Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 03 May 2024, 01:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 16:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Efter lite utvärdering baserat på egen erfarenhet och andras, Så kan jag bara konstatera att kinesmaskinerna ungefär tusenlappen( i kronor räknat) billigare.......! Ta tillexempel ASP/MAGNUM/SY samma s*** bara stämpeln skiljer som jag förstått det hela! O.S-Kopior hela bunten! Samma mått på avgasportar o.s.v!

Men.......Har aldrig sett en O.S maskin Tvärnypa i luften! Alla aspar jag sett och ägt har nypit i luften åtminstone en gång! Följt av en aluminium-sörja, Som dräller ut från avloppet!

Kan bara konstatera att köper man en O.S så får man en maskin som är byggd med helt andra legeringar på alla slit-delar som tål dittan och dattan utan att börja leva om, Och spruta aluminium-grogg över halva djäkenfältet :shock:

Har ägt 3 st O.S maskiner! Och alla gick som klockor! Man hör tydligt på gången om det är ett Snedöga eller en O.S som går!

Visst min asp går bra! Men sprutar aluminium ur sig när man börjar plåga den lite! Och det gör inte en O.S motor!

Här ser man tydligt Alumimium-sörjan som Kommer ur min ASP

Image

Och frågan är! Hur länge går ASP:en...... :roll:

En sak har jag lärt mig!

Kvalitet kostar!

Från och med nu blir det inga fler ASPar!

O.S is the way to go! :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 17:13 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Har faktiskt en ASP 61 som bara går å går. Startar oavsett om det är kallt elelr varmt. Mycket nöjd med min motor faktiskt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 17:22 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Vad har du för oljeblandning! Vilken olja! Hur många Procent nitro kör du med :?:

Undrar om soppan jag kör med som är en sån där färdigblandad historia från Minicars i Uppsala, Som är boven i dramat!

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 22:35 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 17 Nov 2007, 15:51
Posts: 18
Pröva och blanda själv med den relativt nya klotzoljan...mincars har den oxå. Ska pröva den själv hört mycket gott om den....


http://www.klotzlube.com/storeProdDetails.asp?pi=18


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 22:44 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Var köper ni alla ren metanol! Typ 5 liters dunk eller liknande! Allt man ser är ju färdigblandat eller 1 liters dunkar! :roll:

Va helt inne på att börja blanda själv! bara jag vet var man får tag i ren metanol att blanda med ! Finns ju på östersund! Men bara enliters! Det räcker ju en kväll.... :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 11:39 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
10% Klotz olja 10% nitro 80% metanol.

Startar lätt i alla väder samt går som en klocka :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 10:45 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Bensin 4 takt

http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... s_id=10022

http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... s_id=10021


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 10:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bensin 4-takt är både tung och dyr så nej tack.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 14:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
PUMP vevhustryck, metanol
Pump som pumpar bränslet med hjälp av vevhustrycket i motorn. Lämplig till tvåtakt. Passar ej fyrtakt. Klarar motorer upp till ca 30cc tvåtakt.

The VP-30 regulating pump is capable of performing like no other fuel delivery system. It delivers an ideal .25 PSI to any model carburetor from a .15 to a 3.0 cu.in. engine. The pressure remains constant throughout the entire speed range, making the carburetor adjustment easy and simple. Once the needle valve is adjusted, the mixture will not vary regardless of how low the fuel or the attitude of the airplane, thus eliminating rich/lean runs altogether.
http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/pro ... &pid=VP-30

Oscillerande pump. (skakpump) som pumpar bränslet med hjälp av vibrationerna på motorn. Lämplig till både tvåtakt och fyrtakt. Klarar motorer upp till ca 30cc tvåtakt.
http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/pro ... &pid=VP-20

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 30 Dec 2007, 15:39 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 17 Nov 2007, 15:51
Posts: 18
Såg att Saito prisänkt sina motorer ganska kraftigt....litet tips bara.

GOTT NYTT ÅR på er !

önskar

Wulfman


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Feb 2008, 00:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
OS Katalogen
http://www.os-engines.co.jp/english/cat ... book8.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Mar 2008, 17:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Bild på en Saito 100 i genomskärning

Image

Bild på saito FA 82 igenomskärning.

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 11:17 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är O.S 25 som ny igen... 8)

Image

Image

Image[/img]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 29 May 2008, 19:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Idag kom Rotorn på plats, mycket jobb,inte så mycket jobb kvar
så kan man ta flyget till fältet o köra in motorn.
Undrar om man måste ha något fetare blandning i första tanken?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 29 May 2008, 22:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Bernt wrote:
Idag kom Rotorn på plats, mycket jobb,inte så mycket jobb kvar
så kan man ta flyget till fältet o köra in motorn.
Undrar om man måste ha något fetare blandning i första tanken?


Jag har blandat en dunk med inkörnings-soppa! En Grön dunk som är ute i pull-huset ( Under trappan ) 3 % Blandning! Mineral-olja som det skall vara vid inkörning! 3-4 tankar! Sen kan du nog gå över till ASP miljösoppa som är Syntetisk 8). Bara puttra runt vackert på halvgas! Inget nos upp i början! Alltså inte pina upp mot målnen. Planflykt medandra ord :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Fri 30 May 2008, 11:36, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 May 2008, 08:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Dröjer litet till innan den startas,vissa om konstruktioner bör
göras med gas o tillskotts bränsle vid start.
,


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 May 2008, 11:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ja shoke måste det finnas! Annars blir den jävligt svårstartad 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 07 Jun 2008, 21:08 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I dag har bernt och jag gasat roto & DL! Bernt körde 3 tankar blyfri 95 blandat med denna billiga mineral-olja!

Image

Sen bytte han till ASP miljösoppa!

Själv ska jag tuffa igenom 5-6 liter mineralblandnig till innan jag byter sås! Men jag kommer nog att köra på blyfri 95 blandat 2% med denna specialare efter inkörnings-soppan

Image

Har tunat in DL , Lite i dag Nu går den som en dröm! Lugn och fin tomgång! Fin gasrespons :)

Körde 3 liter soppa igenom motorn med 20x8...! Nu harjag höjt ribban till 22x10...! Motorn är en best...! Råstark! Ska klämma dit en 23x10 som jag har beställt, Så inte flyget går så fort i luften! Cubben ska ju skalaflygas, Inte pylonflygas :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Jun 2008, 08:24 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Kamikaze wrote:
Ska klämma dit en 23x10 som jag har beställt, Så inte flyget går så fort i luften!



Jag tror det blir för mycket med 10" stigning på en 23 proppe. Jag hade nog valt en 22x8 eller kanske möjligtvis 23x8.

Vi flög klubbens AN2 med DL50 och 22x10 vilket gick alldeles för fort. 23x10 bör enligt alla rimliga regler gå ännu fortare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Jun 2008, 09:05 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Skrev fel! Det va 23x8 jag hade på kommande! Givetvis du har rätt i saken! en 10:a paddlar mer luft än en 8:a

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group