Bägge Canarder byggda och grovslipade.
Även bägge sidoroder och K-ramarna till canarderna.
Återstår fortfarande finslipningen på alla delar, dvs bland annat formen på leading och trailing edge, mm.
Nästa steg nu är att börja med själva flyg"kroppen". Själva "pinnskranglet"!
Små välvningar så jo, fram och bak och uppe och nere är olika.
Attachment:
IMG_6071.JPG [ 83.45 KiB | Viewed 13209 times ]
Delarna till rodrena, ser inte mycket ut för världen...
Attachment:
IMG_6072.JPG [ 64.1 KiB | Viewed 13209 times ]
Första rodret limmat. Funkar kanon med smörpapper, nålar och den där blå kompakta bygg"foam" under allt.
Attachment:
IMG_6073.JPG [ 51.72 KiB | Viewed 13209 times ]
K-frames och roder klara. Blinkern är den där halvmåneplattan, en vertikal fena mellan canarderna (fanns två på de tidigare Model A).
Attachment:
IMG_6074.JPG [ 55.7 KiB | Viewed 13209 times ]
Har laddat ner massor med bilder för att få nån uppfattning om hur saker o ting funkar och ska se ut.
Finns några varianter i USA och några i Europa där en fabrik byggde Flyern (Model A Military 1909), tror det var i Tyskland med fransk motor.
De i USA verkar vara silvermålade (för att dölja vilket material de använt) men nån variant var "träfärgad", så som jag vill ha den. Vilken färg man nu ska använda, förtunnad Humbrol med pensel?
Googla lite för att få koll på de olika varianterna på just denna Wright Flyer.
1902 - Wright Glider http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Glider#1902_glider <--- Free flight!
Bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...glider_fly.jpg1903 - Wright Flyer I (första motordrivna)
http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_FlyerBild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rightflyer.jpg"Med hjälp av det främre rodret i canardvingen lyfter flygplanet. Eftersom flygplanet saknade skevroder, skevade man flygplanet genom att vrida vingens bakre del. Genom linor och trissor kunde piloten samtidigt påverka båda vingarnas vridnig. När ena vingen skevade nedåt motsvarades det av en lika stor skevning i motsatt riktning på andra vingen."
1904 - Wright Flyer II http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_IIBild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...er_II_shed.jpgKraftigare motor och starkare ram samt annan vingprofil (som de ändrade lite nu och då).
1905 - Wright Flyer III http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_IIIBild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._III_above.jpgNy motor, delar från tidigare Flyers, men större roder fram och bak samt flyttades längre ut. Lade till "blinkers" (vertikala fenor), tillfälligt i canarden. Osv, många ändringar.
1906 - Wright Flyer Model A http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A1909 - Wright Flyer Model A Military http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A <--- Den jag bygger
Bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...tary-flyer.jpg2 fot mindre vingspann än ursprungs-Model A.
1910 - Wright Flyer Model B http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_B <--- Annan design utan Canard men med Elevator
Men jag har inte greppat hur saker och ting ska röra sig än med vajrar o sånt.
Vad gäller styrningen så var det iaf så här på 1909an (dvs två metoder):
1. In Wilbur's method, the roll and yaw controls were combined on the same lever at the pilot's right hand. A forward-backward movement controlled the rudder, while a sideways or left-and-right motion controlled wing-warping.
2. In the Orville Method, moving the stick controlled wing-warping, while a knob atop the stick controlled the rudder. In both methods the left-hand lever operated the forward elevator to control pitch.
Wilbur trained French and Italian pilots using his method, and Orville trained German pilots while in Germany in 1909 for the Wright GmbH as well as American pilots at the Wright Company flight school using his method."
Skala... riktiga flygets vingspann = 11090mm, denna är 1054mm, så det blir ca 1:10,5 i skala.
Jag hade ju planer på att bygga första motordrivna flyget, dvs den från 1903, men enligt vad det sägs så är det egentligen Military 1909 som är det första egentliga flyget som började "massproduceras" eftersom föregångarna bara var prototyper och test-flyg etc. Så hm hm... Nåja, 1909 är lite mer sofistikerad och välgjord än de tidigare. Jag är nöjd med valet. =)