Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 07 Jun 2024, 05:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: Honda Civic -79 Budget racer
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 00:19 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Tjena! Nu har jag tagit över en av mina vänners lilla projekt en Honda civic 79 :)

Stewoo´s tråd http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 10&start=0

Jag tänkte mig i första hand få igång bilen å se lite hur den går, sen kanske förbättra vissa saker och få den i så bra skick som möjligt, något trimmande förutom de som stewoo fixat är de inte tal om. Jag kommer att försöka få den att fungera som den ska, så billigt som möjligt och med så lite modifiering som möjligt, men lite "tager vad man haver" blir det nog pga att jag är ute i bushen å skruvar :)

Budgeten är på 500€

Pärla
Image

:)
Image

Bockade till lite ett fäste till tanken av lite takplåt sen på me lite färg, bond-mec in it´s pride :)

Image

Hitills
Image

Har inte så stor erfarenhet av att skruva, å än mindre kunskap om förgasar maskiner så en hel del dumma frågor lär de bli, hoppas någon har lust att hjälpa mig när google inte räcker till :)

Fråga nr 1 är väl:

Image

Vad är detta och var skall den sitta? Det värkar vara en givare med av/på funktion men kan fan inte hitta något ställe där den kan ha suttit.

Tacksam för all hjälp :) //Dalle

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject: vad kan de andra va?
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 00:50 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Vad måne den svarta burken med röd soppa slang snett upp till vänster från föggen vara? Står "carb" och "tank" på den. Någon sorts retur? Eller EVAP canister?

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: vad kan de andra va?
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 02:39 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Dalle wrote:
Vad måne den svarta burken med röd soppa slang snett upp till vänster från föggen vara? Står "carb" och "tank" på den. Någon sorts retur? Eller EVAP canister?


Ser ut att vara en Kolkanister

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 08:04 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Alltså för bränsleavdunstningen?

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 11:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Jepp bör vara något sånt .

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic -79 Budget racer
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 19:18 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Dalle wrote:

Vad är detta och var skall den sitta? Det värkar vara en givare med av/på funktion men kan fan inte hitta något ställe där den kan ha suttit.


kan va en solenoid till förgasaren så att insuget inte blir bränslefyllt när bilen står... sitter nånstans på föggen isf...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 20:21 
Offline
Ny

Joined: Sat 04 Oct 2008, 16:58
Posts: 4
solenoiden du håller i handen hör till original förgasaren som satt på bilen tidigare,weber förgasaren som nu sitter där är inte beronde av den.
hur stor är webern som sitter där 32/36?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 22:25 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Hmm, skall returen från föggen kopplas till kolkanistern sen måne? de står ju "Carb" och "Tank" på den. Men hade för mig att dom endast skulle ha något med bränsleångor att göra. På en insprutare så brukar ju inte returen vara kopplad via någon sådan burk eller? Men dock lite lustigt att den skulle gå tillbaka till tanken, EVAP systemen brukar ju samla upp ångorna och sedan köra in dom i insuget har jag för mig.

Börjar nästan kännas som det är något annat :P

kadurra wrote:
solenoiden du håller i handen hör till original förgasaren som satt på bilen tidigare,weber förgasaren som nu sitter där är inte beronde av den.
hur stor är webern som sitter där 32/36?


Jo du har så rätt, när ja titta närmare på orginal föggen hitta jag stället där den skall sitta :)

Det är en 32/32, vad tror du om det? vad jag har förstått så skall de vara rätt så passligt?

Sådan:
Image


Tack för hjälpen alla! :)

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 23:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Om jag inte minns fel är den svarta burken bränslefiltret?

Angående förgasaren är det en weber 32/32 med mekaniskt 2a pump och accpump. Den är näst intill optimal då den sitter original på taunus 2,0l och klarar med lätthet att mata en 1,2l.

Nästan uteslutande sådana som används av killarna i amerikanska hondaklubben..

http://www.1stgencivic.com/ här är bra sida med all info som behövs.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 19:54 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
StewOo wrote:
Om jag inte minns fel är den svarta burken bränslefiltret?

Angående förgasaren är det en weber 32/32 med mekaniskt 2a pump och accpump. Den är näst intill optimal då den sitter original på taunus 2,0l och klarar med lätthet att mata en 1,2l.

Nästan uteslutande sådana som används av killarna i amerikanska hondaklubben..

http://www.1stgencivic.com/ här är bra sida med all info som behövs.


