1985 flyttade jag till England och året efter gick jag med i den lokala RC klubben, Thanet Model Flying Club. Traditionen där var att man byggde flygen från "scratch" utgående från en ritning, det sågs inte riktigt seriöst med något så enkelt som en byggsats
Dom två första flygen jag byggde i England var en
TIGER MOTH
spv. < 1000 och med en Enya .20. Den andra var en byggsats på en trainer
MASCOT åt Linus, spv. ca. 1400 med en OS Max .30. Dom här två lämnade jag på klubben i Ramsgate.
För att ha något lite mer avancerat att flyga med byggde jag en högvingad stryktålig kärra (byggsats);
WOT 4
l=1130 spv.=1320 urspr. Thunder Tigre .40 sedan TT .46 och idag en Super Tigre .45
Trots några krascher redan i England och några till på Djäkenfältet så är den "still going strong" och fortfarande helt "fit for fight"
När jag hittade en ritning i en RC tidning så köpte jag lite balsaflak etc. och byggde en "jet", torde varit 1986;
GRIPEN
l=880 spv.= 660/300 OS.Max .15
Det är ju bra att sätt in en adresslapp om den flyger bort..
Kanske fanns det elektronisk mixer men för "flapperon" (kombination av flaps och aileron) fick man själv greja till en "släde"...fungerar alldeles utmärkt
Den flyger alldeles utmärkt så länge motorn går, därefter ungefär som en tegelsten
. Den är nog i flygskick men jag tror den är lite för snabb för mig idag...
Följande projekt blev en "byggsats" som bestod av en låda med virke och en ritning på en "Oldtimer". Den skulle vara enbart högvingad men jag ritade om den till en dubbeldäckare och försåg den övre vingen med skevroder;
UTILITY
l=1050 spv. = 1400/1140 OS .40 4-t
Den flyger lungt men tål inte så mycket vind, det är inte helt uteslutet att den skall upp i luften igen när och om jag känner att jag fått lite mer rutin
Den sista kärran från tiden i England är konstruerad av samma kille som ritat WOT 4, en lågvingad sak för konstflygning, en byggsats med färdigt "plankade" vinghalvor och utskurna kroppsidor i balsa, limma ihop, klä med Solarfilm och måla fick man göra själv...men vi närmar oss ARF
ACRO WOT[/b]
l=1180 spv.= 1430 Thunder Tigre .46 och idag Saito .72 4-t
Det är bra med instruktioner åt piloten för att hitta hem...
nu blir den lite "övermotoriserad" med Saito .72...skall köra in den så blir det kanske flygning i vår
Nu får det räcka för en stund...bara ungefär tjugo år kvar till 2009