Ja då va allt "nästan" klart
saken e den att vi tycks inte få tändningen inställd. Har nu investerat i en stroboskoppistol. Men saken är den att man brukar ju kunna justera in tändningen något så nära med att bara vrida och lyssna. Nej men inte på denna bil. Låter som en kall gammal Murray gräsklippare. Jag vrider till max (så långt de finns spår i foten till fördelaren) och då går den som bäst. Omöjligtvis i något annat läge har också testat att ta veck bulten som låser den, för att sedan vrida den förbi dennas maximalt tillåtna läge och då går den ännu finare. Min tanke är att dom nya kammarnas lägen för tändning inte är riktigt samma så ja tänkte bara fräsa ur en bit till på spåret i foten. Då undrar jag av er kära medmänniskor förljanden:
1: Kan kammarna/rotoraxeln ta skada av detta? ifall att Honda av någon anledning har olika passform/storlek på sina drev? Kammarna skall enligt förra ägaren komma från en civic som de körts folkrace med. Kan dom månne ha modifierat något? (har hört om alla möjliga egendomliga modifieringar när de gäller folkrace) Allt annat värkar löpa fint.
2: Är lägena helt olika från maskin till maskin? Jag antog ju att alla deras maskiner runt 1.2l från den tiden och den maskinen bygger på samma grund, bara vissa justeringar/förbättringar beroende på modell. Stämmer detta?
3: Förgasaren är inte heller den original men har svårt att tro att den skulle kunna störa tändningen på detta vis eller?
4:Är det något annat vi bör tänka på som vi kanske missat? Vi har ju nog kollat och dubbelkollat alla standard fel som tändning och soppa tillförsel men man kan ju alltid ha missat något, så tipps och råd tas gärna emot
Som de ser ut nu så går ju bilen som sagt, och låter fint från den, inga missljud eller annat konstigt. Om bara tändningen skulle vilja lira med så sku allt va fint.
Är tacksam för svar
// Markus