Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 03 May 2024, 05:40

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 16:50 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
vadå 1905 ?

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 16:51 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ingen en aning 10 över 8 kanske :lol:

Fattar vad du menar! Nej jag tänkte inte på den saken när jag borrade dessa proppar! Dessutom har DL-50 bara 4 hål! Gamla DL-kopian hade 6...! Kom jag ju på sen i efterhand! Så det blir 23X8 som jag skruvar dit och kör in motorn och kör flyger med oxå 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 22:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Kamikaze wrote:
Undrar vilken man ska välja som inkörningspropp till DL-50!

Har ju inte 22X8...!

Bara 20X10 / 22x10 / 23X10...!

Tror att det är bästa att köra in med den man tänktflyga med sistochslutligen!

Image


22x10 duger utmärkt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:00 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Vilken skulle bli tyngre för motorn att dra runt! 22x10 eller 23x8 :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
23x8


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:06 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kanske bäst att smaska dit 22x8 vi inkörningen då.. 8)

Vågar jag köra in den på helsyntet ...Typ 3.5 %

Image
Vad tycker du Jonny.... :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:13 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Mja personligen tycker jag det är trams att köra in motorer på delsyntet eller annat jox.

Skulle en motor slitas in så mycket fortare med delsyntet/halv syntet jämfört med helsyntet så hade motorn ändå snart varit slut inom en vecka eller :roll: :?

Kör in motorn på den oljan den ska flygas med. Så har jag gjort på alla mina motorer oavsett om det är personbils motor eller flygmotor och jag vill inte påstå att nån av dom går illa.

Kör på en bra olja från början och du slipper alla problem som man annars kan dras med. Helsyntetisk kvalités olja med ca 4% till en början så det verkligen smörjer. En ny rå motor kräver olja och beroende på hur pass bra motorn är och hur väl inkörd den är kan du minska oljeinblandningen succesivt. Ända ner emot 2½% går bra om du inte ligger på fullt järn hela tiden vilket du sällan gör , inte sant?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Du kan utan problem köra in den med en 22x10. 22x8 funkar i stort sett lika bra, Ta den du har lättast tillgång till.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 23:23 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jonny wrote:
Skulle en motor slitas in så mycket fortare med delsyntet/halv syntet jämfört med helsyntet så hade motorn ändå snart varit slut inom en vecka eller :roll: :?


Eller så är den slut efter femte tanken :lol: :lol:

Image

Det va lite så jag hade tänkt! Jag menar tids nog blir ju maskinen inkörd! Speciellt i en stor Cub som lättar på 1/4 gas på 5 meter! Perfekt flyg att bara puttrarunt på 1/4-1/2 gas , Så motorn blir vackert inkörd.

Fattar inte varför det tjafsas om att man ska ha mineralolja vid inkörning... ! Håller med...! Olja av hög kvalitet och lite mer %...! Så gjorde man ju med sin trimmade moppe oxå... å det gick ju bra 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 07:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jonny wrote:
23x8

Hur vet man sånt? Är ju nästan gränsfall där väl? Har du nån smidig
tabell? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 07:53 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
MickeM wrote:
Jonny wrote:
23x8

Hur vet man sånt? Är ju nästan gränsfall där väl? Har du nån smidig
tabell? :D


Morning!
Jag har ingen smidig tabell, men erfarenhetsmässigt så tror jag att 22x10 går tyngre än en 23x8 eftersom den propellern teoretiskt ska driva fram flyget 2 tum längre per varv, alltså 25 % mer! På 10.000 varv blir det teoretiskt 20.000 tum eller cirka 500 meter längre flygsträcka per minut. En tum mer på stigningen sänker varvtalet mer än en tum på diametern enligt min teori. Men det finns säkert tabeller att plocka fram så vet man med säkerhet.
Nu åker jag till golfbanan och låter bollen flyga - högt och långt ...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 08:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Vilken propp som blir tyngre och dra är svårt att säga till 100% , en 22x10 kräver mer effekt medans en 23x8 blir segare men kräver lite mindre effekt. Det du sträver efter vid inkörning är att undvika segdragningar. Segdraget blir det med 23x8 därför ska den helst inte användas vid inkörning utan man föredrar 22x10 då fast den kräver mer effekt.

Kort sagt kan man väl säga att 22x10 kräver effekt men går lättare.
23x8 kräver mindre effekt men går lite segare.

Så har dom som kan tutat i mig sakerna :oops: 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 10:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
22x10 ger väl mer motstånd ju mer varvet stiger! Medans 23X8 har en jämt motstånd över hela varvtalsregistret! Min teori :oops:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 10:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Såg att fullkontroll har fått in nya bensinare http://www.fullkontroll.se/bensinmotore ... dc997909ac

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Jul 2008, 22:55 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Elstart till din motor http://www.fema-modelltechnik.de/Neue_D ... en_eng.pdf

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: The Complete Saito Notes by Bill Robison
PostPosted: Sun 14 Sep 2008, 19:00 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
General disjointed notes and comments on Saito engines.

William L. Robison, The Airplane Company. Mary Esther, Florida, USA
Copyright 2001-2006

Länk: http://www.rcuniverse.com/forum/m_5843055/tm.htm

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 22:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Mått på alla Saito motorer.
http://www.macgregor.co.uk/catalogs/Saito_Catalogue.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 23:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Kamikaze wrote:


Det där borde vara perfekt för RC-båt :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Sep 2008, 10:58 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Någon borde beställa hem en elstart, bara för att testa...!

Har sett att det finns små generatorer att hänga på klockspelet...! Då behöver man inte ladda batterina mer :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 16:08 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hittade en nyttig länk för Bensinflygarna....!

Tändningen: http://www.ch-ignitions.com/CHinst.html

Printa ut Grad-skiva för inställning av tändningen http://www.ch-ignitions.com/timing.html

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group