Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 09 May 2024, 09:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 16:22 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:
1100ef wrote:
Kolla in vilken gullsnurra östersund börjat sälja http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4979 8)

Undrar hur man startar en sån. Måste man ha fyra glödare eller hur funkar de.


Ombord glöd! Man kopplar alla stift till en kabel! Sen har man en kontakt på utsidan på flygkroppen som man kopplarström på :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 17:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Todi wrote:
1100ef wrote:
Todi wrote:
Mr X wrote:
Todi wrote:
Jag har inte ens fått hem mitt första plan, har aldrig heller flygit o här sitter jag o planerar för nästa flygplan jag vill ha. Skulle det vara möjligt att få komma hem till nån o provköra en simulator nån gång...

Jag och 1100ef delar på simulatorn G3.5 så det går säkert bra att pröva.


Kul! Säg till när ni har tid nån kväll så kunde man komma över en stund...


Kika över på måndag kväll :wink:


Tyvärr enda kvällen som går bort för mig i veckan, samma med onsd.

Du får väl prova Reflex också så får vi höra skillnaderna sen 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 17:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
MickeM wrote:
Todi wrote:
1100ef wrote:
Todi wrote:
Mr X wrote:
Todi wrote:
Jag har inte ens fått hem mitt första plan, har aldrig heller flygit o här sitter jag o planerar för nästa flygplan jag vill ha. Skulle det vara möjligt att få komma hem till nån o provköra en simulator nån gång...

Jag och 1100ef delar på simulatorn G3.5 så det går säkert bra att pröva.


Kul! Säg till när ni har tid nån kväll så kunde man komma över en stund...


Kika över på måndag kväll :wink:


Tyvärr enda kvällen som går bort för mig i veckan, samma med onsd.

Du får väl prova Reflex också så får vi höra skillnaderna sen 8)


Borde ha nåt gammalt flygspel till datorn någonstans... Får väl testa det tills jag får testa en simulator av bättre klass som ni har.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 20:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Hur slitstarka är dessa små motorer o hur länge håller dom i fall man tar hand om dom från första början. Jag menar att om man kör in dom som man skall o sen har rätta bränsle.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 20:51 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har du rätt smörjning! Och inte kör maskin för mager så den går het! Och är noga med afterrunolja! Som hindrar korrision i motorn! som blir av nitro i bränslet! Och inte kör med obalans i proppellern som gör att lagren i motor går åt pipsvängen efter ett tag så håller dom nog många år! Men dom är så billiga tycker jag! Går maskin åt pipan så är d ju bara att beställa hem en ny :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fördelen med en RC-simulator är ju att du får använda en sändare
till radion och i simulatorn står du "på marken" och flyger som du
gör i verkligheten. I ett flygspel/flygsimulator så sitter du oftast
i cockpit. Det lär man sig nog inte så väldans mycket av. =)

Det kommer med en dummy-sändare med G3.5 och med Reflex XTR
måste du köpa med en sändare, givetvis den du kommer använda
när du flyger och så måste du nämna vilken sändare du har när du
beställer, så får du med rätt USB-kabel också. Det finns någon simulator
som heter Phoenix också som är populär.

Vad gäller motorer så håller de om du kört in dem rätt och sköter om
dem japp, som med alla moterer. Det är nog ricinoljan de inte tål har
jag lärt mig och därför borde man använda afterrun-oil, eller så köper
man ett bränsle av bättre kvalitet som oftast har tillsatsämnen som
inte fräter på metallen och man slipper afterrun-oil. Det är väldigt
viktig att köra rätt blandning på bränslet om du ska ha den att hålla
länge. Rätt Nitro%, rätt metanol%, rätt ricinolje% och rätt syntetisk
olje%. När kompen börjar fara kan man köpa nytt cylinderfoder och
kolv (kostar ca 40-50€) och när lagren far kan man byta dem, brukar
ligga på 10-15€. Meeen, som 1100ef säger så finns det nya motorer :D

Jag har inte så mycket erfarenhet av just flygmotorer (de skiljer sig från
bilmotorer lika mycket som helikoptermotorer skiljer sig från bilmotorer)
men hur det är att köra in dem vet jag inte. En bilmotor är enbart jobbig
att köra in. USCH!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 21:14 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Det är nog ricinoljan de inte tål har
jag lärt mig och därför borde man använda afterrun-oil


Du kan nog ha rätt på den punkten! Men inte måste man väl köra after run olja efter varje körning! Eller? Är det inte bara när man lägger upp för säsongen det behövs :idea:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 22:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Alltså det här är ju en hel vetenskap ju! Man trodde ju att det skulle var enklare men icke. Motor är motor oavsett storleken tydligen!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 22:12 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Sen ska man va noga med att ha skyddsglasögon när man pysslar med tankning och start av motorn! Stänk av metanol i ögat kan kan göra en blind! Man ska se till att ha en flaska ögondush i bilen utifall att d sku hända :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 00:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ricinoljan fräter på metall så ju mindre tid metallen har kontakt med
ricinolja, desto bättre. Afterrun-oilan så neutraliserar. Meen, kör man
några ggr i veckan är det nog ingen skillnad. Kanske inte på nån gång
i månaden heller. Ricinolja kan klägga igen lite här och där så det kan
vara bra att låta en motor ligga (fragmenterad) i bränsle (nitrometanol)
en stund för att rengöra. Skador som uppstått av fräta blir ju kvar förstås.
Jag har hittills bara sett lite märkliga mönster på en motor som stått
länge.... så det händer nog saker av ricinoljan. Min heli går på syntetisk
och man använder afterrunfritt bränsle så man slipper både ricinolja
och fräta :) Jag har inte sånt bränsle än iofs... är utan till helin... =(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100ef wrote:
Sen ska man va noga med att ha skyddsglasögon när man pysslar med tankning och start av motorn! Stänk av metanol i ögat kan kan göra en blind! Man ska se till att ha en flaska ögondush i bilen utifall att d sku hända :wink:

