För att vända mig lite mot strömmen i en debatt som denna...
Ponera att dessa bumpers skulle tas bort, hur skulle NI då
köra i alla de korsningarna / vägavsnitten?
Tex dessa lite väl vassa bumpers:
- Ålandsvägen - Skillnadsgatan (där var det väl mycket krockar förut
då bl.a. turister trodde Ålandsvägen var väjningspliktig, trots STOP-skylt...
- Gamla Godbyvägen öster om Odal där de ville få ner hastigheten...
- Infarten till Sittkoffs där man kör in under taket, för att få ner
hastigheten på bilar som kör inom parkeringsområdet under tak
- Kurvan i norra änden på Grindmattesvägen vid Byggvaruhuset byggdes
väl så där för att det är så mycket fotgängare som måste över vägen...
Om det är så svårt att köra med säker hastighet vid ett vägavsnitt där
skada / kollision kan uppstå så är väl någon form av hinder det enda
som gäller. Helt klart förstår jag meningen med bumpern. "Vissa gasglada
klarar inte av att köra." Det är ju inte de som sköter sig som orsakar
olyckor, utan det är ju de som har svårt med att köra vettigt som orsakar
det dem. Och det är ju dessa som skall hindras.
Meningen med en bumper, enligt mig, är att göra ett hinder så man inte
kan köra fortare än tillåten hastighet / säker hastighet för just det
området. Man skall inte kunna kör 50+ i en 50-korsning, eller 30+ i en
30-korsning om det är så den är byggd. Skyll dig själv om du kör för fort,
typ.
Så jag är inte emot bumpers, men jag är emot bumpers som är felgjorda.
Jag gillar inte att köra 7 km/h mitt på en "huvudväg" som Ålandsvägen
för att undvika dunsarna...
Så namninsamlingen skiner mer som "jag vill gasa och slippa bumpers"
än "jag vill ha bumpers men ta nog för @£$#¤%& bort de vassa som bara
retar upp förare och skadar fordon".
Det finns ju bumpers som funkar kalasbra, tex korsningen Neptunigatan-
Norragatan?
En bumpers uppgift är att säkra trafiken, inte att reta upp förarna.
Eller hur?