motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Kamdrevsinställning,Saito 100
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=8385
Page 1 of 1

Author:  lennart wiklund [ Tue 21 Sep 2010, 08:46 ]
Post subject:  Kamdrevsinställning,Saito 100

Nu har man ställt till det.....
Har monterat extra smörjnipplar på två saito 100.Var tvungen att plocka ur kamdreven för att borra/gänga i nipplarna.Nu finns ju bara en märkning,å det är runda körnslaget på kamdrevet.Har förstått att denna märkning skall vara neråt,med vevslängens tapp i övre läget dvs kl 12.MEN skall kolven vända,dvs vara på väg ner åt något håll?? eller skall den exakt stå i kl 12 läget vevtappen,samt att då kammens märkning skall stå rakt ner??
tacksam för hjälp!!!

mvh//lennart

Author:  Mr X [ Tue 21 Sep 2010, 09:24 ]
Post subject:  Re: Kamdrevsinställning,Saito 100

Det står så här "top dead center" så då borde den vara exakt i 12 läget.
Har aldrigt bytt någon bara läst mig till det :lol:

Your Saito engine will tollerate a slight mis-timing of PLUS or MINUS one tooth on the camshaft without adverse effects. If it's minus one tooth, you'll get a little more torque. If it's plus one tooth you'll see a little more RPM but you'll have to lower your prop pitch since you will loose some torque. It's BEST to have the cam timed properly!
http://tech.flygsw.org/sick_saito4.htm

Assemble the cam gear lining up the timing mark at the “6 o’clock” position.
The crankshaft must be positioned at the “12 o’clock” or “top dead center” (TDC) position.
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Fi ... Manual.pdf

Author:  MickeM [ Tue 21 Sep 2010, 10:36 ]
Post subject:  Re: Kamdrevsinställning,Saito 100

Jag har mekat på fyrtaktare lite grann och bytt kamdrev o sånt.
Kolven ska stå i TDC på rätt varv (finns två lägen då den är i TDC).
Vissa motorer skall märkningen på kamdrevet vara neråt, på andra ska det vara uppåt. Det brukar oftast finnas ett märke i själva motorn, men inte alltid.
Jag brukar ta bort bakstycket på motorn när jag gör detta, då ser man mycket bättre när kolven (egentligen vevstake och vevaxel) är i TDC. Det finns glapp i detta så det kan bli en kugg fel om man har otur. Du ser när du öppnat. =)

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/