Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 15 May 2024, 23:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det är lite svårare vid starten för vattnet suger fast flyget.
När det släpper så lättar flyget med ett ryck och då gäller det att vara med.

Har själv inte startat från vatten bara på land så jag har ingen erfarenhet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Glidarn!
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
Tjenare hoppsan!!!

Angående Futaba EXP6 Köp den fan inte i sverige :)
Dyr och inget kommer med. Ta hem den från USA!
Eller köp min EXP6 så tar jag hem en EXP7 från usa spelar ingen roll för mig :)
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXSEJ8&P=0
Stock Number
LXSEJ8

Tower's Low Price
319.98

Ca 215 Euro och då har du 4 servon med också.

Isverige betalar du 2000 kr utan servon för 6EXP


Futaba FP6EXP24 6EXP 2.4G Flyg & Heli 1.950:-


Futaba 6EX 6-Channel 2.4GHz Transmitter/Receiver
Accessories Needed Combo Available Add to Wish List
199.99 Dollar

Ca 135 Euro + frakt. Men jag tar hem grejer därifrån ofta så delar vi på frakten så får du den säkert 50 euro billigare.

Jaja nu har ja flummat klart här...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 23:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tiger trainer Mark 2 kommer med linkarna färdigt dragna i flyget! Och rodren färdigt limmade om jag minns rätt! Stabben och fenan bak sätts fast med två stora plastbultar! Sen va det klart. Den ska ha minsta motoralternativet om du vill att den skall komma in sakta och fint mot landningsbanan inför landning! Annars blir det lite tungt och klumpigt att landa! Jag anser att en O.S LA 40 Utan kulager skulle vara perfekt på den trainern! Lätt fin och blå och billig motor från O.S

Tigertrainern hade ett lite mindre vingspann än t.e.x Exel och liknande trainers! om jag inte minns fel!

Om du har en liknande setup (Motor) så tror jag du får en trevlig liten 40.

Men själv upplevde jag den som lite nervös med 46 AX maskinen!

Tacka vet jag min 60 trainer från hab med en 91 ASP.

Seg.....! Jo näääää 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Tacka vet jag min 60 trainer från hab med en 91 ASP. Seg.....! Jo näääää 8)

Men kostade mer än en 40-trainer väl? :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tänk på att vid USA import är ej era sändare godkända i Sverige.
Fungerar säker bra att flyga på Åland men åker ni över till Sverige åker ni fort bort från fältet.
Det har med att effekten är för hög på sändaren vilket godkänns inte av klubbarna i Sverige.

Det går att bygga om sändaren för godkännande.
Är inte riktigt säker på om det var bara i Sverige eller hela EU som den inte var godkänd.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: tja
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
Jag har forskat lite för jag blev fundersam angående OS46AX och OS55orna Mr X har pratat om


Här kommer lite RÅ fakta på maskinerna.

OS46AX ABL w/Muffler

SPECS: Displacement: 0.455 cu in (7.45cc)
Bore: 0.866" (22mm)
Stroke: 0.772" (19.6mm)
Practical RPM: 2000-17000
Power Output: 1.65ps/16000 RPM
Weight: 13.2oz (375g) without muffler
Weight: 17.2oz (489g) with muffler
Recommended Propellers: 10.5x6, 11x6-8, 12x6-7, use 10x6 for break-in
Crankshaft Size: 1/4-28



O.S. 55AX ABL w/Muffler

Displacement: 0.545 cu in (8.93cc)
Bore: .906 in (23mm)
Stroke: 0.846" (21.5mm)
Practical RPM: 2,000-17,000
Power Output: 1.75 ps/16,000 RPM
Weight: 14.29oz (405g) w/o muffler
18.52oz (525g) w/ muffler
Recommended Props: 12x7-8, 13x6-7
Crankshaft thread size:1/4-28


Vad jag kan se så är det garanterat så att OS46AX är Lättare än en OS 55AX!

Detta är fakta. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: .,
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
Och en annan sak.... Körde ju calmato sports 40 med os 46 å den var ju klockren :)

jag fibbalde runt lite och 2.4 ghz EXP6 och 7 har samma styrka som i sverige så jag undrar då varför får man inte avända dessa om du köper dem från usa...
Dessa 2 radios har samma över hela världen tydligen...?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
s*** i köp sändare från USA eller Asien. Riskerar tjaffs. Läs på
www.rcflyg.se

OS46 väger alltså 36 gram mindre. :)

Ja, Calmato Sports funkar jäkligt bra med OS 46. Shade har ju en
en OS Max 46AX komplett ny i box till salu. Köp bort.

Jag har en TT 42 i en 40-trainer och den flyger sakta o fint. Med
en OS46 skulle den bli vildare. Nackdelar o fördelar. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: sändar
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
vill jag va dum å köpa sändare från usa gör jag det misstaget iallafall sen får ni alla stå och håna mig när den inte fungerar eller är sönder :D hahaha


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: tja
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Shade wrote:
Vad jag kan se så är det garanterat så att OS46AX är Lättare än en OS 55AX!

Detta är fakta. :)

Stämmer jag råkade titta på utan muffler men den är bara 36g lättare och 55AX är 1,48cc starkare.
Min 55AX går som klockan och jag säljer den aldrig för den passar till så många flyg.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Mon 14 Jan 2008, 00:53, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Svar från RCFF

Givetvis rekommenderar vi alla våra medlemmar att följa de Svenska reglerna som Post och Telestyrelsen har utfärdat.
Skulle någonting trots allt hända där en för stark 2,4 GHz-sändare är inblandad så är det vårt försäkringsbolag (IF) som avgör om det regelbrottet påverkar försäkringen eller inte.
Det är tyvärr omöjligt att få svar i förväg på om försäkringen gäller vid alla tänkbara olika situationer, det tar försäkringsbolaget istället sig rätten att avgöra från skada till skada.
Men givetvis är det lättare att hävda att man har handlat ansvarsfullt och med sunt förnuft om man följer gällande Svenska regler.

