Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 06 Jun 2024, 20:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Slamma en bubbla
PostPosted: Tue 29 Jun 2010, 14:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Något har man gjort i garaget under semestern iaf..

Recept:
1 st rostig oval bubbla från 1954.
1 sats droppade spindlar från CB prformance.
1 par justerbara sänksatser till framvagn.

Originallook med måttena 27cm frigång fram och 24cm frigång bak.

Image

Image

Framvagn före demontering med stötdämpartorn samt stoppare för länkarmar som kommer att avlägsnas beroende på olika orsaker. :)

Image

Skruvar att demontera i reservhjulsbaljan, nyare modeller så är de under tanken men det underlättar även på äldre modeller att demontera tanken.

Image

Demontera bromstrumman samt skölden så behöver man inte koppla loss bromsslangen, då slipper man lufta bromsarna efteråt.

Image

Demontering av rattstång vid hardyskivan, går enklare uppifrån om man tagit bort tanken.
Endast yttre ändan av det långa styrstaget behövs tas loss men det underlättar om man tar bort hela långa staget.

Image

Demontering av skruvar för framvagn och på de äldre modellerna demontera kåpan för handbromsjusteringen mellan framvagnsrören.

Image

Eftersom denna framvagn skall även kortas så att hjulen kommer mera mitt inunder skärmarna så hjulen inte tar i ytterkanten på skärmen, avlägsnas även krängningshämmaren som ändå va lite rostig. :)

Image

Nya sänkspindlar och sänksatser, olika beroende på vilken framvagn som sitter på bubblan ( årsmodell).

Image

Uppmärkning av var det skall kapas samt hur mycket framvagnen skall kortas ( här kapas totalt 6"). Eftersom de nya spindlarna bygger ut 1/2" per sida så blir det 5" avsmalning totalt. Märk även upp läget för låsskruven vilket behövs vid monteringen av sänksatserna.

Image

Efter att man tagit bort länkarmarna bör man svetsa ihop ändorna på bladfjädrarna vilket underlättar betydligt ihopmonteringen, med hjälp av de nya sänksatserna så har man tillgång till bitar som man sätter över fjädrarna vid svetsning.

Image

Rengör noga med avfettning före svets, jag brukar rengöra med bromsrengöringsspray men kom ihåg att ta bort bunken under som innehåller bromsrengöringen, det brinner bra ...

Image

Demontering av bladfjädrar, ta bort låsskruvarna samt muttrar på mitten. här va dom lite rostiga, jämfört med en mutter i originalstorlek. :)

Image

Väl infettade fjäderpaket, väldigt geggigt att hålla på med...

Image

Eftersom framvagnen skall kortas så kapar jag helt enkelt bort stödämpartornen !! Om man skall besikta med kortad framvagn så får man istället svetsa om hjulhuset så stödämpartornen ryms.
Även stopparen för länkarmen kapar jag bort ( endast på äldre modeller) .

Image

Jaha då e det bara o kapa friskt :)

Image

Sen gäller det o tänka till lite när man plockar ihop så man får justeringarna rätt. Vill man ha mera sänkt från början än justeringarna kan fixa eller om man sänker utan justeringar så är en vridning av låsskruvarnas läge på 7mm en sänkning på 10 cm i verkligheten.
Så om man får en liten vridning mellan sidorna på en par mm så syns det bra på hjulfrigången mot skärmen när allt e monterat. Så var noga här i detta moment att få allt rakt.
Om man kortar framvagnen så måste man även flytta fästena för framvagnen, fäste för styrdämpare(nyare modeller) samt fäste för styrsnäckan i motsvarande längd som den kortas och även styrstagen skall kortas.

Skall man bara sänka framvagnen så kapar man loss o byter en justering åt gången eller bara vrider en bit åt gången o sen svetsar fast igen innan man kapar loss nästa o vrider. Men nu skall det kortas så då blir det att kapa o ta isär allt.
Brukar ha rejäla vinkeljärn när jag svetsar ihop så det skall bli rakt och ha stadiga skruvtvingar.

Image

Vid kortning av framvagnen så behövs också fjäderpaketen kapas och nys styrhål borras för låsskruvarna för länkarmar och sedan igen svetsa ändorna på fjäderpaketen så man får det lättare att montera länkarmarna.


Nu över till byte av originalspindlar till sänkspindlar.
Borttagning av tappar för länkarmar, håll koll på antalet schims o hur de är monterade ( tror det va 8st per tapp).

