Glidaren wrote:
Ursäkta, Micke M att jag la ut mina bilder på din projekt-tråd
Haha, kul att se ditt flyg, men ingen lär leta i denna byggtråd när de
vill se bilder på ditt flyg, Im afraid
Annars... Tiger 60'n är inget märkvärdigt bygge. Man pular ihop det
som kom i låddan och det man beställt till som man måste ha.
Så det är en fin Trainer japp. Thunder Tiger gör bra grejer. Och
flyg var helt klart mycket simplare att bygga ihop än helin. Men
roligt att bygga flyg, det är det!!!
Det kostade bara 150€ så jag överlever en krasch
Eller två... eller
så många det behövs tills jag kan flyga
Annars är ju allt bortkastat.
Det är nog upplägget som gör att det verkar bättre än vad det är. Det
tar inte så länge att fixa ihop egentligen. 3 kvällar för hela flyget (en
kväll = ett gäng timmar). Gör man en Trainer väl, så flyger den väl.
Det är viktigt när man är nybörjare.
Man har ju lärt sig av andras "misstag"...
1 - Undvik vind
2 - Ladda ackarna
3 - Se till att glapp inte kan uppstå
4 - Kontrollera att mottagarantennen inte tar i stag eller kablage
5 - Dubbelkolla att alla reglage rör sig så som de skall göra
6 - Få bort allt flutter (heter det så? dvs glapp på klaffar)
7 - Se till att tyngdpunkten är rätt utan bränsle
8 - Se till att ha rejäl tomgång så motorn inte stannar
9 - Se till att vingen sitter som den skall
10 - Patience...
PROBLEM:
Nu håller jag på grubblar på första riktiga problemet jag stött på.
Inte för att det spelar nån roll, trooor jag. Men här är problemet:
Det finns ETT servo för Aileron. Det går ett stag till varje aileron-klaff.
När servot rör sig åt ena hållet så går ena klaffen upp och den andra
ner. Och vice versa. Så det rör sig alltså lika mycket upp som ner
eftersom allt är symmetriskt, eller hur? MEN, det står att aileronklaffarna
skall röra sig upp 12,5mm och ner 9,5mm. Huuuur fixar man det?!?!
Det går ju inte med EPA / ATV / CNT... för då påverkar man ju bara
ena klaffen, den andra blir åt fanders (är som sagt bara ETT servo).
Såå, hur göra?
Ena vingen skall ju lyfta mer än den andra sjunker,
logiskt och säkert rätt tänkt eftersom det är hängande kropp, samt att
flyget har en tyngd som drar den nedåt.