Vi har svarat så här:
Nilsson ute och (motor)cyklar?
Martin Nilsson ställer tre frågor till undetecknade i en insändare. Här kommer svar.
1. Vad har Marieburn med motorsport att göra?
Svar: "Marieburn” är en minivariant av motorsporten drifting. Av utrymmesbrist kan vi ännu inte utöva drifting i full
skala på Åland. Vi skall dock utreda möjligheterna till det tills nästa år. Drifting är en mycket populär publiksport och som ställer
höga krav på förarskicklighet. Så här bekrivs drifting på svenska
bilsportsförbundets internetsidor: ” "Drifting handlar om att sladda så
brett som möjligt med sin bil under kontrollerade former på bana. Det som
skiljer drifting från vanlig racing är att man inte tävlar för att komma
först i mål. Någon har gjort jämförelsen att drifting är i förhållande
till racing vad konståkning är för hockey. En jury avgör vem som ska få
flest poäng, utifrån ett antal kriterier. Enkelt förklarat: den som lyckas
hålla den snabbaste, längsta och mest rykande sladden genom så stor del av
banan som möjligt får mest poäng." ”
2. Finns det en risk att Marieburn försämrar förutsättningarna att skapa
en motorpark på Åland för de personer som sattsar seriöst på motorsport?
Svar: Nej, tvärtom, drifting är ännu en verksamhetsgren som kan utövas på
anläggningen. Ett eller flera stora drifting-evenemang årligen på
anläggningen med deltagare både från Finland och Sverige kommer att
generera intänkter till anläggningen och ringeffekter för besöksnäringen.
De som satsar på drifting skall onekligen räknas in i de som satsar
seriöst på sin sport.
3. Är det tänkt att Marieburn skall anordnas på Åland Ring i framtiden? Om
så är fallet, har ni då tips och argument åt mig hur jag ska försvara
planerna på en motorbana på Åland?
Svar: Om det är möjligt att få en driftingtävling till Åland så varför inte?
Ja, tips har vi; på samma sätt som hittills. Drifting innebär som skrivet
ännu ett evenemang som likt helgens evenemang som drog ca 500 personer i
publiken kommer att stöda anläggningen genom ett stort publikunderlag.
När det gäller miljöpåverkan från ett dylikt evenemang så är problemet som
vanligt de indirekta effekterna. De miljöeffekter som själva evenemanget har är försumbara. Det att 500 personer skall ta sig till
och från evenemanget innebär tyvärr en miljöbeslasting på grund av att vi
dras med omodern teknik i de fordon som används samt att bränslet är icke
förnyelsebart. Samma problem har andra evenemang, t.ex. den mycket
populära Skördemarknaden som gick av stapeln i helgen, innebär stora
utsläpp från alla de som besökte huvudevenemanget eller någon av de öppna
gårdarna.
Vi skall dock tro att detta är ett övergående problem när ny teknik så
sakteliga introduceras och bilparken blir mer miljövänlig. Motorsporten
kommer att gå i bräschen för denna utveckling och för att ändra folks
attityder. Mer om drifting och motorsportens miljöarbete finns att läsa på
www.sbf.se
Danne Sundman
Styrelseordförande ÅMK
Loffe Johns
Sektionsordförande ACC