Image

Urslagning av tapp för spindeln, underlättar om man har en press men det går med lite våld också. :)

Image

Skillnad på original o sänkt, fäste bakom är mitt för varandra så man ser från vänster till höger hur mycket det sänker (2 1/2")

Image

Bricka med styrklackar som gäller att få rätt vid hopmontering.

Image

Samt ännu en bricka med styrstift som skall sitta rätt.

Image

Ja då va gamla spindeln borta, bara o göra tvärtom o plocka ihop. Man kan även passa på o byta bussningar när man har isär och det är att rekommendera då det ofta e slitna.

Image

Efter många om o men så e framvagnen ihop igen o det e bara o lyfta dit. :)
Det brukar vara lite krångel det också eftersom den måste vinklas in i de övre skruvhålen samt att få själva framvagnsrören på plats..
Det underlättar o ha en billyft också. :)

Image

Orsak varför jag kapa bort stötdämpartornet så jag slapp svetsa om hjulhuset vid kortning av framvagn om man nu kollar in läget var stötdämpartornet nu skulle va om det funnits kvar..

Image

Jaha då kastar vi oss över bakändan, vilket e liite lättare.


Först skruvar man loss kåpan för främre fästet för bladfjädern

Image

Sen skruvar man loss bakre skruvarna för bladfjädern, märk även upp läget för bladfjädern mot fästet för drivaxeln om det inte redan finns.

Image

Får man inte axeln tillräckligt långt bak måste man lossa på handbromsen.
Sen e det bara o försöka få loss bladfjädern som sitter på splines. Beroende på hur många splines man flyttar så får man fram olika sänkningar.

Tabell över sänkning bak.

Image

Jag sänker två inre splines = 12cm lägre

Resultatet vart när den e på backen att bladfädern ligger på så man måste kapa lite i den.
Sänker man bara ett spliens så går det bra.

Image


Ett till litet trick som jag brukar göra är att flippa framkofångaren så blir det lite lägre look bara av det också.

Före.

Image

Efter.

Image

Så slutresultatet efter sänkningen.

Image

Jo det va bilden före sänkningen,
här kommer det riktiga resultatet. 8)

6 cm frigång fram och 12 cm bak jämfört med original 27cm fram och 24cm bak har även satt på 135/15 däck fram och 165/15 bak som e lite lägre än diagonalarna som satt på original

Image

Image

Har nog lämnat bort några moment så detta e inte ordagrant hur sänkning gårt till bara en lite fingervisning hur lätt det e o sänka en bubbla. :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Tue 29 Jun 2010, 15:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 16 May 2007, 15:38
Posts: 356
Location: Hemma
Kör: Ford p100
fan vad nice :D

_________________
Fordon:
Bmw e36 325 cab "Blue beauty"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Tue 29 Jun 2010, 16:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Stenhårt! :D En Oval ska jag också köpa mig någon dag! :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Tue 29 Jun 2010, 17:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Bra guide vwrob! Intressant och lärorik läsning=)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Tue 29 Jun 2010, 18:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31456
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hahaa, frän! Va det den där du hade på motorträffen 2009?
Ovala bakfönster, är det dom som är lite ovanligare och riktigt eftertraktade?
Jag är ju inte nån VW-kunnig, så nån får gärna förklara vad det är med dom ovala... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 08:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
jo det där med oval e utseendet på bakrutan och de fanns mellan 1953-1957

Image

sen e det split som fanns tom 1953

Image

eftertraktade jo men värdefulla nej.. ett hyfsat ovalobjekt ligger på ca 1000€ o en split 3000€

köpte min för 10 år sedan för 400€



lite mera uppdatering på bilen.. man har gått o blivit prylbög på äldre dar : 8)

stenskottsskydd över strålkastarna, sidobackspeglar ovanför framskärmarna (kallas swanneck pga utseendet med lång hals) samt en sökarlykta

Image

sen även takräcke, bagageräcke på kofångare samt skidhållare monterat färdigt inför vintern, vi går ju mot mörkare tider igen nu..

Image

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 15:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 16 May 2007, 15:38
Posts: 356
Location: Hemma
Kör: Ford p100
väldigt nice :)

_________________
Fordon:
Bmw e36 325 cab "Blue beauty"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 15:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Synd att du inte hade bubblan med i detta utförande till Bug Run!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Slamma en bubbla
PostPosted: Thu 01 Jul 2010, 08:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Todi wrote:
Synd att du inte hade bubblan med i detta utförande till Bug Run!



ähh... där skulle man inte synts i mängden av andra likadanna sänkta bubblor

måste sikta på o få varren klar till nästa år så då syns man ju lite mera 8)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group