Tänkte ha Irvine 53-maskin i flyget.
http://www.natans-hobby.se/images/IRV53opt.jpg
Flyget är gjort för 40-46 2-takt, men denna är en 53a samt att Irvine
lär skall vara rätt så mycket amprare än tex OS. Lägre kompression
bland annat. Och när jag hade den på Dorniern, så märkte man att
det var bra mycket mer flås i den än min OS46.
OS46 = 7.5 cc, 1,65hp / 16000rpm, 489g muffled
Irivine53 = 8,5cc, 1,7hp / 14500rpm, 515g muffled <- mer moment antar jag!?
Tog upp motorn, den gick ju skitdåligt senast (när jag flög Dorniern
DO27'an, har vart med om en krasch i en åker (mjuk) + att den såg så
mörk ut innaför och den ändå behövde en liten avfettning.
Blev väldigt skeptisk till lågvarvsskruven. Ärligt talat fattar jag inte ett
jota hur det är tänkt att den skall fungera. Eller är det ingen lågvarvs-
skruv? Det kanske bara är en tomgångsskruv? Det lustiga är att gängorna
inte passar, så JS, vad är det för nåt det där?
Den svarta lilla skruven
med svart fjäder, som också var böjd, kanske min Dornier-krasch).
Inställd huvdnål på 2 varv ut enligt nätet.
Bränsle skall vara 10% nitro, 15% syntetolja och 2% ricin. Exakt det
som Bernt tog hem senast, vilken timing! =)
Enya 3 (OS8) eller Enya 4 glödstift (Enya 4 blev det).
Och sen när den var ihopplockad så åkte den i flyget. Och på tal om det,
hur i helsike sätter ni fast propellrar med spinners? Spinnerbaksidan
glider ju iväg och hamnar fel bakom propellern när man drar åt muttern.
Måste hålla i spinnerbaksidan med en rejäl tång och proppen i samma
hand och dra åt med andra handen. Glider hela tiden förbi så spinnern
inte passar in. Grr! Men jag fick dit den efter 25 minuter.
Nu återstår vingen och servona... Shade, lag dig hem så jag får mina servon!
Tänkte först sälj bort skiten som den var, men nu blev den ju finare
och steg i pris direkt för att det blir grejer i den också...