upp, Upp.... UPP !!!!!
Sådärja, nu är det dags att damma av den här gamla projekt-tråden igen.
Såhär ligger det till:
Som alla vet så byggde ju Robin på den här bilen men vad jag förstod så tog pengarna slut samt att han flyttade till Göteborg.
Bilen såldes då till Fredrik (sommaren/hösten 2008) som byggde vidare på den men här blev suget efter båt för stort så då köpte jag den av honom (hösten 2009).
Eftersom jag hade mina misstankar på att den inte var riktigt välbyggd från grunden så tog jag kontakt med Konny som skulle ta en titt på den och färdigställa motorbygget, vilken han gjorde otroligt bra (tack Konny)
Nu (våren 2012) är motorn i princip klarbyggd. Bara byta till en modell mindre på turbo som kvarstår och eventuellt en seriös mappning
(nog för att mappningen Konny och jag gjorde funkar jäkligt bra) men tänkte mera på bränsleförbrukning och allt sånt.
Konny kan säkert (om han har tid) redogöra exakt vad det är i motorn och hur den är byggd, receptet helt enkelt.
Tidigare ägarna verkar inte riktigt ha tagit hand om själva bilen i sig så den var i ganska bedrövligt skick och det är det jag håller på rustar med just nu.
Exempel på det jag gjort med den så ni förstår hur små enkla saker kan göra skillnad, men som man stör sig som fan på.
- Tagit bort massa onödiga kablar och elsystem som var draget kors och tvärs genom bilen
- Kopplat stereon samt högtallarna vettigt med kabelskor som det ska göras, INTE skarvat med eltejp som det tidigare var
- Kopplat mätarna (ladd, oljetryck samt lambdamätaren) på nyckeln istället för brytare som det var på
- Satt tillbaka lister både på in och utsida som vart löst och sett fult ut
- Köpt och satt dit original tanklock som saknades
- Köpt och satt dit "M"-emblem i listerna
- Bortslarvad täck-kåpa för domkraftshålet i sidokjolen
- Skruvat kåpor på instrumentpanelen på plats
+ massa, massa annat smått och gott
... jag ni förstår nog hur jag menar med små och irriterande skitsaker, men ack så det sticker i ögonen på en om det inte är korrekt gjort.
Nu till dom stora grejjerna samt det som kvar att göra.
- Först och främst har jag köpt en ny stötfångare till bilen och fått den lackerad så den skall monteras dit, den gamla är både trasig (rådjurskrockad) och bortslarvad
- Montera dit en mindre turbo
- Har beställt bromsbelägg runt om som jag tänkte byta
- Har beställt växelspaksrenoveringssats (heter det så?) för att få bort det irriterande glappet i spaken som e36orna lider utav
- Göra en ordentlig interiörstvätt samt tvätta, polera och vaxa utsidan på bilen
- säker mera saker som jag inte kommer på just nu men som man hittar under arbetets gång
Målet för mig är alltså att få bilen i toppskick helt enkelt.
Då undrar säker ni hur bilen går i övrigt då
Jo, jag kan säga att den går helt okej faktiskt, men som jag nämnde tidigare så är turbon för stor
och det börjar ladda först vid ca 4500rmp och vid 7000rpm har den endast 1bar i laddtryck.
När du lägger i nästa växel så är laddet tillbaka på 0 och du du måst bygga upp nytt igen, vilket tar tid.
Den är helt enkelt inte optimal för det här bygget så en mindre borde göra susen.
Bilder har jag inte några men kan ordna om någon är intresserad av att se.
Dock tog jag några bilder när jag lättade bilen på minst 10kg grus i helgen
Attachment:
File comment: Det verkar vara nåt bakom kåpan
IMG_0930.jpg [ 138.88 KiB | Viewed 10866 times ]
Attachment:
File comment: Ojdå, 5kg grus
IMG_0931.jpg [ 206.54 KiB | Viewed 10866 times ]
Attachment:
File comment: Lilla högen
IMG_0932.jpg [ 251.32 KiB | Viewed 10866 times ]
Attachment:
File comment: Sådärja
IMG_0933.jpg [ 169.23 KiB | Viewed 10866 times ]