blackmasai wrote:
hej vad är lagligare trimmad moppe eller lättmotorcyckel för om jag har en trimmad moppe mer 70cc så den går 100 typ och denär reggad som moped så då om jag blir fast så tar dom ju mig för både trimmad moped men även felreggadt fordon för jag är 14 om 3 mån 15 så jag har tänkt köpa en ktm exc 125 men vad är lagligare??
Inget är "lagligare" då både alternativet a) köra trimmad moped, samt alternativet b) köra lätt mc utan kort, innebär lagbrott.
Sedan kan man ju fundera på vilket som resulterar i lägst bötesbelopp och lägst straff.
Kör man trimmad moped kan man troligen åka dit på:
-Mopeden är nu att betraktas som lätt mc, men registrerad och försäkrad som moped. Vilket gör att du kör ett oregistrerat och oskattat och oförsäkrat fordon.
-Körning utan behörighet.
Du kan få saftiga bötesbelopp just för att det inte är skattat (är väl där det blir dyrast?) och så kommer du ju få böter för att du kör utan behörighet. Dessutom skjuts behörigheten upp för dig, exakt vad som händer där orkar jag dock inte forska i nu.
Om du kör lättviktare utan kort kommer du åka dit på:
-Körning utan behörighet.
Vilket kommer att ge dig bötesbelopp och uppskjuten behörighet.
Dessutom kollar nog Polisen mindre ofta upp folk som kör lättviktare, än folk som gasar skiten med trimmade mopeder. Det är ju inte direkt så diskret att komma brassande med trim.
Nu behöver inte mina teorier vara den exakta sanningen, men så vitt jag vet ser det ut ungefär så. Känns inte som så mycket jobb för dig om du verkligen VILL ta reda på exakt hur det ligger till, Googla eller ring Polisen tex.
För övrigt rekommenderar jag ingetdera, en 14/15-åring på en 125a är en skrämmande tanke, då jag mycket väl vet hur bra man tror att man är i den åldern, och hur dålig man i själva verket ofta är.