Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 26 Apr 2024, 00:02

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 18:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Uppdate igen då, då har man haft i maskinen igen och konstaterade att d fortfarande var samma problem, sen så när ja körde in den i garaget igen så stängde ja av å sku prova starta igen men d lät väldigt konstigt så provade jag igen då upptäckte jag att maskin stod stilla men startmotorn snurrade fortfarande, hmm tänkte jag provade koppla ur lägga i växel och snurra på startmotorn hmm bilen drev framåt på startmotorn men ändå stod maskin stilla så ja plockade ur den igen och upptäckte att mina ARP bultar hadde gått AV!! :evil: j***a s*** grejjer tycker jag, så antagligen hadde dom skruvat upp sig då å sen nu slitit av dom när d har glappat. även fast dom var dragna med moment enligt arp's schema och användt arp's egna fett som man skulle ha på. så nu blir d orginal bultar dit igen då. här kommer bild på s*** bultarna :evil: Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 19:32 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
alla 6 :S det krävs lite krafter att göra av allihopa :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 20:02 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 20:24 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
s12åland wrote:
d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

exakt. högst troligen..

bultarna kan omöjligtvis gå av bara sådär. på vägen har du nog gjort något fel! bara att komma på vad =)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 20:47 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
han har ju kört med maskin ett par veckor.Så där kan väl inte felet vara?Jag undrar om inte bultarna varit för långa och bottnat?vet dock inte hur ändan på ford axeln ser ut.

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 21:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
d e väl för mycke effekt då... eller för mycke pina... :lol:

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 22:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
högst sannoligt monteringsfel eller fruktansvärd obalans i vev eller svänghjul,om man inte ska efterdra apr bultar brukar man dra dom i moment i olika steg före det slutgilltiga momentet,just för att bulten skall vara färdigt sträckt,annars kan dom släppa och som följd vibrara upp... limma alltid svänghjuls bultar och dylikt med loctite eller liknande...

åker själv med 12.9 bult till mitt svänghjul vilket funkar klockrent

mvh

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 23:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
s12åland wrote:
d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

överfallen är definitivt inte fel.. det är nog så att bultarna bara har skruvat upp sig helt enkelt och sedan brytits av inget värre än så eftersom som gått av på olika ställen som ni kan se på bilden så är d rätt så enkelt att tyda att dom har skruvat upp sig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Jun 2009, 23:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
fått igång bilen igen?mötte dig i godby häromdagen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 00:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 09:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 10:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 16:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
volvo745turboic wrote:
Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/



så du tycker inte de är nån skillnad om man kör med 2" avgas system (till exempel) och utan turbo eller om man har 2,5 eller 3" avgas system med turbo?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 20:47 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
lär bröla betydligt mycke mer med 2"utan turbo än 3" med turbo

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 22:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
det är nog bättre att dra svänhjulsbultar med gänglåsning istället för arpfett, det kan nog va ett av problemen. Då håller samtidigt gängorna tätt, annars kan det komma olja genom gängorna från insidan av motorn, beroende på hur veven är konstruerad förstås. På volvofemman ska det tätas i varje fall. Ett annat fel kan vara dåligt momentskaft? för lite eller för mycke moment kan ge kluriga symtom.. Kolla att anligget på veven och baksidan av svänghjulet fått några märken innan du drar ihop igen!! har det blivit materialförflyttning eller gröpper kommer det garanterat lossna igen

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 08:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Kadettmicke wrote:
det är nog bättre att dra svänhjulsbultar med gänglåsning istället för arpfett, det kan nog va ett av problemen. Då håller samtidigt gängorna tätt, annars kan det komma olja genom gängorna från insidan av motorn, beroende på hur veven är konstruerad förstås. På volvofemman ska det tätas i varje fall. Ett annat fel kan vara dåligt momentskaft? för lite eller för mycke moment kan ge kluriga symtom.. Kolla att anligget på veven och baksidan av svänghjulet fått några märken innan du drar ihop igen!! har det blivit materialförflyttning eller gröpper kommer det garanterat lossna igen

jo d e väll så att ja borde ha tagit gäng låsning istället. men just nu sitter ju orginal maskinen i som sagt, ska inhandla en annan balanserad vev och lättat svänghjul till andra maskinen så småning om.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 08:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Jonte S wrote:
volvo745turboic wrote:
Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/



så du tycker inte de är nån skillnad om man kör med 2" avgas system (till exempel) och utan turbo eller om man har 2,5 eller 3" avgas system med turbo?

jag kör med 2.5" martelius sportsystem och headders det låter betydligt mer än om jag sku ha samma system och turbo. visst om man sku ha raka rör på en turbo sku d låta mer eller raka rör + tomma burkar eller nå liknande. men inte säger d att bilen inte går något för att den e tyst eller brölar på som nån gammal traktor med raka rör.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Aug 2009, 13:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
här har det inte hänt så överdrivet mycket på sistånde faktiskt förutom att det har kommit hem en sinterlamell :)
Image
är det någon som har erfarenhet av lamell skivor från S.A.F.F.A. föressten?

har även fått hem en donator bil gratis också en scorpio som ja tänkt att ja skulle ta bromsar å sådant från om ja får det löst med abs bekymmret dvs. är det någon som vet om d funkkar att bara bänka på grejjerna och koppla in bromsrören i oken och köra som vanliga bromsar eller måste det göras något annat också? isåfall vad? mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Aug 2009, 14:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Liten mini update då :) lite prylar har inhandlats, Intercooler 3", tryckslangar och tryckrör 3", flexrör avgas 3", annan dump, lite klämmor och sådant
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Aug 2009, 00:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
trevligt att de händer lite igen :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group