Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 09 May 2024, 12:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Mar 2005, 16:01 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Tjenare!
Tänkte lägga in hur d går med LOn :)

Jaha dags att komma igång med ordning nu då pojkar o flickor :)

Fick toppen från Ljungdhals idag....fint jobb dom gjort :clap: !

Har färdigt att flytta in i nya garaget nu med...så bilder på projektets gång kommer troligen efter helgen ;)

Delar som ska bytas från dom "söliga" orginal delarna är:

Nytt soppa system: Spridare MSD-756cc. Pump fortfarande oklart ...Ny fuelrail (custom tillverkad) Soppa trycks regulator AEM ...Nya slangar (stålomspunna),


Avgassystem:
2x3tums rostfritt hela vägen från turbosar, där också custom tillverkat.

Turbo:
2xMitsu TD04HL 16T, HKS SSQV dump

Bottendel:
Orginal kolvar och stakar...Nya kolvringar,Honing,Lager byte till GLYCO lager ,Orginal vevaxel.Total genomgång alla packningar och lager skall bytas!


Topp:
SCE TITAN/KOPPAR packning med o-ringar runt vatten och oljekanaler samt titan ringar runt kompressions hålen. hållbar upp till 32.000 psi

Nya kamdrev och förstärkta kamkjedjor

Ny renoverad topp...rengöring,tötningar,slipning,planing


Motorstyrsystem:

Civinco BC1000 *löda e alltid lika skojj :D *

Drivlina:

Också där orginal då det e bevisat att det håller ;)
Men däremot hur jag ska få ner allt i marken e ännu en oklar fråga :rolleyes:

Beräknad effekt:
Betyligt mer än orginal B)



Återkommer efter helgen med bilder....hmm just det...vart ska jag posta dom?? :rolleyes:

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Mar 2005, 16:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Maila bilderna åt mig (mickem@aland.net) så lägger jag upp dem i ACC's galleriet så kan du länka dit sen. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Mar 2005, 17:09 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
varför satsar du inte på ett helt nytt sprut iställe för ett piggyback system?

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Mar 2005, 11:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 29 May 2004, 11:49
Posts: 267
för att Lotusens orginalsprut är så väl tilltaget så man är bara ute efter justeringsmöjligheterna


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Mar 2005, 13:11 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
aha okej

va sitter det för sprut på dom då? är det deras nå egna grejjer eller?

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Mar 2005, 21:01 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
<!--QuoteBegin-cossie+21 Mar 2005, 12:11 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (cossie @ 21 Mar 2005, 12:11 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->aha okej

va sitter det för sprut på dom då? är det deras nå egna grejjer eller?[/quote]
Som cgale sa så har dom redan ett bra styrsystem...men det e sjustermöjligheterna jag e ute efter... :)


Japp det e deras eget : Lotus-Delco electronic multipoint fuel injection heter det...!

Men nästa steg om jag inte får andra projekt i skallen är ett Haltech! ;)

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Mar 2005, 21:12 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Ja nu går det framåt med stormsteg minsann....efter mycket blod svett o tårar e maskin ur...va ju lite special med att få bort lådan då det inte gick att lossa sprängkåpan vid maskin utan man måsta lossa sprängkåpan vid vxl lådan...nu återstår att få bort den fördömda pivotbulten...(bulten som kopplings gaffeln "viker" sig på) upptäkte att förra ägaren ha modifierat sprängkåpan lite...sätta en stålplatta som förstärkning kring pivot fästena...bra men svårare att få bort skitet :P

Har fotat lite oxå...ska försöka få käppen ur r---- först o maila dom :)

Imorgon e meningen att bottendelen ska tas isär!

återkommer med bilder o mera info...

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Mar 2005, 23:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Japp dags för lite bilder av det som hänt :)

Håll till godo :rolleyes:

men här e dom iaf: <a href='http://www.cgalestyling.com/forum/viewtopic.php?p=425#425' target='_blank'>http://www.cgalestyling.com/forum/viewtopic.php?p=425#425</a>

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Apr 2005, 14:56 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Ja det rusar på lite till så jag uppdaterar lite :)!

