Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 03 May 2024, 05:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Aug 2007, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
JS_ wrote:
Kan man svänga en 2 taktare uppsom ner :?:
Fast det va väl nåt med att förgasarn skulle va i linje med tanken va :?:


Om du har blandningsnålen i center på tanken! Inte under helst! För då rinner soppan ut automatiskt genom förgasaren! Jag vet! Har testat redan 8)

Är det inte förgasarens centrum som skall vara i linje med centrum-
linjen på tanken? Blandningsskruven/nålen kan man sätta var som. Eller?
Om bränslenålen är så känslig så måste ju slangarnas placeringar vara
exakt lika känsliga.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Aug 2007, 20:12 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Läste det om fyrtaktare! Antar att det på tvåtaktarna är förknasaren som ska va i centrumpå tanken! Japp.. 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 28 Aug 2007, 20:03 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Snygga motorer från Brisson Engines http://www.rc-revolution.com/index2c.htm 8)

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 28 Aug 2007, 20:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Crome


Top
 Profile  
 
 Post subject: The New Power Source for .60 Sized Aircraft!
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 14:43 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
O.S 75 AX

# Fits the same mount and bolt pattern as the 61FX!
# A diagonally-placed needle means no remote needle valve is needed.

The angular head design looks great and significantly increases surface area for better cooling. Includes the new “Power Box” muffler, designed with more volume for increased power while still being very compact!

Image

# Specifications:
# Displacement: 0.75 cu in (12.3 cc)
# Bore: 1.02 in (25.8 mm)
# Stroke: 0.93 in (23.5mm)
# Weight: 19.4 oz (550 g)
# Includes: glow plug, E-3010 muffler
# Recommended Props: 14 x 6, 14 x 8, 15 x 7

Perfekt att ha i en stor Tiger trainer :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 09:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu har jag flygit en hel del med min RCV 91-CD och gillar den skarpt.
Fick nyligen höra att den låter som en lastbil i luften men jag gillar ljudet.
Den låter något mera än en 4-takt men karaktären på ljudet ligger mitt i mellan en 4-takt och en 2-takt.

Jag hade tänkt gå över till bensin men efter att ha köpt en RCV så stannar jag kvar och kör metanol.
Att flyga med metanol har en viss charm som jag vill ha kvar och i fortsättningen ska mina flyg ha ett hjärta av RCV.

Mycket reklam för RCV här men jag gillar den skarpt så nästa motor blir en RCV 130-CD till Chipmunken

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 09:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kompressorkit

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 10:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:


Superhäftigt! Finns det ingen filmsnutt på en sån där monsterkonfiguration 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 12:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns ju turbo och nos också, vanligare till bilmotorer.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 22:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
I dag fick jag lära mig något nytt på 4-takts maskinerna.

Enligt bokis ska kladdet från kamdrivning-vevaxel som går via en nippel tillbaka till insuget med en slangstump, ska göra en jädrans skillnad..
Nippeln på förgasaren sitter monterat på många moderna motorer, det är en vanlig avgasnippel inskruvad i insugsröret

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Oct 2007, 21:24 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Mr X wrote:
I dag fick jag lära mig något nytt på 4-takts maskinerna.

Enligt bokis ska kladdet från kamdrivning-vevaxel som går via en nippel tillbaka till insuget med en slangstump, ska göra en jädrans skillnad..
Nippeln på förgasaren sitter monterat på många moderna motorer, det är en vanlig avgasnippel inskruvad i insugsröret


Så har jag på min os 70 :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 28 Oct 2007, 21:25 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Det här kallar jag motor :shock: http://shop.lindinger.at/product_info.p ... s_id=61066


Top
 Profile  
 
 Post subject: Oljefälla till fyrtaktsmotorer
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 16:43 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
På alla fyrtaktsmotorer sitter det en nippel på vevhuset. Detta är vevhusventilation. Här kommer det ut olja som läcker förbi kolven och smörjer vevhuset. Den vanligaste lösningen att bli av med oljan är att montera en slang från nippeln till utloppet på ljuddämparen. Ljuddämparen drar då med sig oljan med avgaserna. Detta gör att modellen blir onödigt kladdig av oljan från vevhuset. När jag provkörde min RCV 58 märkte jag att det kom väldigt mycket olja från vevhuset. Jag monterade då en burk som tog upp oljan istället.

Så här mycket olja blev det på 10 min.

Image

En vidareutveckling på detta blev en burk med en ingång från vevhuset, en luftning och en avtappning längst ner. Avtappningen förlängs med en slang som man drar utanför motorkåpan och pluggar. När man har flugit klart är det bara att ta bort pluggen och samla upp oljan.



Image

Saxat från Svenskt modellflyg!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 16:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Helt onödigt med en massa vikt i nosen.
Blås ut det i luften med en slangstump eller till förgasaren och sen ut i luften.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 17:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:
Helt onödigt med en massa vikt i nosen.
Blås ut det i luften med en slangstump eller till förgasaren och sen ut i luften.


Ser inte fördelen med att låta oljan cirkulera ett varv till i motorn...Ricinoljan förbränns ej i metanolmotorerna..Bara metanolen och nitrometanen..Så ut genom dämpen som det är tänkt är nog vettigast trotts allt :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 19:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skapas det inte något undertryck i vevhuset när vevhusventilations-
slangen är ansluten till ljuddämparen?

Jag har sett 4-taktare med vevhusventilationsnippeln underst under
blocket, och så har jag sett motorer där den är överst i vevhuset på
sidan av motorn.

Varför använder flygmotorer ricin-olja? Helikopter-motorer behöver
inget sådant, de kör rent syntetiskt och slipper allt kladd.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 19:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
s*** i ricinoljan och kör på enbart syntet olja.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Gas Engines and Power
PostPosted: Tue 13 Nov 2007, 01:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Gas Engines and Power

Ett forum om bensinmotorer http://www.flyinggiants.com/forums/fg68/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 10:45 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu kom jag plötsligt på att jag inte klarar av att sluta helt med metanolare! Det hör liksom till att man har ett metanolflyg! Metanolmotorerna har ett ljud/ en doft / en mystik som man inte kan va utan! Så jag ska köpa en RCV SP 120 till min Stuka

http://www.kmp.ca/gallery/JamesBGriffin ... Stuka_rear

RCV SP 120 http://www.kmp.ca/product_info.php?cPat ... 220ac33eae

Sen bir det en roto 25 i Cessnan och en Roto 35 i Mustangen :wink:

Tur att man är beroende av Metanol och inte Etanol :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Dec 2007, 16:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Lite mer fakta om metanolmotorer! Engelsk text! http://www.flyrc.com/articles/tune_your_engine_2.shtml 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group