Thx! :)

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 09:45 
Offline
Ny

Joined: Sat 04 Oct 2008, 16:58
Posts: 4
tjenis,jag tror att du hamnar på att bestycka om webern för att få det gå bra men testa först me det du har och provköra på alla växlar och se hur det svarar på gaspådrag.står du bara stilla o varvar får du ingen belastning.jag hade en weber 36/36 på en starlet som bägge portarna öppnade lika,visserligen för stor,laborerade med att byta munstycken ändra lite på tändningen o gav ett bra resultat.jag har en liten ask med en massa munstycken just till weberförgasare om du är intresserad för jag har inget behov av dem mer för de ligger bara o skräpar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 10:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Denna förgasare är en sådan som öppnar andra porten vid 3/4 delars fullt pådrag sedan vidd full gas är bägge helt öppna, så den går billigt om man kör "normalt"..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Oct 2009, 01:00 
Offline
Ny

Joined: Sat 08 Aug 2009, 12:05
Posts: 1
Location: Saltvik
Ser ut att bli en fin liten racer det där :D När du fått igång den kanske vi hinner med en liten polering före det blir -40 grader?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Svarta burken
PostPosted: Mon 05 Oct 2009, 23:08 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Någon som kan komma med ett konkret svar på vad den svarta burken är och hur den skall kopplas? Står som sagt "Tank" och "Carb" på den och min nya Weber har en retur på sig, så de logiska skulle ju vara att koppla den till "Carb" men det känns ändå inte rätt :P Då mest med tanke på hur bränsleavdunstnings burkarna e kopplade på andra bilar.

Någon som vet? :)

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Oct 2009, 01:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Skippa den svarta burken.Kolla att returen på webern är pluggad.I dom flesta är dom pluggade.är det så så är det bränsle in.Thats all :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Oct 2009, 06:47 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Volvo mannen wrote:
Skippa den svarta burken.Kolla att returen på webern är pluggad.I dom flesta är dom pluggade.är det så så är det bränsle in.Thats all :D


Den är inte pluggad, skall jag plugga den eller skall jag använda returslangen som "svarta burken" använde?

Tack för hjälpen iaf :)

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic -79 Budget racer
PostPosted: Thu 17 Dec 2009, 22:39 
Offline
Ny

Joined: Thu 10 Dec 2009, 18:08
Posts: 1
har du något gsm numer


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic -79 Budget racer
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 09:32 
Offline
Ny

Joined: Sun 27 Sep 2009, 23:04
Posts: 9
Location: Finström
Ja då va allt "nästan" klart :P saken e den att vi tycks inte få tändningen inställd. Har nu investerat i en stroboskoppistol. Men saken är den att man brukar ju kunna justera in tändningen något så nära med att bara vrida och lyssna. Nej men inte på denna bil. Låter som en kall gammal Murray gräsklippare. Jag vrider till max (så långt de finns spår i foten till fördelaren) och då går den som bäst. Omöjligtvis i något annat läge har också testat att ta veck bulten som låser den, för att sedan vrida den förbi dennas maximalt tillåtna läge och då går den ännu finare. Min tanke är att dom nya kammarnas lägen för tändning inte är riktigt samma så ja tänkte bara fräsa ur en bit till på spåret i foten. Då undrar jag av er kära medmänniskor förljanden:

1: Kan kammarna/rotoraxeln ta skada av detta? ifall att Honda av någon anledning har olika passform/storlek på sina drev? Kammarna skall enligt förra ägaren komma från en civic som de körts folkrace med. Kan dom månne ha modifierat något? (har hört om alla möjliga egendomliga modifieringar när de gäller folkrace) Allt annat värkar löpa fint.

2: Är lägena helt olika från maskin till maskin? Jag antog ju att alla deras maskiner runt 1.2l från den tiden och den maskinen bygger på samma grund, bara vissa justeringar/förbättringar beroende på modell. Stämmer detta?

3: Förgasaren är inte heller den original men har svårt att tro att den skulle kunna störa tändningen på detta vis eller?

4:Är det något annat vi bör tänka på som vi kanske missat? Vi har ju nog kollat och dubbelkollat alla standard fel som tändning och soppa tillförsel men man kan ju alltid ha missat något, så tipps och råd tas gärna emot :)

Som de ser ut nu så går ju bilen som sagt, och låter fint från den, inga missljud eller annat konstigt. Om bara tändningen skulle vilja lira med så sku allt va fint.

Är tacksam för svar :)

// Markus

_________________
Citroën Berlingo 1.9 -00
Kawasaki Ninja 900 -97
Honda Civic 1.2 -79
Och den finaste av dem alla: Datsun Diesel Pickis från 83, bussigt lättad med rost metoden :)

Opinions are like asseholes, everybody has one.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group