Toffe10 wrote:
Kamphund wrote:
Finland tex bränner fortfarande kol, osv, alla pappers fariker som spottar ut s***, och transportföretag som har gamla lastbilar. Polisen har väl inte heller så miljövänliga bilar? alla Fartyg som garanterat spottar ut mest s***.
BULLSHIT alltihopa =) quote]
Hoppla hoppla, fartyg o flygplan e de mest miljövänliga transport syteme idag (förutom elbilar) om man set till utsläd jämfört me personer, bilar e bra mycke mera förorenande för att alla ska ha egen bil o ta sig ti korvmojen som e 100m från huset för att ingen orkar gå eller för att man ska visa upp nya värsting bilen man skaffa.....E bra mycket mera restriktionen som gäller utsläpp för fartyg en för en vanlig j***a svenson s*** bil...
du att hoppla hoppla själv.
Man börjar ju fundera vad i helskotta folk klagar så mycket på bilars utsläpp när ETT ENDA rederi släpper ut lika mycket s*** på ett år som 9 miljarder bilar á 1500 mil.
Vad uppnår vi med denna tråd? Inte ett dugg förmodligen, men antar att det kan vara intressant för många bilintresserade att veta.
"Det danska rederiet Maersks tusenhövdade fartygflotta släpper ut över en miljon ton svaveldioxid per år. Det är lika mycket som nio miljarder bilar – tolv gånger så många bilar som det finns på jordklotet.
En vanlig personbil släpper ut 112 gram svaveldioxid per år om den körs 1500 mil om året. Ett stort containerfartyg i Maersks flotta släpper ut drygt en miljon ton svaveloxid per.
Enbart Emma Maersk, världens största containerfartyg, släpper ut lika mycket svaveldioxid som 50 miljoner bilar.
Dessa siffror, som kommer från konsultföretaget DK Group, väcker stor uppmärksamhet Danmark just nu.
- Det här är siffror som varit offentligt tillgängliga men de har inte riktigt kommit fram i ljuset eftersom sjöfarten varit helt oreglerad när det gäller miljöfrågorna. När ett så stort fartyg seglar ut ska man allts föreställa sig att 50 miljoner bilar följer med, säger Jörn Winkler, grundare av DK Group.
Han menar att det finns teknik att åtgärda problemet – partikelfilter i skorstenarna, nya propellertyper, katalysatorer, återvinning av spillvärme och den nya tekniken att pumpa luft under fartyget så att det seglar friktionsfritt på en luftkudde.
- Tekniken är där, men viljan att göra något saknar, säger Jörn Winkler till den danska tidningen Ingenjören."
http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...ticle65502.eceEDIT: Vad som avses med "en vanlig personbil" är ju väldigt oklart iofs, men intressant artikel ändå imo.
så hoppla hoppla, ta reda på fakta innan du yttrar dig.