Det här gäller Amerikanska Spektrum DX-7
-------------------------------------------------

Kanske Futaba är godkänd inte vet jag men bäst är att kolla hur det ligger till

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: tja
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 08:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Shade wrote:
Vad jag kan se så är det garanterat så att OS46AX är Lättare än en OS 55AX!

Detta är fakta. :)

Stämmer jag råkade titta på utan muffler men den är bara 36g lättare och 55AX är 1,48cc starkare.
Min 55AX går som klockan och jag säljer den aldrig för den passar till så många flyg.

Propeller-valen för en 55 är ju lite opassliga för en 40-trainer.
Man ska ha så låg propellerstigning som möjligt för långsam färd
med en 40-trainer.

55 har bara 6% mer kraft... =) Jag tror 55 är en skitbra maskin
för efterföljande modeller, men för en liten 40-trainer kan den va
lite grov. Som att sätta en hingst framför lucia-barntåget istället för
en ponny...

Sändare... tar man från USA / Asien, kom ihåg välj Mode 2 :D
Mottagarna skall väl inte skilja mellan de olika standarderna?
Kommer det sändar-ack-laddare med för 240VAC?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 11:58 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Tacka vet jag min 60 trainer från hab med en 91 ASP. Seg.....! Jo näääää 8)

Men kostade mer än en 40-trainer väl? :)


Trainer 60
En trainer från Pheonix modell för den somm vill ha en större maskin, vi rekomenderar 60-91 motorer , välj hels 91 fyrtaktare då får du en lungd maskin med dragkraft runt 1:1 som ger säker flygning.

Spänvidd 1900mm
Längd 1450mm
ving area 60dm2
vikt 3000-3400g

SEK 1247.00 kr Hos hab!

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... &subgid=13

Image


Motor till trainern SEK 870.00 kr

http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=15016-

Servon SEK 107.00 kr / St

http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=15016-

Dyrare behöver den inte bli :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 14:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Quote:
Trainer 60
En trainer från Pheonix modell


Hur flyger den? Platt vinge? Tålig? eller hämtar man den i sopsäck? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 16:11 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Det är lika lätt att landa på vattnet som på land, men det är
svårare att hämta flyget om man får motorstopp.
måste vara berädd med båt , om man inte har så bra som
jag att man travar ut efter det.
lite mera kraft i början när man skall upp, men sedan kan man landa var man vill. Mycket kul. Skulle vara trevligt att vara fler som flög
samtidigt, men en del vågar inte prova sitt flyg där det är vått :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 16:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Skulle vara trevligt att vara fler som flög samtidigt, men
en del vågar inte prova sitt flyg där det är vått :lol:

Haha, hörru duu... var är flygarna som vågar flyga när det är kallt då? ;-)
Jag har vart sugen på en Cessna med pontoner, så vem vet i sommar,
då ska vi ha plums-fest hos dig. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kamikaze skrev:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 17:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Quote:
Tiger trainer Mark 2 kommer med linkarna färdigt dragna i flyget! Och rodren färdigt limmade om jag minns rätt! Stabben och fenan bak sätts fast med två stora plastbultar!


Mins du om vingen med skruvar eller snoddar? Det blir väl mindre med skador om vingen sitter fast med snoddar :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 18:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Glidaren wrote:
Quote:
Trainer 60
En trainer från Pheonix modell


Hur flyger den? Platt vinge? Tålig? eller hämtar man den i sopsäck? :wink:


Japp från Pheonix modell!

Jättefin kvalitet! Inget att klaga på!

Stor fin vinge på 1900mm! Platt på undersidan! aakan bara säge ett ord!

Köp den och du kommer ej att ångra dig!

Den flyger som en albatross! Lika stadigt och fint! En mycket behaglig och lugn trainer!

Själv har jag 91 :ans SAP i den och den går kalas på med den maskinen! Då kan jag köra på halvgas och den drar mindre sås! Och man plågar motorn mindre!

Med den maskinen så behövdes det ej blyas nått för att få jämnvikt! Jag har flygit med den i dag i stormen utan problem :wink: Maskinen går kanonfint!

Här kan du kika på min Pheonix 60 :wink: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3042

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kamikaze skrev:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 18:03 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Glidaren wrote:
Quote:
Tiger trainer Mark 2 kommer med linkarna färdigt dragna i flyget! Och rodren färdigt limmade om jag minns rätt! Stabben och fenan bak sätts fast med två stora plastbultar!


Mins du om vingen med skruvar eller snoddar? Det blir väl mindre med skador om vingen sitter fast med snoddar :oops:


Snoddisar 8)

http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2074

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: MickeM skrev:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 21:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Quote:
Det är ju sant det, att det blir mer lyftkraft på vingar med platt undersida. :)


På sidan http://adamone.rchomepage.com/design_s.htm finns mycket info om design av Trainer och lyftkraft.

"" Ett flygplan med stor vingbelastning behöver högre start och landningshastighet för att undvika stall. Två flygplan med olika storlekar och lika vingbelastningar kommer att ha samma stallhastighet, men det som är mindre ser ut att flyga fortare och därmed svårare att kontrollera.
Därför bör man sträva efter att bygga så lätt och starkt så möjligt.""

Är det någon som har erfarenhet av flapps? angående hastighet, stabilitet, funktion etc ?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group