Började löda in Civincon häromdagen och dom fina 10ohms motstånden som gör bilens spridar impulser till 2 ohm istället för 12 ohm...alltså högohm till lågohm :P
Jag gör detta för att få dit MSD lågohm med peak and hold 756cc 6 håls spridare istället...
Har även börjat grövvla i grenrören då dessa ser ut som "hej kom o hjälp mig" då Lotus har kända värmeproblem bör man få ett bra avgasflöde. B)

Kommer att börja nästa vecka med avgasystemet som blir 2x3" syrafast (polerat ännu oklart) :rolleyes:
Och brännslesystemet ska börja installeras så fort jag får tid...kommer att ha en extra brännsle kylare före fuelrailen så man har en extra säkerhet mot spikningar..Brännsletryck är ännu oklart...däremot satsar jag på ett max ladd på 1,5bar...räcker gott till för den effekten jag är ute efter...kommer heller inte att flytta varvstoppet något...bara japps bilar som ska varvas ;) :lol: :)

Och största problemet i bygget änsålänge är kopplingsröret och svänghjulsbultarna...Ps! vet nån av var man får tag i M12x1,25x77 Torx, Insex, eller 12 kants...med 12.9 eller 14.9 i kvalitet godtar jag gärna förslag ;) (Holmbergs har inte...MRAB vet jag ej ännu...) För jag kan lova er att orginal bultarna e VÄLDIGT dyra...£76 + £50 i frakt o försäkring från england alltså £126 pund för 8st bultar...det priset e jag inte beredd att betala...och dessa går ej heller att få från ARP då måste dom tillverka endast för mig..o det vill jag inte ens veta vad kostar :angry:

Blocket är innlämnat på Ljungdhals för honing samt deckning...även tryckplatta och svänghjul ska slipas så ytorna är jämna för att inte puckarna på sinterna ska nypa fast i dom...kommer även lämna in vevaxeln så allt blir balanserat...

Annars väntar jag på diverse delar...kolvringar,ARP pinbultar,ARP vevstaksbultar, samt en SCE Titan/koppar packning...

Är den igång till Juni? Jodå!! :D


Har en hög med bilder...ha dock vart lite lat med att maila dom :blink:

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Jun 2005, 19:17 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Som alla vet så rullar den inte än...och kommer troligen inte att skymtas mycket i sommar heller P.G.A bristande kompetens hos leverantörer :angry:

För jäkligt att man ska vänta 5 mån på en toppackning + samma för ARP bultar....ja det e inte alltid allt går som förväntat! :unsure:

*måsta döda lite rykten* B)

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 01:11 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Lite nya bilder då, om länken funkar :lol:
<a href='http://groups.msn.com/MyLotusProject/shoebox.msnw?Page=1' target='_blank'>http://groups.msn.com/MyLotusProject/shoebox.msnw?Page=1</a>

Så man inte e SÅÅÅ instängd med hemligheter, *bilderna avslöjjar inte så mkt ändå* ;)

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 01:26 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
fina stakar märke? fick nyss hem mina för nån vecka sen.... vart tvungen att fräsa ur blocket för att dom skulle passa.

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 01:31 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
stakarna är orginal *lotus*, men jag har polerat o viktat dom B)
SPM H-profil är inom en snart framtid :rolleyes:

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 01:36 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
<!--QuoteBegin-Civincen+28 Jan 2006, 00:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 28 Jan 2006, 00:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->fick nyss hem mina för nån vecka sen.... vart tvungen att fräsa ur blocket för att dom skulle passa.[/quote]
jasså, vad för märke?
hur går det med de bygge då? :)

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:14 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
Fick hem en låda Eagle H profilare ;)

bygget går bra! e ju däremot de dyraste man håller på med nu då!

kostar tid och fläsk men de e inte värt att snåla!

hellre lägga ut pengar på grejer som håller än att man får gör om allt!

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:19 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
liten spezz då!

allt utbytt utom vevaxeln :P kanske säger någe......

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:23 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Hehe, det va en bra spec, standard e slött, men inte om man hafft ett gäng LO tekniker som försett en med smidda orginal grejjor :D B)

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:31 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
skulle man nog haft den turen endå! <_<

hade det funnits en smidd vev att köpa skulle jag gjort det oxå!

nåja bära å brista! B)

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:34 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Hehe!Bra med smidd vev ;) tur att LO boysen var så snälla o försåg alla LOs med den :)

Nåja ska testa mitt andra projekt ganska hårt nu snart, så där kör jag mottot bära eller explodera :lol:

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jan 2006, 02:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
de är ju bristgränsen man vill veta var ligger ;)

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group