eXter wrote:
WOOGIE wrote:
eXter wrote:
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...
Sån här?
http://www.startuning.se/?pages=product&id=601Ja de va ju inte så svinit dyrt... Men e inte den där byggd för 2t??? Hur skilljer sig mätare som e "byggda" för 2t mot 4t??? Går att ställa in antar jag???
OBS! Den mätaren är en RX1:a, en polare har en sådan och hade probs med att få den att visa rätt varvtal på sin rad 4a. Den nyare versionen är aningen dyrare och mer anpassad för riktiga hojar stället för mopeder, men ska man ha just en Koso så är det inget snack om vilken man väljer! Man kan ju få smärre hjärtflimmer av att varvräknaren inte visar vad den ska!
Tillbaka till projektet som egentligen redan är klart då! Men som ni såg så var senaste inlägget postat ganska sent, och just efter det så visste jag inte riktigt vad jag skrev längre så var tvungen att gå och dyna.
Fredag morgon
En hel del blev ju avbockat igår men mitt största huvudbry är ju faktiskt fortfarande kvar, motorn.
Sent torsdag kväll fick jag tips av en polare över hur jag snabbt skulle komma underfund med om soppablandningen var den rätta.
Ut och köra med en rulle silvertejp i handen. Drog några remsor över luftintagen och jämförde med hur den gick innan. Det verkade faktiskt en aning bättre vilket skulle tyda på att den vill ha mer mat.
Fredag morgon åkte jag runt till byns firmor för att söka munstycken men utan resultat. Kawasaki av denna årsmodell har original huvudmunstycke 190 vilket är enormt mycket större än vad de flesta andra tillverkare har. Fick höra att yamaha R1 har nånstans runt 140.
Om man nu inte kan byta munstycke så kan man väl ställa upp nålen lite då? Jo, det kan man men då ska man ju helst inte ha en fast nål utan gärna en justerbar.
Fick återigen tips, denna gång om att man kunde använda M3 brickor under nålen för att höja den. Sagt och gjort så hade man en handfull brickor av minimal storlek hemma.
Då var det bara att öppna vakuumföggarna och ta ur trottlarna utan att skada membranen som tydligen skall kosta en halv förmögenhet styck. Ur med den irriterande plastbiten som kallades för nål-låsning och i med en bricka under nålen på varje fögg.
Ihop med skiten och ut och prova, klockan var ca.11 och jag körde en stund för att värma motorn en aning innan jag kollade de högre registret. Vilken glädjerush jag fick när jag konstaterade att det fanns kräm i hela registret och allt nervöst uppträdande som jag upplevt tidigare var borta! Jag förstod inte vad som hänt!? Kunde en enda liten bricka x 4föggar ha varit lösningen!?
Fick veta senare att nervöst uppträdande ofta uppkommer då vakuumföggarna får tjuvluft och inte får trottlarna att öppna som de ska. Så antagligen hade jag fått membranen helt täta när jag monterade ihop och på samma gång som jag gav henne lite mer mat så löste sig allt. Åh, gud vad skönt!
Nu var det bara att montera allt och sedan göra sig klar för banan dagen efter!
Något jag glömt var dock kedjan som fortfarande vid 6 på kvällen var väldigt slak. Man kan inte köra med 110mm slack! (duger på sin höjd till provkörning!). Det problematiska var då att jag inte hade mer att justera på svingen och kedjan var ju såklart inte skarvad med något smidigt clipslås. Blev till att höra med bekanta återigen om någon skulle råka ha en ked eller någon smart ide som man kunde använda sig av.
Lite mat i magen och lite hjälp av en bekant så hade man ett clipslås i handen. Kapa keden i med clipslåset och lite silika över det så att man nu inte blir av med det redan i Lemland på vägen ut. Sen var vi färdiga!
Som avslutning lite "before and after" pics:
Före
Efter
OBS! Keden fortfarande slak (för mörkt att fota när den var åtgärdad)
Även om det inte var ett så väldans långt projekt så testades nog nerverna några gånger när saker och ting inte riktigt ville som jag. På samma gång som det nu är skönt att ha henne klar för sommaren så vet man inte riktigt vad man ska hitta på nu med sin fritid...
För att vara mitt första projekt så är jag faktiskt riktigt nöjd! Hoppas att ni samtycker
Får se om man kanske ramlar över nån annan skrothög som behöver lite finjustering nångång.
/Os.