Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 09 May 2024, 16:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Laddning av NiMh-fråga
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 23:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Nu är jag ingen expert på el, så tänkte dubbelkolla ifall nån här har full koll på detta ämne. Jag såg på nåt ställe laddkabel till sändare som kopplas direkt till 12v så började fundera om jag hade nåt hemma som gick på 12V. Jag hittade nätadapter som ger ut 12V 800mA. Kontakten passar i min Hitec Optic6, + i mitten står det på bägge också.

Rekomenderade laddningsspänningen för NiMh ligger på 1,4-1,6 V/cell så det skulle passa med 12V för ett 9,6V batteripack (1,8v x 8 = 12V).

Laddningen bör inte överstiga 1C för NiMh så för att ladda 1900 mAh med 800 mAh styrka så skulle det ta strax under 3 timmar, + 20% "överladdning" för förlust (1900 / 800 * 1,2 = 2,85). Problemet är ju att veta om batterit är helt tomt eller inte så om man drar ur batterit fullt innan laddning och laddar i ca 2 timmar så borde man väl vara safe?

Blev långt inlägg men de ja funderar kring är:
- Klarar det interna kablaget i sändaren av snabbladdning, de flesta laddare jag sett ger ut nånting i stil med 60mA.
- Låter beräkningarna rimmliga.
- Hur länge tror ni det tar innan batterit är förstört. :wink:

Kanske snålheten bedrar visheten i detta fall... :lol:


Referrens:
http://www.greenbatteries.com/bachfa.html#How%20long%20to%20recharge
http://www.powerstream.com/NiMH.htm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 23:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Usch isch, jag gillar riktiga laddare jag =)

Man skall i alla fall aldrig ladda vanliga 1.2V NiMH-celler med mer än
hälften av dess egen mAh så att säga. Tex 2200 mAh laddas med MAX
1100mA, men det är snabbladdning. Så gör väl alla på fältet antar
jag, men dom mår nog bättre med lägre laddström. Min sändarack
laddar jag upp på 12h (den är 600mAh). Är samma för NiCd som för
NiMh, men det är olika laddningssätt, i alla fall väljer man vad man
laddar i in laddare. NiMH och NiCd-celler blir varma när dom börjar
bli fulladdade, då ändras resistansen i dem eller nåt. Så om man
laddar för hög ström i dåliga ackar, då blir dom varma fortare och
då är dom "färdigladdade" fortare, men eftersom dom var dåliga
så ork dom ju inte ge ut ström så länge. Har man för liten laddström,
då blir dom ju aldrig varma. Laddar man för länge är det inte heller
bra, med för låg laddström.

Vad menar du med överladdning? Mata in mer spänning än dom tål,
eller mer ström?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 23:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Lägre laddström är ju alltid bra förståss, det gäller väl alla batterier. Men det är som du säger att även med låg laddström så finns risk för överladdning. Läste att det var 1C som de flesta tillverkare hade som rekomendation men lägre är förståss bra. 1C är mycket ström på stora batterier...

Med överladdning menade jag mer ström pga effektförlust. Det är de 20% som blir till värme skulle jag gissa, såg nåt ställe där de rekomenderade det för att få ett helt fullt batteri. Altså ha batterit på laddning en stund längre för att kompensera för detta. Men det är säkert riskabelt att räkna med det också... NiMh går det ju bra fast man inte kör med fulla cykler, till skillnad från NiCd som helst ska ha full ur- och iladdning för att hålla länge.

Men det är folk som kör med metoden att känna då acken är varm och då anse den full? Och de/ni/du har ändå fungerande batterier?

Största orsaken till att jag frågar är att jag inte hittat nån affär som har en laddare till Hitec i lager. Samt att om jag engång har nåt som ska passa så... :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Sep 2008, 07:59 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
köp en sån här så kan du ladda nästan allt http://www.sodersrchobby.se/sodersrchob ... pid=ECHBC6

+ en sån här så kan du ladda dina lipo accar med. http://www.sodersrchobby.se/sodersrchob ... id=BANCBAD


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 May 2009, 19:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
NiMH

Läste i min bruksanvisning för min nya Graupner
9.6V NiMH 2500mAh till sändaren. Normalt snabb-
laddar man med max 1C (dvs 1.1A om acken är
1100mAh).

Vissa ackar klarar högre, men då ska det nog stå
på dem.

Är ej bra att endast snabbladda, det får cellerna ur
balans. Man måste typ var tionde laddning ladda
med C/10, dvs en tiondel (tex 3000mAh laddas
med 300mA i max 12h).

Cykling verkar vara totalkorkat och förkortar
kapaciteten avsevärt. Dock kan den funktionen
användas för att balansera ackarna samt just kolla
deras kapacitet. Men ju fler ggr man gör det, desto
sämre för acken. Bättre att få ordning på cellerna
genom C/10-laddning.

När man laddat en NiMH så tappar den kapaciteten
ca 10-30% inom några timmar. Så det bästa är att
ladda före man flyger, men låta acken vara kall
efter laddningen innan man flyger.

Blev dock inte riktigt klok lägsta cell-spänningar för
ett NiMH. Man skall inte förvara en NiMH med låg
spänning i alla fall, det mår ej acken bra av.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 May 2009, 19:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:

Man skall i alla fall aldrig ladda vanliga 1.2V NiMH-celler med mer än
hälften av dess egen mAh så att säga. Tex 2200 mAh laddas med MAX
1100mA, men det är snabbladdning. Så gör väl alla på fältet antar
jag, men dom mår nog bättre med lägre laddström. Min sändarack
laddar jag upp på 12h (den är 600mAh).


Jag laddar enbart långsamt (max 200 mA) till alla mina NiMH (utom 9,6V till Kyosho Glidaren :D ). Jag har ännu
inte haft bekymmer med ström men jag använder ju bara standard servon. NiHM baterier skall inte ligga oanvända
längre tider, det mår de illa av. De skall inte heller laddas ur extremt lågt.

Min sändar ack på 600mAh har också räckt bra hitislls men igår ladda jag upp en ny ack till den som är 2300mAh.

Det enda som jag (en gång) haft problem med är glödaren :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 May 2009, 19:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag håller på "cyklar" några gamla NiMH-ackar nu som legat lääänge
som jag inte brytt mig om. Men nog fasen får man liv i dem så dom
duger till Porter-belysningen en hel kväll i sträck utan problem. =)

Glödarna har jag mest haft problem med att kontaktytorna blir
skitiga / korroderar. Putsar upp dem och så funkar dom igen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group