Japp! En bekant skulle hjälpa mig med start av båten, det skvätte metanol
i mängder ur glödstifthålet rätt i hans ögon. "oj jävlar det svider" fick man
med kisande blick och frågan "vad innehåller nitrometanol?" ... "metanol
är alkohol, det avdunstar, ricin och syntetiska oljan är fett, så det kladdar
och nitro, det vet jag inte..." ....minns inte svaret, men det var väl typ
"nitro är väl bra för hjärtat..." ... sen startade vi båten och ögat är ok
har jag förstått... :) MEN, under starten av båten så hoppade en rem
när jag drog den med en borrmaskin med massiv remskiva, remskivan
kom med en rejäl kraft emot mott kindben , ca 4 cm från ögat och jag
fick ett rejält slag och fick kyla i 30-40 minuter... blått blev det.... gick
bara ett litet hål som tur var... tog till och med bild... RC är farligt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 13:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jag har mång gånger tänkt! Tänk om propeller lossnar och far in i ögat eller halsen eller nått! proppellerbladen är sylvassa! Och t.e.x min gullsnurra spinner på i stressande 18.000 varv per min! Konsekvenserna skulle potensiellt kunna bli 6 Feet under :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 13:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En fördel med 4-takt är ju att den snurrar på i max 1100 varv på min maskin.
4-takt maskinerna går lugnare, snålare, tystare men har mera slitdelar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 20:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100ef wrote:
Jag har mång gånger tänkt! Tänk om propeller lossnar och far in i ögat eller halsen eller nått! proppellerbladen är sylvassa! Och t.e.x min gullsnurra spinner på i stressande 18.000 varv per min! Konsekvenserna skulle potensiellt kunna bli 6 Feet under :shock:

Kommer du och filmar när jag flyger med helikoptern för första gången? ;) 1,35 meter rotor som snurrar 1700 rpm, bladen är gjorda
av trä eller om jag tar 3D-bladen, i kolfiber.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 20:19 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Om jag får ha en rustning på mig :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 31 Mar 2007, 00:12 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ny motor från O.S Engines http://www.os-engines.co.jp/line_up/fsalpha56/index.htm :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 23:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Ricinoljan fräter på metall så ju mindre tid metallen har kontakt med
ricinolja, desto bättre. Afterrun-oilan så neutraliserar. Meen, kör man
några ggr i veckan är det nog ingen skillnad. Kanske inte på nån gång
i månaden heller. Ricinolja kan klägga igen lite här och där så det kan
vara bra att låta en motor ligga (fragmenterad) i bränsle (nitrometanol)
en stund för att rengöra. Skador som uppstått av fräta blir ju kvar förstås.
Jag har hittills bara sett lite märkliga mönster på en motor som stått
länge.... så det händer nog saker av ricinoljan. Min heli går på syntetisk
och man använder afterrunfritt bränsle så man slipper både ricinolja
och fräta :) Jag har inte sånt bränsle än iofs... är utan till helin... =(


Så här stod det om afterrun oljan! På ett ställe jag läste!



Används för att efter varje körning skydda din motor från korrision som orsakas av Nitrot i Metanolen. Framför allt är det mkt viktigt att behandla motorn med detta om den ska stå länge!

Tillvägagångssätt:
Skruva bort glödstiftet och droppa i ca 5-7 droppar kör sedan runt motorn några sekunder med startlådan eller snörstarten. 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 00:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aha! Det verkar vara lite blandade åsikter med vad som fräter... hm...

Jag har bara läst jag också, och haft det ena och det andra som varit
utsatt för länge för bränslet. Men det låter ju mer logiskt det du skriver,
ricinolja är ju smörjmedel och nitrometanet är ett starkt ämne...

Men då undrar man hur de hemblandade bränslena för helikopter, typ
20% nitrometan, 20% syntetisk olja och resten metanol (dvs 0% ricin)
inte behöver afterrun-oil... :shock: Det var utgående från det jag läste
om afterrun-oil. Ricin-oljan är den som blir gul när den blir gammal.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 01:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Används för att efter varje körning skydda din motor från korrision som orsakas av Nitrot i Metanolen.
Hmm... "nitrot i metanolen"??? Våra bränslen består vanligtvis av just
nitrometan, metanol (brukar vara runt 99%igt), ricinolja och syntetisk
olja (samt nåt tillsatsämne i vissa fall)
Det är som att prata om mjölken i grädden när man pratar om smör :D

EDIT: I förgsaren är lämpligare att droppa afterrun-oil så inte förgasaren
kläggar igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 24 Apr 2007, 23:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste nyss i TTs texter att alkoholen är hydroskopisk vilket innebär
att den drar åt sig fukt om det lämnas öppet mot luft. Så då är
det ju inte nitrometanet eller ricinet som fräter. Utan enligt dem
är det vatten som metanolen (som är en alkohol) korroderar ytorna
i motorerna. :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group