på ett kraftigt ställe. Det blir en del
bändande för att få dit och dän glödarn. Kom ihåg jordningen.


Glidaren wrote:
- Slang för tankning med tanklock
- Slang för övertrycket från motorn
* Funderar på att sätta "tanklock" även på luften. Då kan luftslangen sitta
kvar när man skall tank. Man lättar på locket för luftning och tanklocket
för tankning. Är det praktiskt? Någon som gjort nått liknande?

Hm, vad är det för övertryck från motorn du pratar om?

Tanklock för luften? Sätt tankslang istället. Alltså:
- Klunk -> slang till förgasare
- Luftning i tank -> till dämpen
- Och sen sätter du en slang som ligger an mot botten i tanken, den
går sen till tankventilen. Sätt stopp på andra änden av tankventilen,
om det är en med två nipplar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 08:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
- Slang för tankning med tanklock
- Slang för övertrycket från motorn
* Funderar på att sätta "tanklock" även på luften. Då kan luftslangen sitta
kvar när man skall tank. Man lättar på locket för luftning och tanklocket
för tankning. Är det praktiskt? Någon som gjort nått liknande?

Hm, vad är det för övertryck från motorn du pratar om?

Tanklock för luften? Sätt tankslang istället. Alltså:
- Klunk -> slang till förgasare
- Luftning i tank -> till dämpen
- Och sen sätter du en slang som ligger an mot botten i tanken, den
går sen till tankventilen. Sätt stopp på andra änden av tankventilen,
om det är en med två nipplar.


Jo, så där har jag på "alla" mina flyg :D :D :D

Jo det du kallar luft till tanken är övertryck från ljuddämparen till tanken :wink:
när motorn går .... :wink:

Vad jag funderar på är att sätta en Y-koppling på "luftslangen" och ett tanklock
på den. Då behöver man inte ta loss slangen från ljuddämparen när
man tankar. Istället lättar man på "luftlocket" och kollar när det är fördigtankat
där istället.

Brukar Ni ta loss slangen frå ljuddämparen när Ni tankar? :roll: .... nya tanknings procedurer? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 08:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Jo det du kallar luft till tanken är övertryck från ljuddämparen till tanken :wink: när motorn går .... :wink:

Vet nog om dämpen. Men man vet ju aldrig med dig, när du skriver från motorn (4-takt har ju så). :D

Vad jag funderar på är att sätta en Y-koppling på "luftslangen" och ett tanklock
på den. Då behöver man inte ta loss slangen från ljuddämparen när
man tankar. Istället lättar man på "luftlocket" och kollar när det är fördigtankat
där istället.

Glidaren wrote:
Brukar Ni ta loss slangen frå ljuddämparen när Ni tankar? :roll: .... nya tanknings procedurer? :roll:

Jag brukar inte ta bort slangen från ljuddämpen när jag tankar.
Tanka i tankslang istället? Eller finns det bara två rör på din tank?
Jag brukar tanka tills jag ser bränsle komma upp i luftslangen, jag
tankar inte så det sprutar ut bränsle ur pipan. Sätt annars "tank-
locket" på slangen mellan klunk och förgasare, dom har ju inbyggd
backventil. Man brukar ju se slangen till ljuddämparen när man har
kåpa också... ibland... =)

Pst, du ska ju kunna TÖMMA tanken också ;-/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 09:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Jag brukar inte ta bort slangen från ljuddämpen när jag tankar.

Jag brukar tanka tills jag ser bränsle komma upp i luftslangen, jag
tankar inte så det sprutar ut bränsle ur pipan.


Hm... inte sprutar... :roll: kanske dags med nya tankningsprocedurer :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 19:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Sätt annars "tank-
locket" på slangen mellan klunk och förgasare, dom har ju inbyggd
backventil.


Två frågor till Er som vet eller har provat.

1. Fungerar det bra med en tankventil med inbyggd backventil mella tank och förgasaren? eller störs flödet av bränsle till motorn?

2. Vad händer om man sätter en Y-koppling mellan tank och förgasare och
tanka via den tredje anslutningen? Börjar förgasaren att flöda när man tankar?

Tacksam för snabba svar.... Lagerinventering pågår inför kommande.... :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Två frågor till Er som vet eller har provat.

1. Fungerar det bra med en tankventil med inbyggd backventil mella tank och förgasaren? eller störs flödet av bränsle till motorn?

2. Vad händer om man sätter en Y-koppling mellan tank och förgasare och
tanka via den tredje anslutningen? Börjar förgasaren att flöda när man tankar?

Tacksam för snabba svar.... Lagerinventering pågår inför kommande.... :wink:


På fråga 1 svarar jag att det fungerar bra.
Står och blåser i en just nu som är två vägs tankventil.

På fråga 2 svarar jag ja om du inte har nålen stängd vid tankning.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
På fråga 1 svarar jag att det fungerar bra.
Står och blåser i en just nu som är två vägs tankventil.

På fråga 2 svarar jag ja om du inte har nålen stängd vid tankning.


Tack för snabbt svar :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 20:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Svarar lite grann jag med då ;-)

1 - Jo det funkar bra så länge det inte börjar läka som nån hade råkat ut för.
Så jag har helt övergått till skild tankslang (där det går). Flödet funkar dock
bra japp. Enig där. Hard man blåser inte, dom suger i använda bränsletank-
ventiler. Huähuä! :D

2 - Jag glömde bort vika slangen eller sätta på bromsen. Så jag slutade
med den lösningen (dvs dåliga tankventiler). MEN, istället så skaffade jag
bättre tankventiler som har spärr när man trycker in munstycket för att
tanka. Funkar kanon, tills jag övergick till att plugga förgasaränden på
tankventilen och kopplade in allt på skild tankslang. :D Se punkt 1.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group