Hur man Justerar ventilspelet på en fyrtaktare
Det är inte så svårt att justera ventilspelet på en fyrtaktsmotor. Om du har tillgång till manualen så står det uttryckligt hur du ska gå till väga. Nu finns det tydligen lika många sätt att göra det på som det finns modellflygare.
Så här gör jag: Kolla var du har märkningen på medbringaren. Den ska vara rakt upp när du justerar. Kan du inte hitta den så ta av stiftet och ställ kolven i toppläget. Det finns två topplägen på en fyrtaktare, ut/insugstakten där vipporna liksom står och väger samt kompressions- och tändläget där ventilsystemet är helt avlastat. Det är i det senare läget du ställer ventilspelet. Lossa försiktigt låsmuttern, helst med en fast nyckel då muttern är lätt att skada. Skruva upp justerskruven en aning så att du får ordentligt spel. Sätt in 0,05 mm bladmåttet mellan ventil och vipparm och justera ner glappet. Kolla att kolven står i toppläge när du justerar. Håll sedan justerskruven stilla och spänn låsmuttern försiktigt och kolla att 0.05 måttet går att föra in utan att det fastnar. Prova sedan med 0,10 måttet. Det ska inte gå in i glappet. Nu är ventilspelet korrekt. Om du justerar avgasventilens spel så gör det bra om det blir lite större då den blir lite varmare och sträcker sig något mer. Men max 0.10 mm är okay på den. Dra runt motorn och ställ den åter igen på toppläge och kolla ännu en gång att spelet är rätt. Sedan kan du lugnt åka runt i lufthavet utan ventilslammer.
Hoppas att jag inte gjort det alldeles för svårbegripligt. Men då får du återkomma.
Beskrivet av mister Kay krut...! på
www.rcflyg.se