EPO?
En användare på svenska rcflyg.se har förklarat EPO rätt bra då jag inte satt mig in närmare i vad det är.
Flygen är ju oftast gjorda i gjutformar där de sprutar in skumplastkulor med högt tryck och värme.
De är inte utskurna i foam/skum.
EPO är ett samlingsbegrepp för flera olika plaster som kan expanderas så att de blir skumplast. När jag, för mig själv, har sorterat ut materialen EPS, XPS och EPP återstår ett antal mystiska men bra blandningar som man kan samla under begreppet EPO.
Den vanligaste skumplasten är gjord på polystyren. I byggbranschen, både husbygge och modellbygge, använder vi EPS och XPS. EPS betyder Expanded PolyStyrene, är vanligtvis vitt och finns i olika densitet. Det suger i sig vatten sakta men säkert. EPS är vårt vanligaste material för cellplastvingar. Det är en spröd cellplast.
XPS betyder Extruded PolyStyrene och det finns i olika färger från olika tillverkare. Det suger inte i sig vatten och är avsett för markskivor. XPS har ungefär dubbelt så hög densitet som EPS och tål större påfrestningar men den är fortfarande en spröd cellplast. En fördel med XPS är att den går att slipa utan att falla isär som EPS. DowChem gör en blåfärgad XPS som heter Roofmate, avsedd för takisolering. Roofmate har någon inblandning som gör att den blir seg och därmed svårslipad.
CA-lim ÄTER polystyren så det går inte att använda till EPS och XPS. Det finns s.k. Foam Safe CA men det har jag aldrig provat. Polyuretanlim är bäst att använda på EPS och XPS men det jäser, så man måste fixera delarna.
EPP betyder Expanded PolyPropylene. Det är en annan halvhård skumplast som kemiskt sett är mera stabil och t.ex. godkänd för matförpackningar. Den säljs i tunna skivor av MBS och andra hobbyhandlare som nämns i denna 4 år gamla tråd. Det går att limma EPP med CA-lim om plasten är ren.
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...788-Elapor-varSe också
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cellplast . Där finns bild på en flytdyna som måste vara mjuk och seg för att hålla. Här finns en koppling till EPO eftersom EPO i modellplan är EPS med inblandning av ämnen som gör att det inte är så sprött som vanlig Frigolit(varumärke). Roofmate är ett annat exempel på EPO. Ett tredje exempel är Elapor som Multiplex använder för att gjuta modellplan. Det sägs ibland att Elapor är EPP men Multiplex skriver att de gör modeller av Elapor ELLER EPP och Multiplex rekommenderar olika lim för Elapor och EPP.
Sammanfattningsvis: För att reparera ett EPO-flyg skulle jag använda XPS från ett byggvaruhus och limma med polyuretanlim från samma byggvaruhus. Material som är färgade rosa, lila eller ljusgult brukar fungera bra. Jag skulle undvika det klarblå DowChem/Roofmate eftersom jag troligen vill slipa efter limningen. Om ersättningsplasten nödvändigtvis måste vara vit skulle jag välja en EPS-plast med hög densitet.
Hoppas att det inte är skumt längre!
Lars
STATUS 14 juli 2020: Ska försöka få tag på EPO så jag kan laga alla hål i detta flyg. Samt fundera på vad det nu mer var för att komma vidare...