Fixat på Ninox idag en del...
- Stänga av röda LEDen på GoPro 4an om det går
FIXAT - I menyn kunde man välja 4, 2 eller OFF där 4 är alla fyra LEDar aktiva, osv.
- Minska bort fisheye-effekten (finns objektiv man kan köpa, dyra), eller byta kamera... eller ändra inställning så den fotar mindre.
FIXAT - Man måste köra 7MP Medium istället för någon Wide OM man ska merge'a bilder efteråt. Men ska man se så mycket som möjligt på varje bild så måste man köra 12MP Wide. Är inställt på 7MP M nu.
- Bättre flyghöjd än 50m hade vart bättre, nu får man ju flyga på 120 m, så jag ska testa fota från högre höjd nästa gång, tex 100.
FIXAT - Har uppdaterat checklistan och utgångsvärden till 100 m.
- Uppdatera checklistan för 2023
FIXAT - Ny version, bättre än någonsin (uppenbarligen).
- Göra mission före jag far ut skulle jag behöva lära mig bättre
FIXAT - Lärt mig och gjort ett mission som betyder att man står mitt på landningsbanan, slår om sändaren till AUTO, då startar motorn på Ninox och den kommer vänta på att jag kastar iväg den, kastar iväg den och den sticker iväg norrut i 25 graders lutning upp till 40 m höjd, sen fortsätter den rutten höger och sen söderut för att sen ta en sväng västerut (med högre och högre höjd) för att nå första waypoint för stråken jag lagt in. Den flyger stråken väst-öst och öst-väst på 100m höjd med vinden i sidan (blir samma hastighet och avstånd på bilderna då) samt att den alltid flyger mot vinden mellan stråken när den svänger om. Sen när stråken är klarflugna så flyger den runt området lägre och lägre tills den kommer in på finalen där den fortsätter flyga lägre och lägre för att en bit ovanför bantröskel gå över till Auto Land. Jag kör enkla auto land nu där den bara slår av motorn och glider ner, det håller flyget stabilt och "vanes" (eng.) mot vinden och landar hoppeligen på banan eller i höga gräset om inte vinden ändrat för mycket sedan start.
- Hade vart kul om den kan göras så att vem som helst kan använda den. Det är inga problem, tills det ska landas. Fram till det behöver man inte ha flygkunskaper, man behöver inte ens sändaren före det. Det finns LAND-funktion, men det måste jag nog testa lite mer först, är bra om den landar så pitotröret inte skadas. Dock är det gammal firmware som inte är så bra på LAND... men nog ska det gå. Har använt förr, den dalar ner i en vinkel och landar. Ska testa ställa in, vad är det värsta som kan hända liksom.
FIXAS - Håller på... får jag auto land att funka och förbättrar checklistan ännu mer så blir det bara mer och mer möjligt för vem som helst att ställa in, hiva iväg flyget, vänta medans den flyger och landar... ladda ur bilderna.
- Klä framkanten med transparent eller nån färg på klädsel för att skydda vid landningar (klibbor fastnar ej på denna EPO)
FIXAT - Eftersom värme påverkar EPO-bollarna så satte jag blanksvart framkant. Skyddar bättre mot grässtråna som annars penetrerar framkanten och går av. Dessutom är det jämnare kant rent aerodynamiskt.
Attachment:
IMG_4911.JPG [ 202.99 KiB | Viewed 3374 times ]
- Jag bli bättre på att utforma missions
FIXAT - Öva öva öva och lära sig nytt är det som gäller. Och anteckna stegen i en guide så man slipper fundera varje gång.
- Att tejpa vingen för att få den styv är ingen bra lösning, måste komma på nåt bättre
"FIXAT" - Funderat igen en stund på detta... Det går att göra annat, men även de sättet kommer inte hålla så länge, EPO ger efter. Så det blir att skippa sena flygningarna när daggen kommer och flyga när det är torrt och målartejpen fastnar bättre.
- 1 sek mellan varje bild på 25 m höjd, 2 sek mellan varje bild på 50 m, ska se vad som behövs för 100 m
FIXAT - Gjorde guide så jag slipper labba mig fram varje gång. Inställt på 2 sek nu inför nästa flygning.
- Går det ej att ladda upp nya rutter? Verkar som jag haft problem med det, verkar vara pga Mission Planner, borde ha kommit flera nya versioner sedan dess, eller så beror det på att nyare versioner inte matchar med gamla APM längre som kör gammal firmware.
FIXAT - Det gick inte att bara göra ett mission och ta Write. Man måste ta Read först, sen kan man ladda in färdiga rutten eller göra en ny. Sen funkar Write.
- Få telemetri-kontakt
FIXAT - Jag hade ju uppdaterat alla SIK-radios förr, men även uppdaterat igen, på de som jag använder. Och för att uppdatera den på Ninox (som jag inte använt på 2 år) så måste man ha en speciell kabel, vet ej var jag har den nu, tror jag lånade den. Men sen hittade jag den jag ska använda till Maja och ställde om den lite så funkade den mot Ninox.
Trodde jag var klar nu med förbättringarna, fast flygklar är Ninox ändå.
Andra förbättringar som finns...- Spänningsmätningen ombord är inte så rätt, men för att få det rätt måste jag kalibrera om den (vilket jag inte vet om går så bra med det jag har nu, gammal dålig PMU) eller byta, får se..., vilket jag inte ork göra. Istället använder jag LiPo-varnare som piper när det är dags att avbryta och landa manuellt (FBWA eller Stabilize). RTL när spänningen är för låg är bara stressigt, tills man vänjer sig. RTL ska ta hem flyget och flyga det i cirklar ovanför Home-waypointen. Går att ställa om.
- Man ser ej timern i sändaren, måste göra om så man slår på före takeoff istället för att använda throttle-läget.
- Borde byta telemetri (SIK-radio) till nån med USB-port så jag kan uppdatera
- Trim verkar jag ha använt på sändaren vilket man inte ska, måste fixas så det är noll igen och ta reda på varför den var inställd, kan bero på att den används vid manuell eller stabiliserad flygning.
- Fördjupa mig mer i autoland för det innehåller bra mycket mer än det jag tillämpat nu, finns många parametrar att lära sig.
- Testflyga manuellt så jag kan reda på stallspeed och bästa cruise-speed samt speed vid flygning i missions beroende på vindstyrkor för att få ut mest flygtid
- Testflyga olika höjder och fotointervaller så jag får ut mest av flygningen (bättre bilder), men kör jag 7MP får jag rum med över 3.000 bilder på kamerans SD-kort vilket jag inte hinner nå ändå på flygtiden jag har nu med 3S 2200 LiPO. Men man vill ju inte gå igenom onödiga mängder bilder om man inte måste.
- Planer på att bygga in allt i en väska så man inte behöver släpa med sig flera olika väskor. Ninox är ihopfällbar, så även den kan man fälla ihop. Men annars tänkte jag på en väska för allt. Nu har jag en för sändaren, en för datorn och en för verktygen och sen placerar jag ut kamera, batterier, telemetri, mm lite där det får rum i de väskorna. En stor väska skulle gå, men så stora väskor är inte så lätta få tag på.
Får se om jag fixar några av ovanstående före nästa flygning. Måste ju sätta ner foten nån gång.
Sen går det ju att förbättra hela paketet ännu mer genom att uppgradera från APM till Pixhawk som jag nämnde ovan, men det håller jag till SkyWalker X5-Pro istället. Men fortsätter nog förbättra denna Ninox ändå vartefter. Är ju sånt man kan testa och lära sig och ta med sig till nyare flyg.