Peabe wrote:
Oj va de va rolig resa!
Det måste vi göra om! Men då ska ja ha egen hoj!!
Det måste vi verkligen göra men då ska ingen åka snålskjuts!
(3hojar=3personer
)
Dags för fortsättningen på projektet då!
Det var egentligen dags att justera förgasarna vid detta tillfälle men, Sebbe råkade passligt nog fråga mig hur jag skulle göra för att höja bakramen. Då blev det lite snabbt spånande och ännu snabbare agerande som slutade såhär:
Den röda markeringen visar på en liten metallbit som var det enda som behövdes för att få upp bakdelen 7cm!
Det tyckte vi att blev ganska lagom, då jag inte är så mycket för det tyska stuket:
Enkelsving och resten är nog riktigt snyggt men lite väl hög vinkel på bakdelen!
Ny idé: stålomspunna kylarslangar...hmm
Det ena ledde till det andra och så hade vi glömt föggarna!
Fortsättningen var att bromsoken synades.
?
Original, ser ju lite fjuniga ut eller hur?
Då har vi bara ett problem! Avståndet mellan fästöglorna är olika på de olika oken. Detta medför att vi måste ha olika avstånd mellan fästöglorna på gaffeländarna också (duuh?).
Vilken tur att jag fick med två par olika gafflar då så att jag kan använda de bättre oken!
Men jag vet inte om det är jag som har fel... Men om vi tittar på fightern ovan så är innerbenen raka. Varför är inte mitt vänstra innerben rakt då...
Jo för att nått spån som tidigare varit ägare har lagt omkull hojen... tack!
Nåja, gaffelben brukar ju ibland vara gängade och limmade i nedre ändan, kanske det går att slita lös ena gaffeländan från det paret som är helt och slänga på den ända som har längre avstånd mellan öglorna(samt byta till samma par fjädrar för att förhindra obalans!)? You Wish! Loc Tite och fin gänga = fast! Ska försöka lite till iaf!
Annars! Någon som har ett innerben till salu? Eller att byta mot nått skoj? har mycket hojskrot i skjulet!
Eller nån som skulle vilja vara hjälpsam och försöka sig på att slita isär det där?
Hmm... ser väldigt likt ut något annat som man brukar ha i hemmet...hmm damsugarmustycket kanske?...det borde ju gå!
Måste spåna lite till och börjar med lite annat emellan...
Tänkte först använda bakdel från en Yamaha R1 04-07 men insåg vid lyftet av bakramen att jag inte vill vara som
alla andra som ska ha retta kåpa på fightern! Så det blir original bakdel med lite egenhändiga modifieringar!
Som ni säkert noterat i princip varje gång ni sett en zx9-r 94-97 så har de väldigt långa och grova bakkåpor. Detta ser ju inte riktigt så bra ut så det blev till att slänga vinkelkapen på dem för att snida till en lite snärtigare look! Nu syns ju inte det på denna bild men efter att man kapat bort ca. 7-8cm på längden så försvinner fästet för lampan. Funderade hur jag skulle lösa det och gick och letade lite bland skrotet i skjulet då jag hittade original frontkåpan som ser allmänt insekt-attackerad ut. På denna satt det monterat ett smoke-kåpglas från MRA som var lite skadat. Av nån anledning fick jag för mig att det skulle kunna bli en frän baklykta med original ljuskälla på insidan som lyser genom toningen. Det verkade som en bra idé så jag skred till verket passligt när Tobbe och Sebbe dök upp för att ge en hjälpande hand med lite limmande och hållande. En del blev själva "lyktglaset" som ni ser nedan och resten av sopbitarna blev utfyllnad till de kapade kåporna.
Måste säga att även om det nu står MRA felsvängt mitt i lyktan så blev det ganska bra!
Sedan var man ju tvungen att slänga på lite spackel för att få resten att se någorlunda vettigt ut och ja..en tub superspackel som låg hemma och skräpade var ju som piss i östersjön! Biltema nästa!
OBS! Lovar att inte slänga upp bilder med passande motiv till texten "...jag har spacklat lite..." av förekommen anledning! Nästa bild kommer nog att vara en färdiglackad kåpa om det nu inte hänt något riktigt radikalt på vägen!
/Os.